Gå til innhold

Folk har råd til egenandel

Anbefalte innlegg

Gjest endring nå!
Skrevet

Folk har råd til egenandeler på dagens nivå, sa Erna Solberg i partilederdebatten. Svart på hvitt. Det kunne til og med virke som hun ikke var fremmed for å øke den!

Den dama har søren meg ikke særlig kunnskaper om hvordan folk med dårlig råd har det!

Jeg kjenner folk som ikke har råd til å gå til legen, for ikke å snakke om fysioterapi, fordi de ikke har penger til det.

De rød-grønne partiene vil redusere egenandelene. Er ikke i tvil om hva jeg selv skal stemme, ihvertfall!

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

13

• gripp

9

• Kvinna

7

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er jo en SELVFØLGE for rike folk som er født med sølvskje i munnen og som ikke har hatt en sykedag i hele sitt liv, at det skal være skatt på SYKDOM og ikke på EIENDOM.

Vi må jo bare forstå det!

*pjuk*

Skrevet

Sa hun virkelig det? Det var jævlig frekt og en hån mot mange mennesker.

Gjest selvsagt har de råd til det
Skrevet

Selvsagt har de råd til det. Det er jo maksimalt 1550 kroner i året.

Det handler om å disponere de pengene en har.

Gjest stemmer ....
Skrevet

Jeg har ikke råd til alternativ behandling. Jeg ville prøvd det for å hjelpe mot plager medisinen ikke hjelper mot. OG medisinene er dyre. Jeg har ikke god råd.

Skrevet

For noen handler det om at de 155o kanskje kommer på en måned og allerede i januar, og for de som har 6-7 tusen i uførespensjon så er det veldig mye. For øvrig så er det mange medisiner som er fjerna fra blåreseptlista og som man da må betale fullt ut for.

Dette er forøvrig ikke den eneste egenandelen som fins heller. Det er også egenandel på behandlinger for enkelte,samt transport med mere.

Skrevet

Jeg har ikke råd til alternativ behandling. Jeg ville prøvd det for å hjelpe mot plager medisinen ikke hjelper mot. OG medisinene er dyre. Jeg har ikke god råd.

Såkalt "alternativ behandling" kommer aldri til å gå under folketrygden, uansett hvem som styrer. Det er både positivt og negativt. Positivt fordi ikke hvem som helst kan kalle seg behandler eller terapeut og få penger av staten for å behandle folk. Negativt fordi det logisk nok er en del gode behandlinger mange ikke har råd til når de må betale for det selv.

".........................................."

Skrevet

Mener du at alle nødvendigvis har råd til 1500,- ekstra i januar måned? Det er tilfellet for de som bruker mye medisiner og evt. behandling. Og januar måned er også den måneden hvor mye annet må betales.

"........................................."

Skrevet

Såkalt "alternativ behandling" kommer aldri til å gå under folketrygden, uansett hvem som styrer. Det er både positivt og negativt. Positivt fordi ikke hvem som helst kan kalle seg behandler eller terapeut og få penger av staten for å behandle folk. Negativt fordi det logisk nok er en del gode behandlinger mange ikke har råd til når de må betale for det selv.

".........................................."

Vi får i det minste fri med lønn til å gå til en lokal alternativ behandler, men ikke for å gå til noen andre! Behandleren har nok spart bedriften for mange sykedager.

Skrevet

Det er jo en SELVFØLGE for rike folk som er født med sølvskje i munnen og som ikke har hatt en sykedag i hele sitt liv, at det skal være skatt på SYKDOM og ikke på EIENDOM.

Vi må jo bare forstå det!

*pjuk*

Egenandel er ikke skatt da...

Egenandel vil si at du betaler en del av det medisinenen og behandlingene faktisk koster - egentlig rett og rimelig. Hvor stor denne andelen skal være er en annen sak.

Skatt på eiendom vil jo si at du skal betale flere ganger for noe du allerede har kjøpt og betalt for med penger du har skattet av minst en gang allerede. I tillegg til alle avgiftene du må betale for å kjøpe eiendommen...

Gjest selvsagt har de råd til det
Skrevet

Mener du at alle nødvendigvis har råd til 1500,- ekstra i januar måned? Det er tilfellet for de som bruker mye medisiner og evt. behandling. Og januar måned er også den måneden hvor mye annet må betales.

