Gå til innhold

Valgfusk i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest leker best
Skrevet

Vi har 26 internasjonale valgobservatører i Norge for første gang i historien.

Er det mulig at det forekommer juks?

De syns visst vi burde vise legitimasjon i tillegg til å levere valgkortet.

Skrevet

leg må du vise når du skal stemme

Jeg måtte verken vise valgkort eller legitimasjon da jeg stemte tidligere i dag.

Skrevet

Jeg trengte ikke å vise leg, nei.

Skrevet

Jeg trodde man måtte vise legitimasjon. Ble faktisk overrasket da jeg spurte om fyren ville se kortet mitt, og fikk som svar at det ikke var nødvendig, for han tok bare cash uansett.

Skrevet

Det gjorde ikke jeg, og folkene i valglokalet kjenner meg IKKE.

Jeg viste dog valgkortet, men vet ikke hva de ville gjort uten det.

Det eneste "sikkerhetssjekken" de foretok var å spørre meg om fødselsdatoen min, og det var vel ikke så rart at jeg kunne den når jeg sekundet før hadde levert valgkortet!;-)

Skrevet

Jeg måtte hvis leg da jeg stemte for tre uker siden.

De eneste gangene jeg har legitimert meg har vært ved forhåndsstemming.

Skrevet

Vi måtte vise leg her. De stusset litt siden vi har byttet etternavn i forhold til det som stod på bankkortet, men vi fikk nå stemt :o)

Skrevet

De eneste gangene jeg har legitimert meg har vært ved forhåndsstemming.

Ok, jeg har aldri forhåndstemt før men med det valglokale vi tilhører var det absolutt en fordel å forhåndsstemme :o)

Man kan ikke engang parkere der og store trelemmer over trappene. Helt livfarlig for to år siden.

Skrevet

JEg synes det er flott at de passer på. Må jo si jeg håper det ikke er valgfusk her, men hvem vet?

Skrevet

Jeg måtte verken vise valgkort eller legitimasjon da jeg stemte tidligere i dag.

Jeg ga valgkort og så spurte hun om fødselsdato. Men blant de som satt der var det i alle fall to som visste hvem jeg var.

Skrevet

Hvorfor valgobservasjon i Norge?

Vestlige observatører har observert valg i Kaukasus og Sentral-Asia i en årrekke, men det er første gang norske valg blir observert systematisk av en internasjonal delegasjon. Organisasjonen for Sikkerhet og Samarbeid i Europa (OSSE) blir stadig kritisert for å presse vestlige standarder og verdier på de tidligere sovjetrepublikkene i øst. Når Helsingforskomiteen og Norsk Utenrikspolitisk Institutt nå inviterer observatører til det norske stortingsvalget er det for å motvirke et ovenfra-og-ned forhold mellom vestlige og ikke-vestlige land.

I tillegg får prosjektdeltakerne muligheten til å observere valg i et veletablert demokrati preget av stor tillit til valgprosessen - en situasjon som i stor grad er fraværende i de statene flertallet kommer fra.

Dette er klippet fra http://www.nhc.no/php/index.php?module=article&view=283

Skrevet

Vet du, jeg syns nesten bare det skulle mangle. Tenkte på det i dag. Vi er da ikke så skinnhellige at vi ikke tror det kan skje noe galt her til lands.

Jeg måtte forøvrig vise leg, da kommunen vår ikke bruker valgkort.

Gjest leker best
Skrevet

Vet du, jeg syns nesten bare det skulle mangle. Tenkte på det i dag. Vi er da ikke så skinnhellige at vi ikke tror det kan skje noe galt her til lands.

Jeg måtte forøvrig vise leg, da kommunen vår ikke bruker valgkort.

Jeg syns de passer på som smeden ved smia :)

De passer til og med på at jeg stemmer! Hadde jeg ikke kommet, så hadde de ringt meg :)

Syns jeg hører det: Harru sovna eller din kålmark? Det er valg i dag, bare så du veit det!!! Skal vi komme og hente deg?

Skrevet

Jeg har sitte ti en mnd og tatt imot forhåndsstemmer og kan med sikkerhet si at man _ikke_ trenger vise verken legitimasjon eller valgkort for å få stemme. Man må oppgi fødselsdato, navn og adresse, men ingen dokumentasjon trengs.

Personlig synes jeg dette er helt høl i hodet! Det minste man kan forlange er at den som stemmer klarer å ta med seg en legitimasjon! Men jeg har ikke så mye jeg skulle sagt i den anledning - fikk bare beskjed jeg.

Gjest leker best
Skrevet

Jeg har sitte ti en mnd og tatt imot forhåndsstemmer og kan med sikkerhet si at man _ikke_ trenger vise verken legitimasjon eller valgkort for å få stemme. Man må oppgi fødselsdato, navn og adresse, men ingen dokumentasjon trengs.

Personlig synes jeg dette er helt høl i hodet! Det minste man kan forlange er at den som stemmer klarer å ta med seg en legitimasjon! Men jeg har ikke så mye jeg skulle sagt i den anledning - fikk bare beskjed jeg.

Kunne du åpne valgurna og se kven som stemmer kva?

Skrevet

Kunne du åpne valgurna og se kven som stemmer kva?

*Hehe* I teorien ja. Men nå ble det faktisk brukt 2 konvolutter pr. stemme i forhåndsvalget og minst en av dem ble forseglet så da hadde det nok gått mistenkelig store mengder konvolutter. :o)

Skrevet

Måtte ikke vise noen ting jeg. Men nå kjenner jeg hun som krysset meg av, pluss at jeg kjente de fleste av dem som styrte på inne i valglokalet, så de vsste nok at jeg var meg...Trengte ikke å si navnet mitt engang - de spurte bare om jeg fortsatt het pikenavnet mitt, eller om jeg hadde fått overtalt gubben til giftermål;o)

Men det burde nå ha vært leg.plikt, synes jeg - det ville ha vært mer "ordentlig" på et vis!

Skrevet

Jeg er enig i at det burde vært legitimasjonsplikt. Men valgloven sier faktisk bare at valgfunksjonæren kan be om legitimasjon, ikke at de skal be om det. Jeg syns dette punktet bør endres.

Jobbet i et valglokale i hele dag, og mange hadde klar legitimasjon i tillegg til valgkort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...