Gå til innhold

Hvordan få hunden til å svelge tabletter når hun ikke vil spise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

bikkja går på cellegift og foreldrene mine har problemer med å få henne til å svelge tablettene. De blander det med mat, men hun nekter å spise det, eller hun spytter det ut igjen.

Noen gode tips? Er det mulig å sprøyte det inn i munnen hennes på et vis?

Skrevet

Stapp tabletten langt inni munnen på hunden. Hold så igjen snuten med en hånd mens du masserer på halsen til hunden med den andre.

Hunden kan da ikke unngå å svelge :-)

Skrevet

Få det inn i siden av kjeven/munnen, og hold sammen hundens kjever, og stryk på halsen. Dette stimulerer svelgrefleksen.

Man kan vel med fordel putte medisinen inn i en pølsebit eller litt leverpostei, slik at det glir noe lettere ned... Eller blande med yoghurt naturell eller kefir, dersom medisinen kan løses opp, vår hund elsker i alle fall slike surmelksprodukter. Jeg har avklart med veterinær at det er greit å gi hunder surmelksprodukter altså, i motsetning til vanlig (søt) melk mm.

Skrevet

Er det tabletter? På mine to så pakker jeg tabletten inn i leverpostein, åpner munnen, og putter tabletten inn, laaaaaangt bak, på siden av tungen. Leverposteien kleber, og er lei å spytte ut. (Ikke putt det så langt ned som i luftrøret, da ;-) )

Er det flytende, så bruk en sprøyte, og sprut inn i munnen, laaaang bak, "sikt" oppå tungen, mellom tungen og jekslene. Ikke legg det foran i munnen!

Og ikke nøl når du først skal gjøre det, bare gjør det!

Lykke til!

Skrevet

Få det inn i siden av kjeven/munnen, og hold sammen hundens kjever, og stryk på halsen. Dette stimulerer svelgrefleksen.

Man kan vel med fordel putte medisinen inn i en pølsebit eller litt leverpostei, slik at det glir noe lettere ned... Eller blande med yoghurt naturell eller kefir, dersom medisinen kan løses opp, vår hund elsker i alle fall slike surmelksprodukter. Jeg har avklart med veterinær at det er greit å gi hunder surmelksprodukter altså, i motsetning til vanlig (søt) melk mm.

problemet er at hun spytter det opp igjen etter at hun har svelget det. antakelig fordi det ikke smaker så godt :(

Skrevet

Er det tabletter? På mine to så pakker jeg tabletten inn i leverpostein, åpner munnen, og putter tabletten inn, laaaaaangt bak, på siden av tungen. Leverposteien kleber, og er lei å spytte ut. (Ikke putt det så langt ned som i luftrøret, da ;-) )

Er det flytende, så bruk en sprøyte, og sprut inn i munnen, laaaang bak, "sikt" oppå tungen, mellom tungen og jekslene. Ikke legg det foran i munnen!

Og ikke nøl når du først skal gjøre det, bare gjør det!

Lykke til!

ja nå er det ikke jeg som utfører dette men moren min. Og det er visst en stor kamp hver dag, har jeg visst skjønt:)

Gjest leker best
Skrevet

Smaken er sikkert vond og hunder er godt utstyrt med muskler i halsen for å få ting opp igjen. Dytt den godt ned i halsen på siden mellom tenna og tunga og hold nebbet godt igjen. Stryk på halsen så lenge du kan.

Ellers kan du knuse den og blande pulveret med matolje før du blander det i maten. Håper ikke smaken er fettløselig.

Skrevet

Stapp tabletten langt inni munnen på hunden. Hold så igjen snuten med en hånd mens du masserer på halsen til hunden med den andre.

Hunden kan da ikke unngå å svelge :-)

Heisan!!

På apoteket har de en slags "sprøyte" som man putter tabletten inn i. Så putter du den inn i munnviken til hunden og "skyter" den inn.

Helt topp å bruke på gjenstridige katter også som nekter å få i seg markkur.

Med min hund er sånt veldig lett. Bare han lukter pølse eller leverpostei så svelger han glupsk samme hva som er inni!!

Hilsen

Gjest leker best
Skrevet

Heisan!!

På apoteket har de en slags "sprøyte" som man putter tabletten inn i. Så putter du den inn i munnviken til hunden og "skyter" den inn.

Helt topp å bruke på gjenstridige katter også som nekter å få i seg markkur.

Med min hund er sånt veldig lett. Bare han lukter pølse eller leverpostei så svelger han glupsk samme hva som er inni!!

Hilsen

Det samme har jeg merket.

Brødskive - pille - leverpostei.

*Slafs* Borte.

Skrevet

problemet er at hun spytter det opp igjen etter at hun har svelget det. antakelig fordi det ikke smaker så godt :(

Dersom tabletten kan løses opp, så kan de forsøke å blande den med Dr. Baddakys' eller annen fiskeolje, og litt annen fristende mat (bare en liten mengde). Den oljen har så mye lukt & smak (og i alle fall for vår hun veldig fristende), slik at den ikke merker hva den får i seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...