Gå til innhold

lav rente og høyrepolitikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe jeg har lurt endel på. Faren min sier det er bare tull at høyreregjeringen har ansvaret for lav rente og at det har med internasjonale forhold og sånne ting. Selve hovedgrunnen til at man ikke skal stemme rød-grønnt er vist økt rente. Jeg har ikke noe boliglån så for meg spiller det i og for seg ingen rolle. Men vet at det for mange er svært viktig.

Noen som kan gi meg en forklaring.

Skrevet

Renta har allerede begynt å gå opp den og det kommer den sikkert til å forsette med enten det er rødgrønn eller borgelig regjering.

Så jeg synes ikke du skal la renta styre hva du stemmer på.

Dessuten så vil høyere barnehagepriser og sfopriser svi mer for barnefamilier enn høyere rente.

Jeg er en annen
Skrevet

Faren din har rett. Renta henger sammen med makroøkonomiske forhold en norsk regjering i liten grad kan påvrike.

Skrevet

For 4-5 år siden, så hadde Norge mye høyere rente enn andre land i Europa som vi kan sammeligne oss med. Vi var i Europatoppen når det gjaldt rentenivå.

Hvordan kunne vi være det hvis det er slik at internasjonal økonomi påvirker vårt rentenivå?

Skrevet

Faren din har rett. Renta henger sammen med makroøkonomiske forhold en norsk regjering i liten grad kan påvrike.

Ta en titt på mitt svar til vioola, og motbevis hva jeg skriver.

Skrevet

Å påstå at renten knyttet til norske kroner er upåvirket av hvilken politikk som føres i Norge, viser en påfallende uvitenhet.

Det er selvsagt den politikken som har vært ført her i landet de siste fire årene som gjør at vi nå har et rentenivå på linje med andre land, og delvis lavere.

På den annen side bør kanskje vi med litt sparepenger være glad til; nå til dags er det jo ikke mer enn et par prosent å hente på høyrentekonti.

Så hvis du ønsker høyere rente på kapitalkontoen din; stem sosialistisk!

Skrevet

Å påstå at renten knyttet til norske kroner er upåvirket av hvilken politikk som føres i Norge, viser en påfallende uvitenhet.

Det er selvsagt den politikken som har vært ført her i landet de siste fire årene som gjør at vi nå har et rentenivå på linje med andre land, og delvis lavere.

På den annen side bør kanskje vi med litt sparepenger være glad til; nå til dags er det jo ikke mer enn et par prosent å hente på høyrentekonti.

Så hvis du ønsker høyere rente på kapitalkontoen din; stem sosialistisk!

Så da stemmer jeg riktig da ;o)

Siden nesten ikke har lån og litt oppsparte midler,

Skrevet

Jada, dorthe, da stemmer du riktig hvis du stemmer ut fra egen lommeboks interesser. Men det er jo ikke akkurat uvanlig blant de røde?

Skrevet

Jada, dorthe, da stemmer du riktig hvis du stemmer ut fra egen lommeboks interesser. Men det er jo ikke akkurat uvanlig blant de røde?

Jeg stemmer faktisk ut fra helsevesenets kriterier. Så elendig som det er i dag, kan det ikke fortsette å være. Og enda står regjeringa der og sier at vi har fått det så mye bedre.

Men men, hvis man mener at sykehus skal spare penger på behandling og ha lange ventelister og at man aldri blir syk og gammel sjøl så stem gjerne borgelig for meg.

Jeg er en annen
Skrevet

Ta en titt på mitt svar til vioola, og motbevis hva jeg skriver.

Det du skriver der viser ikke at renta ikke påvirkes av internasjonal økonomi. Renta påvirkes av ulike faktorer, hvorav en rekke liger utenfor en regjerings kontroll.

Skrevet

Renta kommer automatisk til å øke med en rød-grønn regjering ganske enkelt fordi finansmarkedet ikke liker at det offentlige styrer for mye av økonomien. Simple as that.

Hvor mye den øker, er avhengig av en rekke parametre.

Skrevet

Nå må du ikke glemme at alternativet du stemte på vil gi høyere skatt på disse midlene dine enn hva den andre gjengen vil.

Skrevet

Nå må du ikke glemme at alternativet du stemte på vil gi høyere skatt på disse midlene dine enn hva den andre gjengen vil.

Høyere skatt på de tingene jeg ikke får mener du? På manglende behandling?

Og selvfølgelig blir det høyere egenandeler på ting man allerede ikke får skrevet av egenandelen på.

Er du morsom eller dum?

Skrevet

Høyere skatt på de oppsparte midlene - det kommer fort til å veie opp for gevinsten på høyere rente.

(For det var det du skrev om i innlegget).

Skrevet

Høyere skatt på de tingene jeg ikke får mener du? På manglende behandling?

Og selvfølgelig blir det høyere egenandeler på ting man allerede ikke får skrevet av egenandelen på.

Er du morsom eller dum?

Høyere skatt på de oppsparte midlene - det kommer fort til å veie opp for gevinsten på høyere rente.

(For det var det du skrev om i innlegget).

Skrevet

Jeg stemmer faktisk ut fra helsevesenets kriterier. Så elendig som det er i dag, kan det ikke fortsette å være. Og enda står regjeringa der og sier at vi har fått det så mye bedre.

Men men, hvis man mener at sykehus skal spare penger på behandling og ha lange ventelister og at man aldri blir syk og gammel sjøl så stem gjerne borgelig for meg.

Jeg vil nødig virke belærende, men har du aldri reflektert over at de stadig økende medisinske muligheter (og påfølgende forventninger blant folk) rett og slett ikke kan møtes gjennom offentlige budsjetter, uavhengig av regjering?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...