Gå til innhold

Hvorfor er dere imot kontantstøtten?

Anbefalte innlegg

Gjest FrekkeFrida
Skrevet

du har ingenting med om hvordan jeg betaler skatt, men det gjør jeg, hver eneste måned! og attpåtil så er det ingen snyting tilstede om det var håpet ditt! kommer ikke til å svare deg mer i det hele tatt!

Håper du blir bedre etterhvert;-)

god bedring:-)

Nei for all del betal så mye skatt du vil, og ro deg siden ned helst før du betaler skatten;) Trodde bare at du skrev at du mottok kontantstøtte for å være hjemme med barnet ditt, men beklager så mye hvis jeg misforsto. Du mottar altså kontantstøtte for å betale andre for å passe barnet. Ja ja det er det mange som gjør, men det passer ikke inn i bildet til Bondevik og co.

Håper virkelig at du i hvert fall velger riktig på mandag.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sheba

10

• Kjersti S

3

• kakki1365380609

3

• Osiris

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei for all del betal så mye skatt du vil, og ro deg siden ned helst før du betaler skatten;) Trodde bare at du skrev at du mottok kontantstøtte for å være hjemme med barnet ditt, men beklager så mye hvis jeg misforsto. Du mottar altså kontantstøtte for å betale andre for å passe barnet. Ja ja det er det mange som gjør, men det passer ikke inn i bildet til Bondevik og co.

Håper virkelig at du i hvert fall velger riktig på mandag.

her tar du helt feil krangleguri! gidder IKKE svare deg! se deg rundt og se hvem som gidder å engasjere seg i dine inlegg? du må være en veeeldig (desperat etter hjelp person)!!!

Gjest FrekkeFrida
Skrevet

her tar du helt feil krangleguri! gidder IKKE svare deg! se deg rundt og se hvem som gidder å engasjere seg i dine inlegg? du må være en veeeldig (desperat etter hjelp person)!!!

Jeg forstår ikke helt om jeg skal takke deg for hjelpen. Du er litt morsom innimellom;) Det skal du ha i hvert fall.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Synes motstanderne avslører seg selv ganske så grundig her. Idéen med disse pengene er jo å skape økonomisk likhet. En offentlig barnehageplass koster i prinsipp det samme som man får i kontantstøtte for ett barn.Altså får noen barnehagestøtte, de andre får kontantstøtte. Hensikten er at de skal kunne velge selv: være hjemme, betale dagmamma, kjøpe privat barnehageplass, være delvis hjemme - det er opp til den enkelte. De meningene som kommer frem her, viser jo at motstanderne er mot valgfrihet og for tvang - det eneste de aksepterer er at den som får støtten er hjemme. I tillegg til å være motstandere av valgfrihet, er de også motstandere av kontantstøtte på feilaktige premisser. Det virker som enkelte godt hjernevasket og tilhengere av autoritære systemer/partier. Godt vi fremdeles har valgfriheten....

Det der er noe j*vla pisspreik! La oss ta et eksempel her: To kvinner får barn samtidig, begge går ut i full jobb igjen etter endt permisjon. En har barnet i barnehage og får null kroner i kontantstøtte. En har barnet hos dagmamma og får 3000+ fra staten fordi barnet *ikke* er i barnehage. Å komme med vissvass om at barnehagen får støtte er pinadø så dumt at det halve kunne greid seg. Det som skjer er at man staffes for at barna får et pedagogisk tilbud *som*burde*vært*forbeholdt*alle'!

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Synes motstanderne avslører seg selv ganske så grundig her. Idéen med disse pengene er jo å skape økonomisk likhet. En offentlig barnehageplass koster i prinsipp det samme som man får i kontantstøtte for ett barn.Altså får noen barnehagestøtte, de andre får kontantstøtte. Hensikten er at de skal kunne velge selv: være hjemme, betale dagmamma, kjøpe privat barnehageplass, være delvis hjemme - det er opp til den enkelte. De meningene som kommer frem her, viser jo at motstanderne er mot valgfrihet og for tvang - det eneste de aksepterer er at den som får støtten er hjemme. I tillegg til å være motstandere av valgfrihet, er de også motstandere av kontantstøtte på feilaktige premisser. Det virker som enkelte godt hjernevasket og tilhengere av autoritære systemer/partier. Godt vi fremdeles har valgfriheten....

Det der er noe j*vla pisspreik! La oss ta et eksempel her: To kvinner får barn samtidig, begge går ut i full jobb igjen etter endt permisjon. En har barnet i barnehage og får null kroner i kontantstøtte. En har barnet hos dagmamma og får 3000+ fra staten fordi barnet *ikke* er i barnehage. Å komme med vissvass om at barnehagen får støtte er pinadø så dumt at det halve kunne greid seg. Det som skjer er at man staffes for at barna får et pedagogisk tilbud *som*burde*vært*forbeholdt*alle'!

