Gå til innhold

stemme Frp

Gjest er det bare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"billigere bensin(og derav mye mer forurensning"

Folk kjører uansett priser, så det er heller tvilsomt om så mange ville kjørt så mye mer om bensinen hadde vært billigere. Og det følger også at bilbruken ikke minker av høye priser, og dermed at det er ingenting annet enn jug når grønningene bruker det argumentet.

"........................................"

Helt enig - I et land som Norge er både private og bedrifter avhengig av bilen til transport. Å bygge bedre veier som tar unna trafikken er miljøvennlig - da slipper man forurensende køer. Man skal gi gevinst i form av mindre avgifter på miljøvennlige (les nye og sikre) biler og heller la det svi litt med gamle biler... Få gamle biler vekk og gamle veier vekk så har man kommet et godt stykke på vei for miljøet og flyten i samfunnet :-)

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

13

• flisa

7

• favn

7

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Helt enig - I et land som Norge er både private og bedrifter avhengig av bilen til transport. Å bygge bedre veier som tar unna trafikken er miljøvennlig - da slipper man forurensende køer. Man skal gi gevinst i form av mindre avgifter på miljøvennlige (les nye og sikre) biler og heller la det svi litt med gamle biler... Få gamle biler vekk og gamle veier vekk så har man kommet et godt stykke på vei for miljøet og flyten i samfunnet :-)

Og på den måten straffer man de som ikke har råd til å betale 2-300.000 for en ny bil ved å beskatte dem enda mer, så de ihvertfall aldri får råd til nyere biler... Det er stort sett én grunn til at folk kjører rundt i gamle biler, og det er ikke fordi de ikke _vil_ ha en nyere bil.

Skrevet

'Man skal gi gevinst i form av mindre avgifter på miljøvennlige (les nye og sikre) biler og heller la det svi litt med gamle biler...'

Gi til de rike og ta fra de fattige, med andre ord.

Er dette Venstrepolitikk?

Skrevet

'Man skal gi gevinst i form av mindre avgifter på miljøvennlige (les nye og sikre) biler og heller la det svi litt med gamle biler...'

Gi til de rike og ta fra de fattige, med andre ord.

Er dette Venstrepolitikk?

Man skal gi vanlige folk råd til å kjøpe nye biler.

Skrevet

Man skal gi vanlige folk råd til å kjøpe nye biler.

Jeg er vanlig folk, og har ikke råd til å kjøpe ny bil. Så jeg er tvunget til å kjøpe gammel bil - og bør iflg deg derfor betale mer i bilavgifter enn andre.

Kan jeg spørre deg igjen om dette er Venstresak?

Skrevet

Jeg er vanlig folk, og har ikke råd til å kjøpe ny bil. Så jeg er tvunget til å kjøpe gammel bil - og bør iflg deg derfor betale mer i bilavgifter enn andre.

Kan jeg spørre deg igjen om dette er Venstresak?

Du våser favn.

Skrevet

Du våser favn.

Av ren nysgjerrighet flisa: Er det venstrepolitikk å sette ned bilavgiftene så mye som du tydeligvis mener? Jeg vet Frp er for dette, men har ikke peil på hva venstre vil.

Skrevet

Du våser favn.

Du sier i klartekst at du (Venstre?) vil at folk som kjøper gamle biler skal betale mer i avgifter enn folk som kjøper nye biler, mao at folk med lite penger skal betale mer enn folk med mye penger.

Jeg skjønner godt at du ikke tør å verifisere at dette er Venstre-politikk.

Men det går jo an å finne ut av annet sted.

Skrevet

Av ren nysgjerrighet flisa: Er det venstrepolitikk å sette ned bilavgiftene så mye som du tydeligvis mener? Jeg vet Frp er for dette, men har ikke peil på hva venstre vil.

Ja, det er god miljø- og Venstrepolitikk :)

Skrevet

Du sier i klartekst at du (Venstre?) vil at folk som kjøper gamle biler skal betale mer i avgifter enn folk som kjøper nye biler, mao at folk med lite penger skal betale mer enn folk med mye penger.

Jeg skjønner godt at du ikke tør å verifisere at dette er Venstre-politikk.

Men det går jo an å finne ut av annet sted.

Beklager -da har jeg uttrykket meg galt - om du leser det slik. Jeg mener at det skal være billigere å kjøpe miljøvennlige biler - slik at ikke folk bare har råd til de bilene som er gamle og forurenser - de gamle har som kjen tikke den samme teknologien - ENDA. En gammel bil som går på Blybensin vil da selvsagt bli noe som man ikke lenger MÅ kjøpe på grunn av økonomi. Man skal ha muligheten til å kjøpe de som forurenser mindre, og altså bruker miljøvennligere drivstoff og som har bedre miljøvennlig teknologi - -*bruker teskje* :)

Skrevet

"billigere bensin(og derav mye mer forurensning"

Folk kjører uansett priser, så det er heller tvilsomt om så mange ville kjørt så mye mer om bensinen hadde vært billigere. Og det følger også at bilbruken ikke minker av høye priser, og dermed at det er ingenting annet enn jug når grønningene bruker det argumentet.

