Gå til innhold

Hvis man ønsker regjeringsskifte

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

... er det da det samme om man stemmer AP, SV, SP eller RV? De to siste partiene er jo små, og sistnevnte er ikke direkte med i samarbeidet.

Derfor lurer jeg på hva som skjer hvis man stemmer på en av de to sistnevnte, framfor en av de to førstnevnte. Minsker man muligheten for regjeringsskifte da?

Dette er ikke for å starte noen ny parti-debatt, bare ønsker å vite hva som faktisk da kan skje, hva som er mest "taktisk".

Kan noen som virkelig kan dette om valg svare meg seriøst?

Skrevet

For å være 100% sikker på regjeringsskifte må du stemme AP, selv stemmer jeg SV og føler meg rimelig sikker da også.

Skrevet

Jo men RV sier at hvis de får sine to mandater, så sikrer dette en ny regjering etter valget.

Jeg lurer på om noen her kan forklare rent praktisk hva som skjer med en stemme dersom den blir gitt til 1) SV eller 2) RV. Vil ikke begge mulighetene ha like stor uttelling når det gjelder å få en rød-grønn regjering? Hvis ikke, hvorfor ikke, kan noen forklare med dette med en teskje, takk!?

Skrevet

Tanken bak mitt spørsmål er: Jeg er ikke RV-er, men jeg syns det er viktig å ha en eller to RV-politikere med i stortinget. Jeg syns de gjør en bra jobb ved å sette søkelyset på endel ting. (Selv om jeg ikke ville stemt på RV om det var fare for at de ble et kjempeparti!)

Det jeg rett og slett lurer på, er om jeg ved å gi min stemme til RV vil på noen måte svekke sjansene for at det blir regjeringsskifte? Eller er faren liten for det? Er det ikke det totale antall grønne og røde stemmer som teller da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...