Skrevet

Jeg er imot kontantstøtten fordi den, etter min mening, ikke virker etter intensjonen.

For det første så er det ikke et krav at en av foreldrene er hjemme med barnet for å få utbetalt denne støtten. Det eneste kriteriet er at man ikke benytter seg av en barnehageplass (kommunal eller privat med kommunal støtte). Det betyr at en hel haug foreldre mottar 3657 kroner hver måned mens de jobber 100%, og kan bruke kontantstøtten til å lønne en dagmamma eller en praktikant de har i huset.

Det kan da ikke være riktig? Jeg vil tippe at alle de pengene som har blitt utbetalt i kontantstøtte til fullt arbeidende foreldre så lenge ordningen har vart, hadde vært rikelig til å innføre full barnehagedekning med varme måltider hver dag og flotte pedagogiske tilbud.

(Tenk på alle disse (mange meget) velstående familiene med praktikant der staten står for hele lønna.)

Og man kan ikke si at staten sponser en barnehageplass så mye at det forsvarer en utbetaling på 3657 kroner ved å ikke benytte seg av tilbudet. Det norske samfunnet er jo fullt av ”sponsede” tilbud uten at man blir tilbudt kompensasjon for å ikke bruke det.

Jeg leste en gang et avisinnlegg skrevet av en mann som tidligere gikk mye i operaen, men har sluttet med det nå pga av alderen. Han kjøpte sterkt sponsede billetter den tiden han gikk der, og ville nå ha kontantstøtte fra staten for å kjøpe CD-er fordi han ikke lenger benyttet seg av dette tilbudet i operaen. Jeg bor i Oslo, og kjører egen bil til og fra jobb. Oslo sporveier har sterkt subsidierte billetter (de får overføringer slik som barnehagene). Jeg kunne godt tenke meg kontantstøtte fordi jeg ikke benytter meg av sporveistilbudet, men ordner meg transport på annen måte. Dette skriver jeg selvsagt med en snert av ironi for å prøve å sette det hele i litt perspektiv.

Og det er da ikke gratis å ha barn i barnehage. Man betaler da nesten tilsvarende det de som får kontantstøtte kan lønne en dagmamma eller praktikant med.

Jeg ser bare ikke logikken. La oss få en overgangording der bare de som faktisk er hjemme får kontantstøtte mens vi bruker pengene som de som er i full jobb får til å bygge ut barnehageplasser med.

Til slutt: Regjeringen tok til og med bort det generelle småbarnstillegget (for et par-tre år siden?) og la det til kontantstøtten! Forstå det den som vil.

(Dette ble langt - og kunne lett blitt lenger, men jeg stopper her:)

Gjest Rødmer ikke
Skrevet

Men får man dekka barnehageutgiftene? Man FÅR vel ikke 3000+++ når man har barn i barnehage, som altså går til å betale dette? Da skjønner jeg iallefall ikke hvorfor så mange klager over høye barnehagepriser?

Har du et barn med fulltidsplass i barnehage betaler Staten 43.000 eller 50.000 kroner av det plassen koster i året for deg - avhengig av barnets alder. I tillegg kommer penger som foreldre betaler direkte for plassen.

I tillegg til at Staten betaler det meste av det det koster å drive barnehagene, gis det tilskudd til å kjøpe/bygge om/bygge nytt. Foreldre som har barn i barnehagen får tilskudd/støtte så det monner de også!!!!!!!!!!

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Har du et barn med fulltidsplass i barnehage betaler Staten 43.000 eller 50.000 kroner av det plassen koster i året for deg - avhengig av barnets alder. I tillegg kommer penger som foreldre betaler direkte for plassen.

I tillegg til at Staten betaler det meste av det det koster å drive barnehagene, gis det tilskudd til å kjøpe/bygge om/bygge nytt. Foreldre som har barn i barnehagen får tilskudd/støtte så det monner de også!!!!!!!!!!

Men det forsvarer uansett ikke at foreldre som går i full jobb skal belønnes med penger fordi de ikke har, eller velger bort, barnehageplass. Dette er en skjevfordeling som hører ingen steder hjemme.

Skrevet

Jeg er for kontantstøtten, og har benyttet meg av den til begge jentene mine, og håper jeg kan gjøre det med nurket i magen også.

Grunnen til at jeg er for er at jeg er for å ha et valg.

Jeg synes definitivt IKKE at 1-åringer har noe som helst i en barnehage å gjøre. Ikke at det er skadelig for dem, langt i fra. Men jeg ser absolutt ingen grunn til at det skulle være det beste for dem.

Jeg tror faktisk at de fleste foreldre er de beste til å oppdra og ta vare på barna sine, og med kontantstøtten kan flere gjøre det.

