Gå til innhold

Nanny-hjelpen - godterimengde!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg ble sjokkert selv. Hvorfor i allverden har folk godteri tilgjengelig i huset i det hele tatt, annet enn i helgene? De ungene var jo helt utskjemt med godis, de forsynte selv jo selv og stakk ut med det. I butikken gikk de i godtehylla og åpnet pakningene slik at mor måtte betale for dem.

Her i huset kan lørdagsgodteriet fra sist helg fortsatt ligge halvspist i skapet lørdagen etter. Takk og lov.

Godt spørsmål - vi har alltid godteri i huset - men kjøper ingenting selv. Det er bestemødrene som stadig vekk kommer "stikkende" med noe - til tross for at vi har sagt at det er _helt_ unødvendig.

Podene våre FÅR godter lørdag eller søndag (kommer an på når de ser barnetv), og da er det en liten skål til hver. Dette gjør at vi stadig vekk har masse godterier "til overs" i skapet. Vi får rett og slett ikke spist det opp. Så jeg sier - takk og pris for halloween, når vi endelig får avsetning på det :-)

Skrevet

jeg så ikke programmet, men det som Cumbria skriver om er hårreisende - at barna åpnet posene i butikken slik at moren bare måtte betale.

Men - litt på siden egentlig, for det går ikke på godetrimengde som sådan men mer prinsippet om at man ikke skal spise av noe før det er betalt:

Jeg har bitt meg merke i at enkelte foreldre åpner en kjekspakke, bollepose el lign i butikken og deler ut til barnet for å få en fredelig handel, for så å legge fram den tomme posen på båndet for å få betalt for den.

Det synes jeg er en uskikk. Det er da mye bedre at foreldrene for fremtiden har sikret seg muligheten av argumentet "men vi har ikke betalt for det ennå" når ungene maser om et eller annet, fremfor at man i en begrenset periode stilner sure unger med ubetalt mat!

Helt enig i det du sier der! Ingenting åpnes før varene er betalt når vi er på handletur. Det er en veldig dårlig vane å la ungene åpne ting i butikken - da vil jeg tro man har det gående med masing om godteri foran kassa. Jeg sier alltid at vi i hvertfall må vente til vi kommer hjem.

Skrevet

Godt spørsmål - vi har alltid godteri i huset - men kjøper ingenting selv. Det er bestemødrene som stadig vekk kommer "stikkende" med noe - til tross for at vi har sagt at det er _helt_ unødvendig.

Podene våre FÅR godter lørdag eller søndag (kommer an på når de ser barnetv), og da er det en liten skål til hver. Dette gjør at vi stadig vekk har masse godterier "til overs" i skapet. Vi får rett og slett ikke spist det opp. Så jeg sier - takk og pris for halloween, når vi endelig får avsetning på det :-)

Vi har også besteforeldre som ser det som sin oppgave og dytte på ungene enorme mengder godteri når de kommer i bursdager osv. Det er ikke snakk om den minste melkesjokoladen nei, den absolutt største skal de ha.

Ungene har skjønt at dette går rett i "lørdagsskuffen" og maser ikke lenger om å få spise det.

Når det er sagt så begynner jeg å få så store unger at jeg ikke har helt styringen lenger. Noen av kompisene til de eldste er i Sverige og kjøper godis annenhver helg og han ene har så mange hull i tennene at det er helt ille. Skjønner virkelig ikke foreldrene at de ikke er snille, men rett og slett slemme mot ungene sine :(

Skrevet

Hos oss kommer ofte Farmor med lørdagsgodt, og det er helt ok. Problemet er at hun innimellom er bortreist på lørdager, og da kommer hun innom med godteriet på _søndag_ istedenfor! Lørdag er godtedag hos oss, og hvis farmor ikke kommer med godteri, så ordner vi det selv. Farmors godteri havner da i skapet.

Nå har vi et par-tre ukers lørdagsgodt liggende i skapet...

Skrevet

Vi har også besteforeldre som ser det som sin oppgave og dytte på ungene enorme mengder godteri når de kommer i bursdager osv. Det er ikke snakk om den minste melkesjokoladen nei, den absolutt største skal de ha.

Ungene har skjønt at dette går rett i "lørdagsskuffen" og maser ikke lenger om å få spise det.

Når det er sagt så begynner jeg å få så store unger at jeg ikke har helt styringen lenger. Noen av kompisene til de eldste er i Sverige og kjøper godis annenhver helg og han ene har så mange hull i tennene at det er helt ille. Skjønner virkelig ikke foreldrene at de ikke er snille, men rett og slett slemme mot ungene sine :(

He-he, vi har også hatt et så strengt snope-regime hjemme at eldstemann ikke helt forstår at han nå har ansvaret for dette selv! Jeg sier at han kan bruke pengene sine på det han vil, sålenge han forstår konsekvensene av valgene sine, men han kommer stadig og spør om lov alikevel, det sitter visst i blodet!

mvh

Skrevet

jeg så ikke programmet, men det som Cumbria skriver om er hårreisende - at barna åpnet posene i butikken slik at moren bare måtte betale.

Men - litt på siden egentlig, for det går ikke på godetrimengde som sådan men mer prinsippet om at man ikke skal spise av noe før det er betalt:

Jeg har bitt meg merke i at enkelte foreldre åpner en kjekspakke, bollepose el lign i butikken og deler ut til barnet for å få en fredelig handel, for så å legge fram den tomme posen på båndet for å få betalt for den.

Det synes jeg er en uskikk. Det er da mye bedre at foreldrene for fremtiden har sikret seg muligheten av argumentet "men vi har ikke betalt for det ennå" når ungene maser om et eller annet, fremfor at man i en begrenset periode stilner sure unger med ubetalt mat!

Det har ikke jeg gjort, men jeg innrømmer at vi en og annen gangen har åpnet en Imsdalflaske før vi har nådd kassen...

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg ble målløs! Det skapet ligna jo på lageret til Nidar ;o) Totalt unødvendig, butikken blir jo aldri utsolgt..

Jeg måtte også le da ungene fant ut at frukt _var_ godt! *hehe*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...