Gå til innhold

Hva er det EGENTLIG vi skal velge mellom...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det viktigste spørsmålet i denne valgkampen - tror iallefall jeg. Og hvem er så jeg? Jo - en helt vanlig kvinne, voksen og med barn. Og dette med barn setter alt på spissen: Det er BARNA som kommer etter oss - det er de som eier fremtiden, ikke lengre bare vi voksne.

Hvordan kan vi da forsvare å ødelgge deres fremtid ved å overse miljøødelggelsene i forhold til vår egen kortsiktige (og egoistiske) jakt på penger..?!

Dette valget er i aller høyeste grad et verdivalg - selv om det er blitt et noe utslitt uttrykk i valgkampen.

Og verdiene vi bør velge er de langsiktige, de sentrale for alt liv - ren luft, rent vann, ren mat og omtanke for andre enn bare oss selv her og nå..!

Jeg er ingen politiker - men kun en mamma som er oppriktig bekymret over hvilken fremtid som blir overlatt til neste generasjon: De kan da ikke spise olje og gass, ei heller planlegge for sin fremtid dersom naturkreftene har gått amok pga. et miljø som vi har ødelagt.

Dette er realiteter vi må klare å innse - godt valg...!

Mvh

Gjest Politikeren
Skrevet

Er helt enig med deg, har tenkt det samme i årevis, spesielt etter at jeg fikk barn..

Men problemet mitt er, hvilket parti skal man stemme på? Hvilket parti ser det samme som oss?

Noen som vet?

Har aldri vært så sterk i tvil noen gang under et valg. Jeg er helt blank, aner ikke hva jeg skal stemme...

Vet bare at jeg er glad for at renten er lav og at det ser ut til å gå bedre med tanke på arbeidsledigheten som tross alt har minket de siste årene...

Hvilken regjering kommer til å ødlegge den fine flyten vi er i nå? Lurer jeg på!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men dette mener jo alle politikerene å være opptatt av. Bare på forskjellig måte.

Høres neste ut som du ønsker deg tilbake til steinalderen.

Gjest picassoo
Skrevet

Jeg er enig med deg, men kan du ikke sjekke partiprogrammet til SV istedet for å ta dette opp her?(søk på google eller noe og finn ut selv)

Og husk, du må stemme litt taktisk også, nå er det kun to sider å velge mellom, sosialistene eller de borgerlige.

Ikke meninga å være ufin, men nå begynner hele forumet her å bli forpestet med politikk og krangletråder. Mildt sagt lei!

Gjest rød-grønn allianse
Skrevet

Dette er jeg helt enig med deg i! For meg er også dette med miljøødeleggelsene helt sentralt.

Derfor er jeg ikke i tvil om å stemme rød-grønt (selv om jeg ikke helt har avklart hvilket av partiene enda). Det er bare disse partiene som virkelig prioriterer å ta vare på miljøet!

Skrevet

Men dette mener jo alle politikerene å være opptatt av. Bare på forskjellig måte.

Høres neste ut som du ønsker deg tilbake til steinalderen.

Steinalderen - hvordan kan du påstå det da?

Jeg mener at vi må begynne å se sannheten i øynene - miljøet er allerede i ubalanse, og da snakker jeg globalt.

Da blir det rett og slett feil å fortsette jakten på penger og rikdom - både for Norge som nasjon eller for oss selv som enkeltmennesker.

Det ser ut til at vi lever i et samfunn som ikke har tid eller omtanke for annet enn her og nå - me, myself, I..!

Skremmende...

Gjest viktige diskusjoner
Skrevet

Jeg er enig med deg, men kan du ikke sjekke partiprogrammet til SV istedet for å ta dette opp her?(søk på google eller noe og finn ut selv)

Og husk, du må stemme litt taktisk også, nå er det kun to sider å velge mellom, sosialistene eller de borgerlige.

Ikke meninga å være ufin, men nå begynner hele forumet her å bli forpestet med politikk og krangletråder. Mildt sagt lei!

Ærlig talt Picassoo, du kan ikke regne med at folk ikke skal debattere valget her, to dager før et stortingsvalg! Da får du heller la vær å åpne de innleggene som handler om det.

Selv er jeg aleneforeldre og sitter hjemme på kveldene med sovende barn. Da er DOL et av de få stedene jeg kan delta i politiske diskusjoner! Syns det er kjempeartig, jeg!

For et privilegium vi har, som har internett og DOL! Hva i all verden gjorde man i gamle dager? :-)

Skrevet

Sv, Rv, Sp...joda, jeg har lest programmene.

Og å ta dette opp her er jo nettopp for å kanskje få flere til å åpne øynene - se ting fra en annen side.

Det er ikke så enkelt å se de store sammenhengene når man prøver å følge en politisk debatt - da er det stort sett bare angrep etter angrep, og den dypere meningen går dessverre tapt.

Skal ikke predikere eller diktere for deg - slapp av..! ;o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Steinalderen - hvordan kan du påstå det da?

Jeg mener at vi må begynne å se sannheten i øynene - miljøet er allerede i ubalanse, og da snakker jeg globalt.

Da blir det rett og slett feil å fortsette jakten på penger og rikdom - både for Norge som nasjon eller for oss selv som enkeltmennesker.

Det ser ut til at vi lever i et samfunn som ikke har tid eller omtanke for annet enn her og nå - me, myself, I..!

Skremmende...

"Da blir det rett og slett feil å fortsette jakten på penger og rikdom"

Det ene utelukker ikke det andre.

Å ta vare på naturen er viktig. Kjempeviktig! Men samtidig ønsker vi noe mer enn å klatre i trærne å plukke bananer.

Skrevet

Dette er jeg helt enig med deg i! For meg er også dette med miljøødeleggelsene helt sentralt.