Det skrikes opp om innvandrere, men kontantstøtta opphører når barnet fyller 3 år. Og får man da barnet inn i en barnehage så er barnet godt ivaretatt av det norske samfunnet, og lærer seg norsk i god tid til skolestart.

JEg er helt enig i at full valgfrihet blir det ikke før det er full barnehagedekning.

Jeg bor i en kommune med overskuddsplasser i barnehagene. Likevel er det mange som mottar kontantstøtte. Det betyr kanskje at det er behov for begge deler?

Ja, det er ikke ideelt at mange bruker statens penger på å få andre til å passe barna sine. Dette kan man jo gjøre noe med. Men personlig ville jeg synes det var trist hvis man fjernet kontantstøtta.

Og jeg ble veldig provosert av Kristin Halvorsen da hun på TV påsto at det var det beste for 1-3-åringene å være i barnehage. Jeg krever å få lov til å mene at mine barn har det bedre hjemme sammen med meg når de er så små. Ikke kom her å si at 3 voksne på 9 barn kan ta bedre vare på mine barn enn jeg selv kan.

Når det gjelder likestillingsaspektet, så har jo ikke det noe med kontantstøtten å gjøre. Det finnes menn som ønsker å være hjemme og motta kontantstøtte. Flott. Men så er det nå en gang slik at kvinner og menn er forskjellige. De fleste kvinner som er hjemme med barna gjør det ikke fordi de MÅ, men fordi de ØNSKER.

Vi som prioriterer å være hjemme gjør det fordi vi ser at det har en verdi ingen jobb kan måle seg med.

Skrevet

Min mening er at dersom man skal motta kontantstøtte så skal man være hjemme med barnet, ikke ha det nesten gratis hos dagmamma (gjerne svart). Det var vel hensikten den gangen kontantstøtten ble innført.

For dem som er avhengige av kontantstøtten for å kunne være hjemme med barn - supert!

Nei, det var ikke det som var hensikten da kontantstøtten ble innført. Hvis den hadde vært bundet til at en av foreldrene måtte være hjemme, hadde den ikke fått flertall. Flere av partiene som støttet kontanstøtten gjorde det for å gi like mye i statsstøtte til alle foreldre uavhengig av passe-type.

Så jeg synes at alle de som føder hjemme, bør kreve å få utbetalt en sum som tilsvarer kostnadene ved en fødsel på sykehus. Alle de som ikke har tatt universitetsutdannelse, bør få utbetalt en sum som tilsvarer å ha en person i opp til 7 år på et universitet, osv.

Gjest hjerteoperert
Skrevet

Nei, det var ikke det som var hensikten da kontantstøtten ble innført. Hvis den hadde vært bundet til at en av foreldrene måtte være hjemme, hadde den ikke fått flertall. Flere av partiene som støttet kontanstøtten gjorde det for å gi like mye i statsstøtte til alle foreldre uavhengig av passe-type.

Så jeg synes at alle de som føder hjemme, bør kreve å få utbetalt en sum som tilsvarer kostnadene ved en fødsel på sykehus. Alle de som ikke har tatt universitetsutdannelse, bør få utbetalt en sum som tilsvarer å ha en person i opp til 7 år på et universitet, osv.

Og jeg, som har fått en hjerteoperasjon, har jo fått mange hundre tusen som feks søsteren min ikke har fått. Hun burde kunne kreve pengene tilbake fra staten for at hun ikke er hjerteoperert.

Skrevet

Og jeg, som har fått en hjerteoperasjon, har jo fått mange hundre tusen som feks søsteren min ikke har fått. Hun burde kunne kreve pengene tilbake fra staten for at hun ikke er hjerteoperert.

Ja, det synes jeg også. Det må jo være rettferdighet.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

dessuten gidder jeg ikke svare på fler av dine inlegg, du er ingen "doler"! men en som kun ønsker uro og krangel..

PS! som Doler, diskuterer du gjerne, men å være et troll er noe du påfører deg selv i form av å være usakelig mot de fleste..

avslutter mine svar til deg!!

Håper du føler deg passe dum etter det innlegget her, hehe. "Du er ingen doler" .. *flirer*

Skrevet

Jeg ville synes kontantstøtten var helt grei dersom det var et krav at en av foreldrene var hjemme. Da ville man hatt omtrent den samme utgiften enten man valgte dagmamma eller barnehage - først da ville valgfriheten være reell. Full barnehagedekning for dem som måtte ønske det burde være en selvfølge og en forutsetning for valgfrihet.

