Gjest Lisemor Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Åpning-snart fødsel ?? Hei !!! Har termin på onsdag, og hadde bomtur til sykehuset i går. Hadde rier med 5.min. mellomrom fra kl.12.00 til 16.00. Deretter dabbet de av, og ble borte. Er førstegangsfødende. Legen konstaterte 2-2,5 cm åpning kl.13.00, og kynnerene ble sterkere og sterkere etter undersøkelsen. Men det stoppet altså opp, og har ikke kommet tilbake. Har bare kjent små murringer i magen i dag, men er helt klar for action. Er det vanlig at førstegangsfødende går lenge med åpning ?? Og har dere noen gode tips for å få litt fremdrift ?? Trenger noen trøstende ord. Kjærlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19781-%C3%A5pning-snart-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Jeg vil sterkt anbefale deg å ikke stresse så mye med å få igang fødselen. Det er ikke så uvanlig med en sånn periode, med maserier, som du beskriver, uten at det går over i aktiv fødsel. Førstegangsfødende har ofte et litt snikende forløp før det hele braker løs. Min erfaring, spes. når det gjelder førstegangsfødende, er at man risikere å bli helt utslitt hvis man griper for mye inn på et tidlig stadium. Hvis ikke hele kroppen er med, er det fint lite som kan provoseres fram. Du forteller at du fikk sterkere kynnere etter du ble kjent på av lege. Det er ikke så uvanlig at man prøver å strekke litt ekstra i mormunnsåpningen for å provosere fram fødselen, men det er ganske vanlig at det ikke gir noen annen effekt enn maserier, altså rier som ikke gir åpning eller framdrift. En åpning på 2,5 cm er ikke mye og heller ikke tegn på at du er i fødsel. Det er først når du får kraftige fødselsrier at du vil åpne deg noe mer eller få vannavgang. Fra 4 cm åpning snakker man om å være i aktiv fødsel, da er det ingen vei tilbake. Jeg vil anbefale deg å sørge for nok søvn og hvile. Prøv å kos deg. Du har ennå ikke kommet til termindato, så du har nok litt å gå på, hvis du ikke er veldig plaget på en eller annen måte. Fødselen starter nok når tiden er inne for det. Et samleie kan ha positiv effekt for å få sving på fødselen, men ofte oppnår man også her kun maserier. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19781-%C3%A5pning-snart-f%C3%B8dsel/#findComment-86918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.