Gå til innhold

Folk har råd til egenandel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er riktig. Mange helsetilbud faller utenom egenandelssystemet.

Feks er øyelege og optiker unntatt systemet.

Nemlig. I valgkampen høres det jo ofte ut som om det er gratis å være syk etter betalte 1500 (som i og for seg ikke er så høyt).

I tillegg til det du sier er en del fysioterapi, mange medisiner, mye bandasjematriell, "usynlige" utgifter som slitasje på klær, tilrettelegginger i hjemmet en "ikke vil bry systemet med".

I tillegg er det et slikt system, at om en blir syk på en behandlingsdag(selv med full refusjon), så må man betale full pris på timen. For mange kronikere er dette et problem, særlig hvis sykdommen er uhåndterlig og vanskelig å planlegge utifra.

Så, JA; det er bra med frikortsystemet, men det dekker slett ikke alt, og kronisk sykdom ER en økonomisk belastning. Personlig synes jeg ikke det skal føres en politikk slik at denne belastningen økes ytterligere.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

13

• gripp

9

• Kvinna

7

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

For oss som har det greit fra før, tror jeg ikke vi merker den helt store forskjellen på hvem som regjerer.

Men de fattigste vil helt sikkert merke det.

Jeg stemmer arbeiderpartiet, for jeg tror de fører en mer ansvarlig politikk på sikt for alle i dette landet.

Skrevet

Ja, en koalisjon AP/H har jo vært luftet mange ganger tidligere. Men noe tid må gå, historien hefter for mye ved også dagens politikere.

Det må jo være langt mer felles mellom AP og H enn mellom AP og eventyrerne i SV eller bygdenasjonalistene i SP.

Vi får ta det opp neste gang.

... og så ble jo dere kvitt vinglerne og de religiøse.... Ikke minst kunne de vulære på ytre høyre en gang for alle seile sin egen sjø.

Skrevet

En liten ting til: dette egenandeltaket..det gjelder vel alle?

Jeg for eksempel føler jo ikke at samfunnet raser sammen rundt meg om jeg må betale 1500 kroner pr. år for eventuelle medisiner.

Hvis det gjelder alle, fins det muligheter til å gjøre et slikt tak mer treffsikkert? For det er jo ingen grunn til å subisiere meg like meget som minstepensjonisten?

Det er vel slik som med barnetrygden, du får den enten du trenger den eller ikke.

Når det gjelder helse og den slags... jeg skal ikke syte for mye, men kan bare nevne at jeg har måttet stå over tiltrengt helsegreier grunnet økonomien. Kjipt, men sånn er det jo.

Skrevet

Det er vel slik som med barnetrygden, du får den enten du trenger den eller ikke.

Når det gjelder helse og den slags... jeg skal ikke syte for mye, men kan bare nevne at jeg har måttet stå over tiltrengt helsegreier grunnet økonomien. Kjipt, men sånn er det jo.

Det tviler jeg ikke på. Ulike livsfaser gir varierende kontantstrøm.

Jeg synes det er påfallende lite støy rundt tannlegebehandling. Her går jo kronene av ville helvete hvis man har latt forfallet regjere litt for lenge. 1500 kroner rekker jo knapt til en enkelt plombering.

Skal man dømme etter støynivået, virker det som fattigfolk har gode tenner.

Skrevet

Jeg synes det er påfallende lite støy rundt tannlegebehandling. Her går jo kronene av ville helvete hvis man har latt forfallet regjere litt for lenge. 1500 kroner rekker jo knapt til en enkelt plombering.

Tannlegen er et godt eksempel. Heldigvis ble jeg indoktrinert av tannpussetannpleieren i oppveksten.

Grisedyre briller, linser og undersøkelser hos optiker/øyelege sorterer heller ikke under egenandelssystemet.

Men det som er ille, er jo de med kroniske lidelser... det er det sikkert andre som kan mye om, jeg kan ikke.

Skrevet

Vi har ikke tenner, vi har gebiss... :-P

Skrevet

"Skal man dømme etter støynivået, virker det som fattigfolk har gode tenner."

Nja...det er vel heller det at enkelte "samfunnslag" ikke prioriterer tennene fremfor enkelte andre ting. Jeg hadde en svigerfamilie fra kampen/vålerenga engang - ikke fattige, men typiske arbeidere som mente at ingen som ikke jobbet med henda gjorde noe som helst (jeg var f.eks "ingentinggjør" (ingeniør)). Der ble det brukt mye penger på alkohol gitt, og gebissene råtnet i takt med at korkene spratt. Helt streit å være litt over 40 og ha gebiss.

".........................................."

Gjest endring nå!
Skrevet

Hvem er det som snakker om kun de 1500 kronene? Hvis man trenger fysioterapi, er egenandelstaket 3500 kroner! Det er bare et par-tre diagnoser som slipper unna den egenandelen.

Tror dere virkelig at "alle" har råd til 1500+3500 pr år? I tillegg kommer medisiner. Mange medisiner, så som smertestillende, får man IKKE på blå resept. Til og med endel spesifikke medikamenter må man betale for fordi den billigere "erstatningsmedisinen" ikke virker like godt.

Folk som har god helse og god råd, vet ikke hva det motsatte vil si!

Skrevet

Hvem er det som snakker om kun de 1500 kronene? Hvis man trenger fysioterapi, er egenandelstaket 3500 kroner! Det er bare et par-tre diagnoser som slipper unna den egenandelen.

Tror dere virkelig at "alle" har råd til 1500+3500 pr år? I tillegg kommer medisiner. Mange medisiner, så som smertestillende, får man IKKE på blå resept. Til og med endel spesifikke medikamenter må man betale for fordi den billigere "erstatningsmedisinen" ikke virker like godt.

Og hjemmehjelp og medisiner man ikke får på blått da. Det er også utenom egenandelene.

Skrevet

http://www.ffo.no/?dokId=2206

Skrevet

1550 kr er kun 130 kr pr måned. Dette har så godt som alle råd til, dersom de prioriterer det.

Mange av de som klager over at de er fattige i Norge, har råd til både bil, TV, PC med internett, ferieturer osv. osv.

Men det er selvfølgelig enklere å kreve penger til egenandeler, behandling osv. enn TV, bil og ferieturer.

hva med de 900 til hjemmehjelp og medisiner til 1500 som ikke er på blått da? Jeg snakker om månedlige utgifter utenom de på egenandelskortet

Det blir 2500 kr i mnd det. Har alle råd til det da? Ikke jeg i hvert fall.

Skrevet

hva med de 900 til hjemmehjelp og medisiner til 1500 som ikke er på blått da? Jeg snakker om månedlige utgifter utenom de på egenandelskortet

Det blir 2500 kr i mnd det. Har alle råd til det da? Ikke jeg i hvert fall.

Det blir jo noe helt annet. Det er mange ting som burde vært på blå resept som ikke er det. Men det hjelper jo lite for de tingene om egenandelen reduseres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...