Sånn som det er nå tror jeg mange føler at de "må" velge dagmamma fremfor barnehage av økonomiske grunner - i stedet for en utgift på alt fra 2-4000 og kanskje enda mer dersom man velger barnehage, får man dekket barnepass av kontantstøtten dersom man velger dagmamma. I år taper jeg faktisk masse penger på å prøve å få meg jobb - 5000 rett ut i barnehage/SFO heller enn over over 8000 inn i kontantstøtte/dagmammalønn.

Jeg har selv vært dagmamma samtidig som jeg var hjemme med mitt eget barn, og har selvfølgelig hatt et flott år. Men jeg ville ikke ha valgt å ha barnet mitt hos dagmamma selv - ville følt at jeg hadde alt for liten kontroll over barnet mitt (selv her på en liten, oversiktlig plass, har jeg hørt om tilfeller der dagmammaer ikke har behandlet dagbarna særlig bra). I en barnehage er det tross alt flere som ser til barna - og som kan slå alarm dersom det er noe som ikke er helt bra.

Nei, bruk heller pengene som går til dagmammaer til å jobbe mot full barnehagedekning, og heller tilpasse spesielle småbarnsavdelinger for de minste barna sånn at de får det best mulig!

Synes den arbeidsledige førskolelæreren (ikke helt nøytral kanskje??)

Skrevet

Jeg ville synes kontantstøtten var helt grei dersom det var et krav at en av foreldrene var hjemme. Da ville man hatt omtrent den samme utgiften enten man valgte dagmamma eller barnehage - først da ville valgfriheten være reell. Full barnehagedekning for dem som måtte ønske det burde være en selvfølge og en forutsetning for valgfrihet.

Sånn som det er nå tror jeg mange føler at de "må" velge dagmamma fremfor barnehage av økonomiske grunner - i stedet for en utgift på alt fra 2-4000 og kanskje enda mer dersom man velger barnehage, får man dekket barnepass av kontantstøtten dersom man velger dagmamma. I år taper jeg faktisk masse penger på å prøve å få meg jobb - 5000 rett ut i barnehage/SFO heller enn over over 8000 inn i kontantstøtte/dagmammalønn.

Jeg har selv vært dagmamma samtidig som jeg var hjemme med mitt eget barn, og har selvfølgelig hatt et flott år. Men jeg ville ikke ha valgt å ha barnet mitt hos dagmamma selv - ville følt at jeg hadde alt for liten kontroll over barnet mitt (selv her på en liten, oversiktlig plass, har jeg hørt om tilfeller der dagmammaer ikke har behandlet dagbarna særlig bra). I en barnehage er det tross alt flere som ser til barna - og som kan slå alarm dersom det er noe som ikke er helt bra.

Nei, bruk heller pengene som går til dagmammaer til å jobbe mot full barnehagedekning, og heller tilpasse spesielle småbarnsavdelinger for de minste barna sånn at de får det best mulig!

Synes den arbeidsledige førskolelæreren (ikke helt nøytral kanskje??)

"Sånn som det er nå tror jeg mange føler at de "må" velge dagmamma fremfor barnehage av økonomiske grunner"

Jøss... Har aldri hørt noen som velger dagmamma foran barnehage. Dagmamma er reserveløsningen for de som ikke får barnehageplass er mitt inntrykk.

Skrevet

Hva når man ikke får plass på denne "goden" da?

Og dersom man er hjemme med barn under skolealder så får man 3 pensjonpoeng i året. Det tilsvarer sånn ca 210 000,- i årsinntekt.

Pensjonspoengene får man vel uansett om man er hjemme med barna eller ikke såvidt jeg har forstått...

Skrevet

jeg betaler skatt likefullt som det du gjør:-) har ingen intensjoner i å fortelle deg hvordan jeg får pengene mine, men stolt er jeg likevel!

Hvordan henger det sammen at du betaler skatt og er hjemmeværende med barn?

Skrevet

"Sånn som det er nå tror jeg mange føler at de "må" velge dagmamma fremfor barnehage av økonomiske grunner"

Jøss... Har aldri hørt noen som velger dagmamma foran barnehage. Dagmamma er reserveløsningen for de som ikke får barnehageplass er mitt inntrykk.

Sånn er det ikke her i alle fall! Her er det full barnehagedekning, men vet om mange som velger å la barna være hos dagmamma så lenge de har kontantstøtten (kanskje derfor det er full dekning her også??).

Må si jeg har lurt noen ganger på om folk virkelig er interesesrt i barnas beste - en venninne fortalte bl.a at sønnen nesten aldri var ute hos dagmammaen, fordi hun hadde så mange unger å passe at hun ikke orket styret med å kle på dem om vinteren. Aldri i verden om jeg ville hatt barnet mitt hos en sånn dagmamma! Og aldri i verden om jeg ville ha vært en sånn dagmamma heller!

Skrevet

Jeg har faktisk hørt om mange som velger dagmamma isteden fordi da koster ikke pass av barnet noenting pga. kontantstøtten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...