Det er bedre med billigere biler - så folk har mulighet til å kjøpe de bilene som forurenser mindre. I norge er vi uansett avhengig av bilen som transportmiddel :)

Skrevet

Beklager -da har jeg uttrykket meg galt - om du leser det slik. Jeg mener at det skal være billigere å kjøpe miljøvennlige biler - slik at ikke folk bare har råd til de bilene som er gamle og forurenser - de gamle har som kjen tikke den samme teknologien - ENDA. En gammel bil som går på Blybensin vil da selvsagt bli noe som man ikke lenger MÅ kjøpe på grunn av økonomi. Man skal ha muligheten til å kjøpe de som forurenser mindre, og altså bruker miljøvennligere drivstoff og som har bedre miljøvennlig teknologi - -*bruker teskje* :)

Takk for svar. Du sa imidlertid ingenting om blybensinbiler i tidligere innlegg.

Her kjører vi rundt i 20 år gammel bil som bruker blyfritt. Da må du i alle fall snakke om 20-30 år gamle miljøfiendtlige biler.

Men hvor mange biler over 20 år selges og kjøpes i dag? Det må være forsvinnende få. Veteranbiler unntatt.

Er du sikker på at Venstres forslag om ulike miljøavgifter er avgrenset til spørsmålet om blyfri / ikke blyfri?

http://www.venstre.no/vev/00011498-8000000B/Hovedsaker/Enmodernemiljonasjon

· Vri bilavgiftene fra kjøp til bruk - hvor det lønner seg å kjøpe energigjerrige biler.

· Halvere engangsavgiften på miljøvennlige biler i kommende stortingsperiode.

og

'Bilen er en nødvendighet de fleste steder i Norge. For å redusere utslipp fra biler, vil Venstre legge om bilavgiftene. Engangsavgiften skal reduseres og baseres på utslipp, mens årsavgiften bør differensieres etter kjørelengde. Da vil det lønne seg å kjøpe utslippsgjerrige biler og redusere kjørelengden. Venstre vil gjennomgå alle krav til bilparken for å sikre målrettede miljøavgifter. Omregistreringsavgiften bør fjernes, eller endres til et gebyr som dekker de kostnadene som er forbundet med omregistrering.'

http://www.venstre.no/kilden/00012667-8000000B/Stortingsvalgsprogrammet05-09/kapittel5#Miljøvernpolitiske virkemidler

Ikke misforstå, jeg er definitivt opptatt av miljøpolitikk og ønsker mange fler virkemiddel for å redusere bla co2-produksjonen enn det vi ser i dag.

Her lurte jeg imidlertid på det evt urettferdige i at folk som må kjøpe billigere biler skal betale mer enn folk som kan kjøpe dyrt.

Mitt syn:

Bilkjøpet er en engangsforeteelse og bør være demokratisk mht avgifter dersom vi ser på det å eie en bil som en slags 'rettighet' for alle. Det samme gjelder selvsagt årsavgiften.

Så kan hver især få betale for sitt kjøremønster og for egen forurensning - altså gjennom bompenger og drivstoff. Jeg støtter overhodet ikke ideer som feks skal gi billigere bensin til bygdene eller noe slikt.

I litt større perspektiv enn egen navlebeskuing, bør privatbilismen reduseres og man bør satse på kraftig økt kollektivtilbud og transport på bane i stedet for vei.

Skrevet

Jeg stemmer på ingen måte verken Frp eller sosialistisk.

Gjest Minas Tirith
Skrevet

Håper Frp får et ENORMT flertall og at Siv Jensen blir statsminister!

Hvorfor? For da vil alle etter noen mnd se at Norge går nedenom og hjem. Dette fører til at ingen mer stemmer Frp.

Hehe, det hørtes jo lurt ut :D

Skrevet

Det er bedre med billigere biler - så folk har mulighet til å kjøpe de bilene som forurenser mindre. I norge er vi uansett avhengig av bilen som transportmiddel :)

Det er jeg enig i. Men du ville jo samtidig straffe de som ikke har råd til nye biler med høyere avgifter...:-)

"..........................................."

Skrevet

Det er jeg enig i. Men du ville jo samtidig straffe de som ikke har råd til nye biler med høyere avgifter...:-)

"..........................................."

Det var feil :-)

Skrevet

Det var feil :-)

Bra :-)

Men det triste er jo at det er slik det må bli hvis man skal differensiere miljøavgifter etter hvem/hva som forurenser mest.

"...................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...