Gå til innhold

Hvorfor er dere imot kontantstøtten?

Anbefalte innlegg

Gjest inconcessa
Skrevet

Jeg spør ikke fordi jeg er så innmari for den, men fordi jeg som ikke har barn (dog ett på vei;), rett og slett ikke helt skjønner denne greia *host*. Jeg syns jo det høres flott ut med noen tusen i måneden, men det er hvis man IKKE har barna i barnehagen? Hvorfor er det så mange som vil avskaffe dette? Hva er bra og hva er dårlig med den? Jeg er oppriktig nysgjerrig ;)

Er helt ute av all denne politikken, jeg, kan ikke noen samtidig bare fortelle meg hva jeg skal stemme på mandag? Hehe.. for dere er vel enige? ;P

(Jeg heller mot venstre, men jeg er faktisk ikke helt sikker på hvorfor. Det blir rødt eller grønt, men utover det, huff...)

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sheba

10

• Kjersti S

3

• kakki1365380609

3

• Osiris

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min mening er at dersom man skal motta kontantstøtte så skal man være hjemme med barnet, ikke ha det nesten gratis hos dagmamma (gjerne svart). Det var vel hensikten den gangen kontantstøtten ble innført.

For dem som er avhengige av kontantstøtten for å kunne være hjemme med barn - supert!

kakki1365380609
Skrevet

Min mening er at dersom man skal motta kontantstøtte så skal man være hjemme med barnet, ikke ha det nesten gratis hos dagmamma (gjerne svart). Det var vel hensikten den gangen kontantstøtten ble innført.

For dem som er avhengige av kontantstøtten for å kunne være hjemme med barn - supert!

Slik som meg :o)

Skrevet

Kontantstøtten betinger ikke at at du ikke har barnet i barnehagen. For å få kontantstøtte så er kravet at du ikke har brnet i en offentlig barnehage eller en privat barnehage med offentlig tilskudd. Du kan ha barnet i en privat barnehage uten offentlig tilskudd, betale dagmamma svart eller hvitt, la besteforeldre passe barnet gratis og allikevel både jobbe og motta kontantstøtte.

et er altså ikke nødvendig å være hjemme med barnet, men du får kontantstøtta fordi du ikke bruker et offentlig tilbud.

OECD har forøvrig kritisert systemet med kontantstøtte i en rapport.

kakki1365380609
Skrevet

Jeg vil gjerne beholde den jeg da :o) Jeg er hjemme med barna mine og har ikke noen hos dagmamma eller i bhg (ikke fått plass heller). Dette fungerer veldig bra for oss og jeg er veldig glad for muligheten til å kunne være hjemme.

Skrevet

Jeg vil gjerne beholde den jeg da :o) Jeg er hjemme med barna mine og har ikke noen hos dagmamma eller i bhg (ikke fått plass heller). Dette fungerer veldig bra for oss og jeg er veldig glad for muligheten til å kunne være hjemme.

Det forstår jeg godt at du syns.Jeg tror det hadde vært færre motstandere mot kontantstøtta dersom retningslinjene hadde betinget at man skal være hjemme med barnet- sånn som du gjør det.

Skrevet

jeg er i prinsippet mot fordi jeg mener at den blir misbrukt. Foreldre får ikke mer tid med barna slik som det var tenkt. Samtidig tenker jeg på antallet minoritetsspråklige som ikke går i barnehage og derfor ikke får lært norsk før de begynner på skolen

Skrevet

http://valg.vg.no/velgerguiden_2005/

Den kan fortelle deg hva du skal stemme. ;)

Jeg er for kontantstøtten, fordi det er klin umulig å få barnehageplass her i byen om man ikke er alenemor eller student, og de som går i barnehagen får jo mange tusen i statsstøtte hver mnd, så hvorfor skal ikke dagmamma-barn også få støtte. ;)

Nei, i prinsippet vet jeg søren ikke om jeg er for eller i mot, men syns ikke den skal avskaffes før det er full barnehagedekning. Men for å fungere optimalt burde den heller vært på halve tida, men dobbelt så stor, da hadde flere hatt mulighet til å stå et ekstra år foran kjøkkenbenken sånn som de vil. ;)

Tar selvfølgelig gladelig imot kontantstøtten når barnet mitt skal til dagmamma fra mars neste år.

Skrevet

Jeg er imot fordi du faktisk ikke må være hjemme med barnet for å få den.

Jeg er imot fordi det er en helt teit tanke at du skal få støtte fordi du ikke bruker et gode. Hvorfor kan ikke folk som ikke bruker helsetjenester, alderstjenester osv. også få støtte da?

Jeg er imot fordi jeg tror de fleste barn har godt av å gå i barnehage og at mødre (det er de som mottar kontantstøtten) trenger å arbeide og opparbeide seg pensjonspoeng og rett til sykepenger ved sykdom.

