the21 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Historien min er lang, og spørsmålene er flere. Jeg begynner med å fortelle hva som har skjedd de siste mnd! for ca to mnd siden fikk jeg utført en provoser abort, de første dagene så alt ut til å gå greit men så begynte sterkere blødninger og smerter, jeg var innom flere leger og ble til slutt henvist til en gynekolog som tok ultralyd på meg, hun så at det var mye rester men trodde jeg kom til å blø de ut selv....jeg blødde nesten en mnd etterpå så en dag begynte jeg å blø noe forferdelig mye, store klumper....jeg dro da på til en ny gynekolog som sa at jeg måtte ta en utskrapning med en gang...jeg fikk antibiotika intravenøst pga infeksjonsfaren av alle restene som hadde vært der så lenge før inngrepet. Nå gikk det også greit de første dagene etter inngrepet, jeg sluttet å blø bare etter to dager og alt så veldig bra ut...men nå to uker etterpå begynte jeg plutselig å blø igjenn og kjenne smerter...jeg dro da til en gynekolog og tok ultralyd og hun så en væskeansamling i den ene egglederen, og det gjorde veldig vondt når hun trykte på begge egglederne, og eggstokkene. Hun så ikke noe annet galt på ultralyd enn den vannansamlingen! Hun sa jeg hadde en eggleder betennelse og jeg skal nå gå på antibiotika(dalacin) i seks dager, jeg har gått på det i tre dager i dag og har fortsatt smerter i underlivet, jeg har blitt syk(forkjøla) med feber og har fått diare av tabelettene! jeg var hos lege i går og crpen min lå bare på 11. mine spørsmål er: Kan jeg bli steril? jeg har gjennomgått mye, og smertene forsvinner ikke...de er i begge sidene..både eggstokk og eggledere! jeg er liv redd.Når skal smertene forsvinne? Hva tror du er grunnen til smerter på begge sidene? Hva tror du er grunnen til blødningene? Jeg skal ikke på en ny sjekk før i slutten av november, syns det er veldig lenge til...hva synes du? Bør jeg begynne på p-piller ved neste mens? Kan jeg ha samleie når jeg har eggleder betennelse? jeg har ikke hatt samleie etter aborten, men lurer på hvor lenge det er en risiko?? tusen takk for svar...er så redd for å bli steril, ønsker meg mer av alt et barn, og angrer så fælt på aborten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197886-steril/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Det lyder som du har fått egglederbetennelse. Fikk du bare dalacin-tabletter? Ble det tatt bakterieprøver på chlamydia? CRP på 11 lyder ikke voldsomt Med hensyn til sterilitet er det vist at 15% kan bli sterile etter en underlivsbetennelse, men det betyr at 85% ikke blir sterile. Den type sterilitet kan behandles med prøverørsbehandling, om det verste skulle skje. Du er midt i kuren, hvis du ikke er bra når du er ferdig med tablettene, så må du be om ny time for en sjekk og ev tilleggsbehandling. Det vil da være for lenge å vente til november. Du kan gjerne begynne med p-piller. Jeg anbefaler deg å vente med samleie til du føler deg i form, jeg tror ikke det vil være behagelig å forsøke når du har vondt i underlivet. Det bør også være ro i området ved betennelse. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197886-steril/#findComment-1395742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.