Gå til innhold

Steke biff

Anbefalte innlegg

Gjest Snoopygirl

Skal ha pepperbiff til middag i dag. Trenger tips til hvordan jeg steker den uten at den blir så tørr. Den ene skal være gjennomstekt den andre skal være litt rå inni. Problemet mitt er ofte at den som skal være gjennomstekt blir så tørr, fordi jeg steker den så lenge. Biffene er også veldig tjukke.

Håper noen av dere kloke huer her kan hjelpe meg...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197842-steke-biff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk sterk varme først, til du har fått en fin stekeskorpe. Så skrur du plata ganske lavt ned slik at de bare står der og godgjør seg.

Trykk på biffene med fingeren underveis. Når den er "passe myk" er den litt rød inni. Når den er ganske fast, men ikke helt fast, da er den gjennomstekt.

Hmmm, litt vanskelige mål det der da - jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197842-steke-biff/#findComment-1392693
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke salte biffen før den har fått stekeskopre, det trekker kjøttsaften ut av kjøttet. Viktig!

Stek gjerne i jernpanne med margarin og på høy varme. Du kan snu biffen når du ser at kjøttsaften (blod) begynner å piple ut på oversiden.

Jeg selv telle munutter når jeg steker biff og som sagt jeg salter aldri før den har fått stekeskorpe.

Biffene mine blir perfekte :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197842-steke-biff/#findComment-1392772
Del på andre sider

I min "ungdom" var jeg sammen med en kokk, det beste som kom ut av det forholdet var at jeg lærte meg å steke biff :-)

Smelt smør i pannen, legg i biffene når smøret slutter å frese. Stek biffene kjapt så de får stekeskorpe. Ta biffene ut av stekepannen, la de hvile noen minutter. Tørk ut av pannen, ha i nytt smør. Nå stekes biffene en gang til på svakere varme ca ett minuttpå hver side. Ta biffene av igjen, la de hvile noen minutter, stek de så videre på svak varmen til de er passe stekt. Vanskelig å si hvor lenge, men lær deg å "kjenne" på de hvor gjennomstekte de er.

Her er et triks. Når du trykker midt på biffen så kan du sammenligne med å trykke på i håndflaten din, der hvor tommelen er "festet". En rå biff kjennes ut som kjøttet der når du har tommelen rett opp, medium når den er litt ut fra hånden og gjennomstekt når du vrir tommelene helt ut.

La biffene hvile noen minutter etter at de er ferdigstekte slik at kjøttsaften kan "fordele" seg igjen.

Poenget med å steke kjøttet i 3 omganger er at kjøttsaften skal trekke seg ut til kantene igjen så biffen ikke blir tørr.

Og, romtemperer kjøttet et par timer før det skal stekes.

Lykke til

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197842-steke-biff/#findComment-1393156
Del på andre sider

I min "ungdom" var jeg sammen med en kokk, det beste som kom ut av det forholdet var at jeg lærte meg å steke biff :-)

Smelt smør i pannen, legg i biffene når smøret slutter å frese. Stek biffene kjapt så de får stekeskorpe. Ta biffene ut av stekepannen, la de hvile noen minutter. Tørk ut av pannen, ha i nytt smør. Nå stekes biffene en gang til på svakere varme ca ett minuttpå hver side. Ta biffene av igjen, la de hvile noen minutter, stek de så videre på svak varmen til de er passe stekt. Vanskelig å si hvor lenge, men lær deg å "kjenne" på de hvor gjennomstekte de er.

Her er et triks. Når du trykker midt på biffen så kan du sammenligne med å trykke på i håndflaten din, der hvor tommelen er "festet". En rå biff kjennes ut som kjøttet der når du har tommelen rett opp, medium når den er litt ut fra hånden og gjennomstekt når du vrir tommelene helt ut.

La biffene hvile noen minutter etter at de er ferdigstekte slik at kjøttsaften kan "fordele" seg igjen.

Poenget med å steke kjøttet i 3 omganger er at kjøttsaften skal trekke seg ut til kantene igjen så biffen ikke blir tørr.

Og, romtemperer kjøttet et par timer før det skal stekes.

Lykke til

Hilsen

Jeg tenkte at det var litt i seneste laget å komme med råd på denne tråden når jeg leste den i går. Men altså: jeg steker biffene som du beskriver, og jeg lar dem ofte hvile lenger mellom 1. og 2. steking - de blir helt perfekte! Kjøttsaften samler seg fint i biffen og ikke noe blodsøl, men saftig og god!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197842-steke-biff/#findComment-1393224
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...