Gå til innhold

Ringenes Herre

Anbefalte innlegg

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jeg har nå sett alle tre filmene på DVD over noen kvelder. Og jeg lurer på;

I det tårnet der det bor en annen trollmann. Der begynner han Gandalf å krangle, og den andre fyren tar pinnen hans, denger ham ettertrykkelig i hodet, og hiver ham opp på taket.

Så hopper Gandalf over kanten og haiker med ei diger kråke eller noe slikt.

I neste film, så er Gandalf plutselig blendavasket. Og hva mer; DER har han pinnen sin igjen??!

Når fikk han den tilbake??

Er det nå på tide å si; "Hildegard. Det er en FILM...."

*dingle med beina*

Skrevet

Se filmen igjen. Helst den utvidede versjonen. Den forklarer hvorfor Gandalf blir hvit.

Skrevet

Så du lurer på om det hele er en dårlig skjult blendareklame? Ellers: pinner kommer og pinner går, heldig er den som pinnen får.... (gammelt dolistisk ordtak)

Skrevet

Jeg tror du skal se filmen en gang til, for det er trolig mye du ikke har fått med deg.

Gandalf Grey har blitt mektigere og den nye "pinnen" er ikke den samme som den gamle, denne er mye mektigere, som eieren også er blitt. Trollmannen han sloss med heter forresten Saruman, og står i ledtog med Sauron, som altså er den ondeste av den onde.

Skrevet

Les boka!

Hiver meg på den! Kun boka gir et ordentelig bilde av hva og hvorfor i Ringenes Herre. Men kort fortalt handler det om at Gandalv Grå "går i døden" i ildgryta når han faller, helt på slutten i bok1, for så å "gjennoppstå"/komme tilbake som Gandalv Hvit, mye sterkere og mektigere enn før. Han som hitil har måttet vike for Sarumanns makt, har nå fått makt tilsvarende eller større enn Saruman.

:-)

Skrevet

Gandalf holder på å dø etter at han dreper Balrogen. Han blir liggende på en fjelltopp over Moria, og det som skjer kan tolkes som om han tar en kjapp tur innom "dødsriket", og så blir sendt tilbake for en kort tid med nye, større krefter. (Man kan på en måte si at han går opp en "level", hvis man er litt inne i rollespill :-)

Deretter blir han flydd av "ørnekongen" Gwaihir the Windlord (den samme som flyr han ned fra toppen av Isengard) til Lothlorien (Galadriel sendte ham for å lete etter Gandalf), hvor han får hjelp til å komme seg til hektene igjen - og blir av Galadriel kledd i hvitt, og blir Gandalf the White.

".........................................."

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Gandalf holder på å dø etter at han dreper Balrogen. Han blir liggende på en fjelltopp over Moria, og det som skjer kan tolkes som om han tar en kjapp tur innom "dødsriket", og så blir sendt tilbake for en kort tid med nye, større krefter. (Man kan på en måte si at han går opp en "level", hvis man er litt inne i rollespill :-)

Deretter blir han flydd av "ørnekongen" Gwaihir the Windlord (den samme som flyr han ned fra toppen av Isengard) til Lothlorien (Galadriel sendte ham for å lete etter Gandalf), hvor han får hjelp til å komme seg til hektene igjen - og blir av Galadriel kledd i hvitt, og blir Gandalf the White.

Ja se der. Det var en forklaring på det hele! Og det var en balroc han var han figuren med fyr i håret!

*Later som jeg er med i sci fi klanen og skjønner hele plottet*

;0)

Skrevet

Ja se der. Det var en forklaring på det hele! Og det var en balroc han var han figuren med fyr i håret!

*Later som jeg er med i sci fi klanen og skjønner hele plottet*

;0)

"*Later som jeg er med i sci fi klanen og skjønner hele plottet*"

Da bør du late mer/hardere, for Ringenes Herre er _ikke_ sci-fi. Sci-fi er f.eks Star Wars - Ringenes Herre er fantasy :-)

(Balrog, forøvrig - ikke balroc)

"..........................................."

Skrevet

Jøss, du kunne din Ringenes Herre, i hvert fall :)

Skrevet

Jøss, du kunne din Ringenes Herre, i hvert fall :)

Den er jo all fantasy-literaturs "far", så det skulle bare mangle. Akkurat som de første bøkene til Jules Verne og H.G.Wells er all sci-fi litteraturs far :-)

"............................................"

Skrevet

Den er jo all fantasy-literaturs "far", så det skulle bare mangle. Akkurat som de første bøkene til Jules Verne og H.G.Wells er all sci-fi litteraturs far :-)

"............................................"

Ja, Ringenes Herre er et mesterverk!

Jeg har lest den tre ganger på norsk, og nå leser jeg den på engelsk. Den er nesten like spennende hver gang. Tolkien er genial, det er nesten så man tror det har skjedd på ordentlig :)

Filmene er også bra, men man _må_ lese boka først for å få noe ut av filmene synes jeg.

Skrevet

Ja, Ringenes Herre er et mesterverk!

Jeg har lest den tre ganger på norsk, og nå leser jeg den på engelsk. Den er nesten like spennende hver gang. Tolkien er genial, det er nesten så man tror det har skjedd på ordentlig :)

Filmene er også bra, men man _må_ lese boka først for å få noe ut av filmene synes jeg.

"Filmene er også bra, men man _må_ lese boka først for å få noe ut av filmene synes jeg."

Både og. Jackson har gjort noen endringer i filmene som jeg mener er helt unødvendige, selv om jeg er inneforstått med at en bok må endres før den blir til film. Men totalt sett er jeg fornøyd med filmene.

"........................................"

Skrevet

"Filmene er også bra, men man _må_ lese boka først for å få noe ut av filmene synes jeg."

Både og. Jackson har gjort noen endringer i filmene som jeg mener er helt unødvendige, selv om jeg er inneforstått med at en bok må endres før den blir til film. Men totalt sett er jeg fornøyd med filmene.

"........................................"

Enig i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...