Jeg er imot fordi de barna som trenger en barnehage mest ikke får det pga. at foreldrene heller vil ha kontantstøtte.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg er så enig, så enig!

Skrevet

Jeg er FOR kontantstøtten! Vi har brukt den delvis til alle tre barna, dvs at de har hatt 50-60% plass i barnehage, og så har vi jobbet litt deltid. På den måten har barna både fått del i det flotte tilbudet som barnehagen er, og hatt et par rolige dager hjemme med meg eller mannen min i uka.

Ungene er slitne de dagene de har vært i barnehagen, og de har satt pris på hjemme-dagene.

Jeg ser at kontantstøtten ikke fungerer helt slik som det var ønsket, ved at barna kan være hos dagmamma og samtidig motta kontantstøtte. Men jeg synes at fordelen, slik vi bruker den, er større enn ulempen ved at noen går til dagmmamma (som froøvrig kan være et topp sted for barna å være. Huff - dette ble en grusom setning. Skjønte du noe av den?

Jeg innser også at en del barn fra spesielle grupper i samfunnet, som absolutt hadde trengt integrering, mister barnehgaen fordi foreldrene får betaling for å være hjemme. Det er synd, og jeg vet ikke helt hvordan el skal løse det.

Ellers kan jeg bare si at vi har full barnehagedekning her i Kristiansand. Ikke noe problem å få barnehageplass :-)

Mine to jenter går nå hhv 55% i familiebarnehage og 60% i vanlig barnehage. Regner med å beholde den størrelsen på plassene så lenge de er barnehagebarn.

kakki1365380609
Skrevet

Jeg er imot fordi du faktisk ikke må være hjemme med barnet for å få den.

Jeg er imot fordi det er en helt teit tanke at du skal få støtte fordi du ikke bruker et gode. Hvorfor kan ikke folk som ikke bruker helsetjenester, alderstjenester osv. også få støtte da?

Jeg er imot fordi jeg tror de fleste barn har godt av å gå i barnehage og at mødre (det er de som mottar kontantstøtten) trenger å arbeide og opparbeide seg pensjonspoeng og rett til sykepenger ved sykdom.

Jeg er imot fordi de barna som trenger en barnehage mest ikke får det pga. at foreldrene heller vil ha kontantstøtte.

Hva når man ikke får plass på denne "goden" da?

Og dersom man er hjemme med barn under skolealder så får man 3 pensjonpoeng i året. Det tilsvarer sånn ca 210 000,- i årsinntekt.

Gjest mot kontantstøtte
Skrevet

Fordi den ikke fungerer slik det var ønsket, flertallet av de som mottar kontantstøtten er ikke hjemme med barna sine, men bruker den til å betale (svart) dagmamma (ofte i mangel på barnehageplass).

Det burde være andre måter å få foreldre som jobber (mye) til å være (mer) hjemme med barna sine, fex med utvidede permisjonsrettigheter som kan tas ut både av mor og far over flere år i flexitid / tidskonto.

KOntantstøtten er såpass lav, at det ikke "Tårnfrid/ Tårnfred"-ene (les: småbarnsforeldre som jobber alt for mye) av oss som blir hjemme pga disse pengene, men de lavtlønnede, visse innvandrermiljøer osv. Innvandrerbarna har stor nytte av å være i barnehage og lære norsk før skolestart, så at en stor gruppe av disse blir holdt hjemme er ikke av det gode. Lavtlønnede kvinner har ofte problemer med å tjene opp nok pensjonspoeng til å ikke bli minstepensjonister, og blir de i tillegg hjemme ele småbarnsperioden, øker dette problemet.

Der hvor kontantstøtten brukes slik det var intendert (at foreldre med en travel jobbhverdag kunne få mer tid sammen med barna sine), fungerer den jo bra, men dette er ikke hovedvekten av mottakerne.

Jeg ville tatt i mot kontantstøtten hvis jeg ikke fikk barnehageplass, men det ville ikke vært på grunnlag av et fritt valg, snarere tvert i mot.

Gjest mot kontantstøtten
Skrevet

Hva når man ikke får plass på denne "goden" da?

Og dersom man er hjemme med barn under skolealder så får man 3 pensjonpoeng i året. Det tilsvarer sånn ca 210 000,- i årsinntekt.

Det er jo bl.a derfor jeg er mot kontantstøtten, fordi det ikke er et reelt valg (fordi det ikke er barnehageplass).

Jeg er for full barnehagedekning, og når det er det, kan kontantstøtten avvikles (endres til å bli en støtte til familier som velger at mor / far jobber mindre for å være mer sammen med barna).