Derfor er jeg ikke i tvil om å stemme rød-grønt (selv om jeg ikke helt har avklart hvilket av partiene enda). Det er bare disse partiene som virkelig prioriterer å ta vare på miljøet!

En rød-grønn allianse ser ut til å være bedre enn en alternativet, - men disse partiene har jo også sine egne standpunkter som man bør se nøyere på...

Ta deg tid - og godt valg! :o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Sv, Rv, Sp...joda, jeg har lest programmene.

Og å ta dette opp her er jo nettopp for å kanskje få flere til å åpne øynene - se ting fra en annen side.

Det er ikke så enkelt å se de store sammenhengene når man prøver å følge en politisk debatt - da er det stort sett bare angrep etter angrep, og den dypere meningen går dessverre tapt.

Skal ikke predikere eller diktere for deg - slapp av..! ;o)

Du minner meg om meg selv for noen år siden.

Etterhvert har skjønt at man ikke bare kan leve av luft og kjærlighet.

Skrevet

"Da blir det rett og slett feil å fortsette jakten på penger og rikdom"

Det ene utelukker ikke det andre.

Å ta vare på naturen er viktig. Kjempeviktig! Men samtidig ønsker vi noe mer enn å klatre i trærne å plukke bananer.

Og hva ønsker vi..?

Kan ikke se at hverken Norge eller andre land bestreber seg noe overvettes når det gjelder det globale miljøhensynet....

F.eks. å ilegge bedrifter co2-avgifter - hva i alle dager kan det hjelpe mot ødeleggelsen disse utslippene skaper?!?!

Galskap...

Skrevet

Men kan man leve uten..?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men kan man leve uten..?

Nei, det kan vi ikke.

Men du sa at vi måtte slutte å strebe etter penger og rikdom, men det kan vi selvfølgelig ikke.

Jeg tror ikke de som lever på sultegrensen er enig med deg i det.

Vi vil ikke ha fattigdom. Vi må bare sørge for å fordele rikdommen bedre.

Gjest rød-grønn allianse
Skrevet

En rød-grønn allianse ser ut til å være bedre enn en alternativet, - men disse partiene har jo også sine egne standpunkter som man bør se nøyere på...

Ta deg tid - og godt valg! :o)

De blå partiene vil la den rike industrien få betale seg fri fra sitt miljøansvar, ved at de betaler en co2-avgift.

De rød-grønne derimot, vil kreve at en ordentlig rensing av co2-utslipp skal forekomme, FØR de får starte opp i det hele tatt.

Det er en viktig forskjell.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

De blå partiene vil la den rike industrien få betale seg fri fra sitt miljøansvar, ved at de betaler en co2-avgift.

De rød-grønne derimot, vil kreve at en ordentlig rensing av co2-utslipp skal forekomme, FØR de får starte opp i det hele tatt.

Det er en viktig forskjell.

Det er det, og jeg tilhører det rødgrønne alternativet, om jeg skulle ha laget noen tvil om det.

Gjest Picassoo
Skrevet

Ærlig talt Picassoo, du kan ikke regne med at folk ikke skal debattere valget her, to dager før et stortingsvalg! Da får du heller la vær å åpne de innleggene som handler om det.

Selv er jeg aleneforeldre og sitter hjemme på kveldene med sovende barn. Da er DOL et av de få stedene jeg kan delta i politiske diskusjoner! Syns det er kjempeartig, jeg!

For et privilegium vi har, som har internett og DOL! Hva i all verden gjorde man i gamle dager? :-)

Jo da, men det finnes egne politiske diskusjonsforum, nå er mange her inne drittleie politikkmaset,og spesielt det kvalme Venstremaset(det får meg til å iallefall ikke stemme Venstre).

Synes det er nok politikkpjatt her nå, diskuter andre ting(eller jeg bør kansje logge av?)

Skrevet

Er helt enig med deg, har tenkt det samme i årevis, spesielt etter at jeg fikk barn..

Men problemet mitt er, hvilket parti skal man stemme på? Hvilket parti ser det samme som oss?

Noen som vet?

Har aldri vært så sterk i tvil noen gang under et valg. Jeg er helt blank, aner ikke hva jeg skal stemme...

Vet bare at jeg er glad for at renten er lav og at det ser ut til å gå bedre med tanke på arbeidsledigheten som tross alt har minket de siste årene...

Hvilken regjering kommer til å ødlegge den fine flyten vi er i nå? Lurer jeg på!

Det du kaller "det fine vi har" blir ødelagt okke som, intet tre vokser i himmelen, og det er ikke første gang en borgerlig regjering har sluppet slusene til de grader at det til slutt må ende med noen magre år. Blir vel bedre for dem å miste posisjonen nå, enn at de rød-grønne må overta midt i perioden.

Jeg er helt skremt av den sløsingen som er blant folk. Kjøpe nytt og kaste det man har bare fordi det ikke er furu som gjelder mer. Og vi reiser som vi aldri har gjort før (det er også forurensende)Jeg tror vi på sikt er tjent med mer penger i statskassa, mer til felles goder, og mindre til å dyrke egoet. Vi kan nemlig ikke få i både pose og sekk, antall kroner blir de samme om det blir sånn eller slik, og dersom det blir de samme som skal styre videre må vi leve med at skoler sykehus og alt det vi har felles forfaller fordi skattelettene tilfaller den enkeltes lommebok.

Skrevet

Og få har skjønt det bedre enn tidligere SVer (og nå talsmann for næringslivets hovedorganisasjon) Paul Chaffey.

Kan det være sånn at når man forlater partikontorene, så synker livets realiteter inn, og fornuften overtar?

Skrevet

Hva er ÅPent forum da? - et sted å være stille sammen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...