Gå til innhold

Når man har dikt på hjemmesider...

Anbefalte innlegg

Skrevet

som er skrevet av andre, er det et brudd på loven å legge dem ut uten forfatterens samtykke?

Synes det er så mange som har dikt på sidene sine og jeg lurer på om det er helt lovlig...eller hvor strengt skal man tolke loven?

Gjest Lille bethen
Skrevet

Tror det kan være lurt å skrive hvem som har skrevet diktet. At du ikek lar andre tro at det er ditt produkt. Ellers tror jeg ikek at det er så streng for privatpersoner.

Skrevet

Tror det kan være lurt å skrive hvem som har skrevet diktet. At du ikek lar andre tro at det er ditt produkt. Ellers tror jeg ikek at det er så streng for privatpersoner.

Fikk høre at selv å skrive hvem som har skrevet det (noe jeg tar som en selvfølge og god folkeskikk) likevel var ulovlig hvis det ikke var avtalt med forfatter at det skulle legges ut på en hjemmeside

Gjest Lille bethen
Skrevet

Fikk høre at selv å skrive hvem som har skrevet det (noe jeg tar som en selvfølge og god folkeskikk) likevel var ulovlig hvis det ikke var avtalt med forfatter at det skulle legges ut på en hjemmeside

Det er sikkert ulovlig, men jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig strengt likevel. Kommer jo sikkert an på mye.

Skrevet

Det går under åndsverksloven ja, og må avtales med forfatteren. Men jeg tror ikke det gjelder med f.eks Ibsen eller Wergeland.

".........................................."

Skrevet

Det går under åndsverksloven ja, og må avtales med forfatteren. Men jeg tror ikke det gjelder med f.eks Ibsen eller Wergeland.

".........................................."

Tror det kommer ann på hvor lenge forfatteren har vært død...

Skrevet

Jau. Ibsen og Wergeland er neppe preget av royalties lenger :-)

"......................................."

Skrevet

Det er ikke lov uten at det er avklart med dikteren selv, eller dikterens arvinger om han/hun er død.

Dersom det er 70 år eller mer siden dikteren døde, er det fritt fram.

Skrevet

Det er sikkert ulovlig, men jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig strengt likevel. Kommer jo sikkert an på mye.

Det er vel ikke så mange år siden en fyr ble ilagt en klekkelig bot for å ha et fotografi tatt av en annen fotograf på sine hjemmesider.

Man skal være forsiktig med sånt.

Skrevet

Det stemmer, grensen går ved 70 år etter opphavsmannens død.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...