Flertallet av de som mottar kontantstøtten, bruker den til å betale (svart) dagmamma. Da burde pengene heller brukes til å opprette barnehageplasser.

Gjest inconcessa
Skrevet

http://valg.vg.no/velgerguiden_2005/

Den kan fortelle deg hva du skal stemme. ;)

Jeg er for kontantstøtten, fordi det er klin umulig å få barnehageplass her i byen om man ikke er alenemor eller student, og de som går i barnehagen får jo mange tusen i statsstøtte hver mnd, så hvorfor skal ikke dagmamma-barn også få støtte. ;)

Nei, i prinsippet vet jeg søren ikke om jeg er for eller i mot, men syns ikke den skal avskaffes før det er full barnehagedekning. Men for å fungere optimalt burde den heller vært på halve tida, men dobbelt så stor, da hadde flere hatt mulighet til å stå et ekstra år foran kjøkkenbenken sånn som de vil. ;)

Tar selvfølgelig gladelig imot kontantstøtten når barnet mitt skal til dagmamma fra mars neste år.

Haha jeg skulle til å si at alle sånne tester forteller meg at jeg må stemme Krf, og det VIL jeg ikke, men denne havna likt på FRP (hva i helv...!?) og RV. Kanskje RV er noe for meg da, får prøve å sette meg inn i det i løpet av morradagen ;)

Jeg aner ikke hvordan barnehageordninga er her jeg bor, men jeg gruer meg nesten allerede til jeg skal inn i dette virvaret. Jeg syns det høres helt fantastisk dyrt ut, over 3000 i mnd? Jeg klarer ikke se for meg hvordan vi skal ha råd til det! Og hva hvis man har flere.. herregud. Men får man dekket noe av dette? Eller er det dekka allerede, sånn at de 3000++ man betaler, er det som står igjen etter at staten har gitt sitt? *grøss*

Som de skal koste da, disse unga. Så mange bekymringer, og bare to måneder på vei, hehe.

Gjest Zombiebabben
Skrevet

Jeg er mot, fordi jeg mener som SV at staten bør ta ansvaret for barneoppdragelsen. Jeg mener, hva iallverden har foreldrene å tilby, likevel?

Barna bør plasseres barnehagen så tidlig som mulig, gjerne rett fra vogga, slik at vi foreldre slipper alt dette oppdragelsesmase, og kan tjene penger til våre ferier og rødvinskvelder.

Gjest hjelper lite
Skrevet

Jeg er mot, fordi jeg mener som SV at staten bør ta ansvaret for barneoppdragelsen. Jeg mener, hva iallverden har foreldrene å tilby, likevel?

Barna bør plasseres barnehagen så tidlig som mulig, gjerne rett fra vogga, slik at vi foreldre slipper alt dette oppdragelsesmase, og kan tjene penger til våre ferier og rødvinskvelder.

Men flertallet av de som mottar kontantstøtten er jo allikevel ikke hjemme med barna sine, så å fjerne kontantstøtten hjelper ikke på dette. Det må hardere lut til!

Gjest Zombiebabben
Skrevet

Det er jo bl.a derfor jeg er mot kontantstøtten, fordi det ikke er et reelt valg (fordi det ikke er barnehageplass).

Jeg er for full barnehagedekning, og når det er det, kan kontantstøtten avvikles (endres til å bli en støtte til familier som velger at mor / far jobber mindre for å være mer sammen med barna).

Flertallet av de som mottar kontantstøtten, bruker den til å betale (svart) dagmamma. Da burde pengene heller brukes til å opprette barnehageplasser.

"Flertallet av de som mottar kontantstøtten, bruker den til å betale (svart) dagmamma. Da burde pengene heller brukes til å opprette barnehageplasser."

Du må gjerne være mot, men vær redelig. Dette du sier er faktisk ikke sant.

Her er en mer edruelig analyse:

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200406/04/art-2004-12-09-01.html

Gjest Rødmer ikke
Skrevet

Synes motstanderne avslører seg selv ganske så grundig her. Idéen med disse pengene er jo å skape økonomisk likhet. En offentlig barnehageplass koster i prinsipp det samme som man får i kontantstøtte for ett barn.Altså får noen barnehagestøtte, de andre får kontantstøtte. Hensikten er at de skal kunne velge selv: være hjemme, betale dagmamma, kjøpe privat barnehageplass, være delvis hjemme - det er opp til den enkelte. De meningene som kommer frem her, viser jo at motstanderne er mot valgfrihet og for tvang - det eneste de aksepterer er at den som får støtten er hjemme. I tillegg til å være motstandere av valgfrihet, er de også motstandere av kontantstøtte på feilaktige premisser. Det virker som enkelte godt hjernevasket og tilhengere av autoritære systemer/partier. Godt vi fremdeles har valgfriheten....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...