Gå til innhold

Vaskemaskina mi (igjen).. kortslutning

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3-4 uker siden ble vaskemaskina mi reparert fordi dørlåsen kortsluttet og ble ødelagt, tok sikringen gang på gang på gang på ..

1 uke etter reperasjonen tok den sikringen igjen et par ganger, men den fungerte fremdeles så reperatørene ville helst avvente.

Nå har den begynt å ta sikringene igjen, så til de grader at det smeller i den og sikringen går hver eneste gang jeg forsøker å starte den.

Diagnosetips? Bør jeg hive den ut? Har allerede brukt 1000 kr på å bytte dørlåsen, gikk ikke på reklamasjonen.

Skrevet

Var ikke den maskina noen år? Jeg hadde kjøpt ny, er livredd elektriske-ting som begynner å bli utslitte og oppføre seg rart.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Tar den inn vann og begynner og elte (vaske) før sikringa går?

Skrevet

Tar den inn vann og begynner og elte (vaske) før sikringa går?

Den gjorde det ja, og mellom første gang den gikk etter reperasjonen, og nå, så har den oppført seg helt feilfritt. Men nå plutselig begynte det igjen, og midt i en vask - så den kortslutter hver gang jeg trykker på på-knappen og jeg får ikke ut klærne.

Skrevet

Var ikke den maskina noen år? Jeg hadde kjøpt ny, er livredd elektriske-ting som begynner å bli utslitte og oppføre seg rart.

4,5 år ja.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Den gjorde det ja, og mellom første gang den gikk etter reperasjonen, og nå, så har den oppført seg helt feilfritt. Men nå plutselig begynte det igjen, og midt i en vask - så den kortslutter hver gang jeg trykker på på-knappen og jeg får ikke ut klærne.

Det er vanskelig å stille dignose over nett.

Grunnen til at jeg spør er at hvis den tar inn vann før den tar sikkringen, tyder det på at feilen ligger i elementet, og at det (elementet) lekker strøm over til gjord.

Har du elektriker i vennekretsen(?) be han ta med seg en "mægger", og mål elementet.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"så den kortslutter hver gang jeg trykker på på-knappen og jeg får ikke ut klærne"

Skru av bakveggen og frigjøre elementet, isoler, prøv igjen:-)

Skrevet

Det er vanskelig å stille dignose over nett.

Grunnen til at jeg spør er at hvis den tar inn vann før den tar sikkringen, tyder det på at feilen ligger i elementet, og at det (elementet) lekker strøm over til gjord.

Har du elektriker i vennekretsen(?) be han ta med seg en "mægger", og mål elementet.

Har gått på vilkårlige tidspunkt iallefall, kan være alt fra vask, skyll til sentrifugering.

Forrige elektriker-runde endte med at de byttet dørlås fordi dørlåsen var ødelagt av kortslutningene. Det ble ikke dekket av reklamasjon - men det var jo helt tydeligvis ikke dørlåsen som var problemet her siden problemet bare har fortsatt selv med ny dørlås.

Går denne element-greia på reklamasjonen? Dårlig med elektrikere i min vennekrets.

Skrevet

"så den kortslutter hver gang jeg trykker på på-knappen og jeg får ikke ut klærne"

Skru av bakveggen og frigjøre elementet, isoler, prøv igjen:-)

Har jo litt lyst å kaste hele shiten etter snart 3 reperasjoner på 1 år.

Enda er den ikke 5 år gammel.

Ariston.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Har gått på vilkårlige tidspunkt iallefall, kan være alt fra vask, skyll til sentrifugering.

Forrige elektriker-runde endte med at de byttet dørlås fordi dørlåsen var ødelagt av kortslutningene. Det ble ikke dekket av reklamasjon - men det var jo helt tydeligvis ikke dørlåsen som var problemet her siden problemet bare har fortsatt selv med ny dørlås.

Går denne element-greia på reklamasjonen? Dårlig med elektrikere i min vennekrets.

I "min" butikk hadde jeg fått dette på reklamasjon.

Det er ikke sikkert at det er elementet, men mye tyder på det.

Denne maskinen burde gått dobbelt så lenge, minst.

Skrevet

Så om de til slutt kommer frem til at elementet var problemet hele tiden, og at elementet fikk dørlåsen til å dø i kortslutning .. vil jeg da få tilbake pengene for første reperasjon som ikke egentlig løste så mye?

Om jeg betaler en reperasjon til nå har jeg brukt 2000 kr på å reparere en snart 5 år gammel maskin som kostet 4000 ny.

Skrevet

For ett år siden byttet de forøvrig hele elektronikken. Men måtte visst sy sammen litt gammelt og litt nytt fordi den nektet å fungere med alt det nye.

Hehe. Sære maskinen sin.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Så om de til slutt kommer frem til at elementet var problemet hele tiden, og at elementet fikk dørlåsen til å dø i kortslutning .. vil jeg da få tilbake pengene for første reperasjon som ikke egentlig løste så mye?

Om jeg betaler en reperasjon til nå har jeg brukt 2000 kr på å reparere en snart 5 år gammel maskin som kostet 4000 ny.

Dette blir vansklig å svare på da jeg ikke vet hva han fant ut.

Grunnen til at jeg nevner elementet er at maskinen tar inn vann før sikringen ryker.

Derfor ville jeg ha sjekka elementet først.

Skrevet

En vaskemaskin er vel ment å vare "vesentlig lenger" enn 2 år, så du skal ha 5 års reklamasjonsrett. Krev ny maskin eller heving av kjøpet.

Skrevet

Forrige reperasjon gikk ikke på reklamasjon på grunn av at det var en slitedel.

Som det står nederst i den artikkelen der:

"Du har ikke krav på kostnadsfri reparasjon for feil som skyldes...

vanlig slitasje, unormal eller feil bruk."

Nemlig vanlig slitasje (dørlås).

Men håper det kanskje viser seg at det ikke egentlig var dørlåsen som var problemet likevel.

Håper bare jeg får tak i reperatør før (de lyse) klærne mugner.

Skrevet

Men håper det kanskje viser seg at det ikke egentlig var dørlåsen som var problemet likevel.

Stå på krava!

Det var jo åpenbart ikke dørløsen som var problemet, siden det ikke hjalp å skifte den. Og hvis den likevel skulle være synderen, må det være en konstruksjonsfeil på den når den slutter å virke igjen etter så kort tid.

Krev å heve kjøpet og bruk pengene på en annen maskin.

Skrevet

Jeg glemte noe:

På vår maskin finnes det en reserve-døråpner som kan brukes når ikke den andre virker og som også virker uten strøm. Se i bruksanvisningen.

Skrevet

Jeg glemte noe:

På vår maskin finnes det en reserve-døråpner som kan brukes når ikke den andre virker og som også virker uten strøm. Se i bruksanvisningen.

Står ingenting i bruksanvisningen iallefall.

Skrevet

Høres ut som en Indesit maskin, da ville jeg kastet den. du har 5 årss garanti mot fabrikkfeil, 6mnd. garanti på reparasjonen. Klag, bruk alle kanaler, stå på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...