Økonomistyring betyr i dette tilfellet at for de med kroniske sykdommer må ikke dette komme som julenissen på kjerringa.

En må sette av penger fordi dette er en forventet utgift.

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting;

Hva er egentlig dårlig råd?

Den alenemorgen som ikke jobbet, og satt igjen med 4.000 etter alle faste utgifter var betalt (et eller annet debattprogram) - har hun egentlig dårlig råd? Det er mer enn jeg sitter igjen med etter at alle mine regninger er betalt!

Og hva er det regnet at man MÅ ha av eiendeler for å leve. Er tv viktig? Er bil viktig? Er god madrass viktig?

Jeg tror egentlig det er et poeng i det hun sier - det er mange som ikke har mye å rutte med, og mange som har for lite å rutte med også. Men; det er bare å innse at det er ganske mange som fint kunne klart seg med litt mindre støtte enn de får i dag.

Og hvis jeg skal være helt kald og kynisk - er det viktigst for meg at du får billigere medisin? Eller er det viktigst for meg at barnet mitt får bedre skole? Eller at jeg som selvstendig næringsdrivende får bedre vilkår å drive etter?

I de sammenlikningene så kommer medisinene dessverre til kort...

Skrevet

Økonomistyring betyr i dette tilfellet at for de med kroniske sykdommer må ikke dette komme som julenissen på kjerringa.

....det er høres så enkelt ut, men det er dessverre ikke det når man ikke har et jævla rødt øre ekstra - og det er det faktisk veldig mange som ikke har.

Skrevet

"En må sette av penger fordi dette er en forventet utgift."

Javisst. For de som faktisk har penger å sette til sides. Og å leve på så godt som ingenting annet enn det nødvendige er det få som klarer - forsøk å ikke unn deg noe ekstra i julen engang, så ser du hvor enkelt det er. Nei - slik snakker folk som aldri har hatt det vanskelig økonomisk - og der har vi vel mange høyrefolk i et nøtteskall.

Skrevet

Egenandel er ikke skatt da...

Egenandel vil si at du betaler en del av det medisinenen og behandlingene faktisk koster - egentlig rett og rimelig. Hvor stor denne andelen skal være er en annen sak.

Skatt på eiendom vil jo si at du skal betale flere ganger for noe du allerede har kjøpt og betalt for med penger du har skattet av minst en gang allerede. I tillegg til alle avgiftene du må betale for å kjøpe eiendommen...

Beundrer deg for nå å ikke være spydig :)

Skrevet

Beundrer deg for nå å ikke være spydig :)

Vel - det er bare å innse at ikke alle er enige med meg i hva som er viktig og ikke viktig. Og det er vel derfor politikerne ligger så likt nå før valget...

Men; min stemme blir så blå som den kan bli; ja til mer arbeid, færre sykedager, mindre oppsigelsesvern, bedre vilkår for private arbeidsgivere og fjern den helvetes kontantstøtten!

Og for dere som lurer - jer mener det HELT seriøst, det får være grenser for hvor mye ansvar vi skal skyve over på staten, arbeidsgivere, skolen - i det hele tatt andre enn oss selv...

Flisa; takk, det hender jeg klarer å holde meg :)

Skrevet

Hvordan skal folk sette av penger når det ikke er penger å sette av? Kanskje du kan spandere?

Gjest Thor Steinar
Skrevet

Hvordan skal folk sette av penger når det ikke er penger å sette av? Kanskje du kan spandere?

Det er en prioriteringssak. Medisiner kontra noe annet.

Legger merke til at de fleste som sutrer over dårlig råd i avisene sitter med en røyk i hånden.

Skrevet

1550 er jo ikke all verden for de fleste av oss, dog for noen.

Men jeg skjønner fan ikke hvorfor regjeringen skal lage så mye føss av dette.

Jensemanns regjering hadde vel også egenandeler, og nå stiller man seg i en posisjon hvor sosialistene kan angripe.

Man skulle tro velferdsstatens blotte eksistens står og faller på om egenandelen er 1200 eller 1550.

Den burde vært satt ned igjen med et par hundrelapper, så slapp vi dette, og den helvetes symbolretorikken fra sosialistene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...