livspuls Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Hei!Er 32 år. Fjernet eggstokkene for to år siden. Ett år på trisekvens. noen mnd med livial. Ble anbefalt av en lege å prøve uten østrogen for å se om jeg fikk symptomer. Gikk bra noen måneder, men så kom symptomene snikende, og etter 5 mnd. hadde jeg så tøffe hetebyger at jeg måtte ligge (2 ganger i timen), og en depresjon (!). Beg. på activelle, det hjalp litt.. gikk etter en mnd. over på kliogest - det ble et nytt liv! Hetebygene er borte. Har fortsatt enkelte dager der jeg har depresjonstendens, men MYE mindre. Likevel.. hadde vært deilig å slippe dette, da jeg aldri tidligere har hatt depresjon. Har skjønt at i så ung alder vil man få sterkere symptomer enn ved 50 års alder. 1. Er nå anbefalt å prøve kliogest progynova (1 mg), hva tenker du om det? 2. Er din erfaring at yngre kvinner trenger mer østrogen? 3. Andre forslag mottas med takk! Og du - takk for svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198069-kirurgisk-menopause-%C3%B8strogenniv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 For en kvinne i din alder er det naturlig å ha et visst nivå av østrogen og østrogenbehandling før fylte 50 år øker ikke risiko for brystkreft i forhold til kvinner som selv produserer østrogen. Du har sett at det hjelper deg, men at du må ha 2 mg, og det er en vanlig dose for unge kvinner som deg. Det er også vår erfaring at de yngre, og de som kirurgisk får fjerne eggstokkene trenger større dose. Jeg vil anbefale deg å få satt inn en hormonspiral i livmoren og så bruke ren østrogen som tablett (2 mg) eller plaster (50 mikrogram). Det er mest logisk å gi hormonene på denne måten, da gestagenhormonet (i spiralen og i Kliogest). Det står deg da fritt å øke østrogendosen til 3 eller 4 mg daglig og plaster til 100 mikrogram ved behov. Du kan få hormonene på blå resept til du er 50 år, din lege må søke. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198069-kirurgisk-menopause-%C3%B8strogenniv%C3%A5/#findComment-1395774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 For en kvinne i din alder er det naturlig å ha et visst nivå av østrogen og østrogenbehandling før fylte 50 år øker ikke risiko for brystkreft i forhold til kvinner som selv produserer østrogen. Du har sett at det hjelper deg, men at du må ha 2 mg, og det er en vanlig dose for unge kvinner som deg. Det er også vår erfaring at de yngre, og de som kirurgisk får fjerne eggstokkene trenger større dose. Jeg vil anbefale deg å få satt inn en hormonspiral i livmoren og så bruke ren østrogen som tablett (2 mg) eller plaster (50 mikrogram). Det er mest logisk å gi hormonene på denne måten, da gestagenhormonet (i spiralen og i Kliogest). Det står deg da fritt å øke østrogendosen til 3 eller 4 mg daglig og plaster til 100 mikrogram ved behov. Du kan få hormonene på blå resept til du er 50 år, din lege må søke. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei! Takk for svar! Jeg har ikke lyst til å sette inn spiral, men tenkte å prøve kliogest+progynova ts.3mg.. evt. 4mg. Vil det kunne fungere, tror du? Kan du si litt om sammenhengen mellom mangel på østrogen og depresjonstendenser.. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198069-kirurgisk-menopause-%C3%B8strogenniv%C3%A5/#findComment-1396070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest its over Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hei. Fint å høre at jeg ikke er alene om å komme i kirurgisk menopause. Men problemet mitt er at hormoner ikke virker på meg, å jeg er dypt deprimert store hetetokter og ekstremt energisvikt. Det er klart depresjonen kommer av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198069-kirurgisk-menopause-%C3%B8strogenniv%C3%A5/#findComment-1397245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hei! Takk for svar! Jeg har ikke lyst til å sette inn spiral, men tenkte å prøve kliogest+progynova ts.3mg.. evt. 4mg. Vil det kunne fungere, tror du? Kan du si litt om sammenhengen mellom mangel på østrogen og depresjonstendenser.. Mvh Det er ikke sikker sammenhang mellom depresjon og oestrogenmangel, men gestagenet i Kliogest kan hos noen gi depresjon. Jeg foreslaar derfor at du forsoeker med Progynova 2- 4 mg alene og ser om det fungerer bedrer. Du kan saa ta 14 dager med Kliogest hver 3.-4,maaned for aa rense ut i livmoren. Hvis du faar bloedning foer du starter med Kliogest', boer du korte inn paa Kliogestperiodene, f.eks, ta dem hver 2.maaned. Skriv tilbake, hvis det ikke fungerer, men da i betalingsforum fordi jeg ikke er paa vanlig forum saa ofte. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198069-kirurgisk-menopause-%C3%B8strogenniv%C3%A5/#findComment-1402996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Det er ikke sikker sammenhang mellom depresjon og oestrogenmangel, men gestagenet i Kliogest kan hos noen gi depresjon. Jeg foreslaar derfor at du forsoeker med Progynova 2- 4 mg alene og ser om det fungerer bedrer. Du kan saa ta 14 dager med Kliogest hver 3.-4,maaned for aa rense ut i livmoren. Hvis du faar bloedning foer du starter med Kliogest', boer du korte inn paa Kliogestperiodene, f.eks, ta dem hver 2.maaned. Skriv tilbake, hvis det ikke fungerer, men da i betalingsforum fordi jeg ikke er paa vanlig forum saa ofte. Vennlig hilsen Mette H Moen Prøvde kliogest+progynova, men fikk allergisk reaksjon. Går nå bare på kliogest igjen.. Vil det være bedre å gå tilbake til trisekvens? Eller er det det samme som kliogest hva gjelder progesteronnivå? Har vore så mye syk - at jeg ikke har lyst til å prøve ut så mye mer nå.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198069-kirurgisk-menopause-%C3%B8strogenniv%C3%A5/#findComment-1404072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.