Gå til innhold

Vondt i blæra...(ikke urinveisinfek.)

Anbefalte innlegg

Håper inderlig noen kan hjelpe meg, holder på å bli gal. I rundt 3mnd nå har jeg hatt vondt i blæra, følelse som om jeg må kraftig på do er der heletiden. Ført trudde jeg det var urinveisinfeksjon som også slo ut og fikk meds på det. Men infeksjonen ble borte men overaktig blære symtomene er der enda. Er verst om morgenen, morgenurinen luker ille itilegg. Noen som har hatt noe ligende?

Ps er ikke klamydia har testet meg for d....

Mvh Meg=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198168-vondt-i-bl%C3%A6raikke-urinveisinfek/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør be fastlegen din om henvisning til en urolog.

H*n er spesialist på blære.

Da kan du få tatt bl.a en cystoskopi, hvor de ser inn i blæra, og ser om det er noe unormalt der.

Det kan jo være flere ting som gir slike symptomer. Men ikke soml med og be om henvisning, er ganske lange ventelister rundt omkring. Evt du kan gå privat, Volvat.

Du bør be fastlegen din om henvisning til en urolog.

H*n er spesialist på blære.

Da kan du få tatt bl.a en cystoskopi, hvor de ser inn i blæra, og ser om det er noe unormalt der.

Det kan jo være flere ting som gir slike symptomer. Men ikke soml med og be om henvisning, er ganske lange ventelister rundt omkring. Evt du kan gå privat, Volvat.

Takk for svar=)Hva slags undersøkelse er dette, hvordan foregår den??? Må vel omsider komme meg til lege ijen sist jeg var fikk jeg med meg en resept på Vesicare som skulle lette trykket på blæra..Gått slik i flerne mndner nå så....Håper du kan gi megnoen svar Shira:D

Takk for svar=)Hva slags undersøkelse er dette, hvordan foregår den??? Må vel omsider komme meg til lege ijen sist jeg var fikk jeg med meg en resept på Vesicare som skulle lette trykket på blæra..Gått slik i flerne mndner nå så....Håper du kan gi megnoen svar Shira:D

En cystoskopi er en undersøkelse hvor de kikker opp i blæra med ett instrument. Du får lokalbedøvelse, så det er ikke vondt. Dette er gjort på en ca 10 minutter.

Det finnes også andre medisiner som kan hjelpe mott blæra, som Detrusitol, søk på det her:

http://www.felleskatalogen.no/

Du kan også få målt trykket i blæra, for og se om den er overaktiv eller ikke. En såkalt flowundersøkelse. Det er det en uroterapeut som utfører.

Les litt her:

http://www.lommelegen.no/sok.asp?q=overaktiv+bl%E6re&t=N

Det finnes også en sykdom som gir disse symptomene du har, men den er ikke så vanlig, så ikke få panikk med en gang ;-)

Men da får du smerter når blæra fyller seg, og reagerer på mange typer mat og væske.

Du kan lese om den her:

http://www.legemidlerogsamfunn.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=210

Men ta ikke sorgene på forskudd, det kan hende det noenlunde enkelt la seg ordne på :-)

Men hos en urolog får de de undersøkelsene som er nødvendig for og finne ut årsaken.

En cystoskopi er en undersøkelse hvor de kikker opp i blæra med ett instrument. Du får lokalbedøvelse, så det er ikke vondt. Dette er gjort på en ca 10 minutter.

Det finnes også andre medisiner som kan hjelpe mott blæra, som Detrusitol, søk på det her:

http://www.felleskatalogen.no/

Du kan også få målt trykket i blæra, for og se om den er overaktiv eller ikke. En såkalt flowundersøkelse. Det er det en uroterapeut som utfører.

Les litt her:

http://www.lommelegen.no/sok.asp?q=overaktiv+bl%E6re&t=N

Det finnes også en sykdom som gir disse symptomene du har, men den er ikke så vanlig, så ikke få panikk med en gang ;-)

Men da får du smerter når blæra fyller seg, og reagerer på mange typer mat og væske.

Du kan lese om den her:

http://www.legemidlerogsamfunn.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=210

Men ta ikke sorgene på forskudd, det kan hende det noenlunde enkelt la seg ordne på :-)

Men hos en urolog får de de undersøkelsene som er nødvendig for og finne ut årsaken.

Takk nokk engang for svar. Symptmene på den sjeldne sykdommen minnet jo ganske greit om meg. Så jeg tok deg på ordet å har bedt legen min om hendivsning til spesialist selv om denne undersøkelsen skremmer meg litt. Er IKKE noen stor tilhenger av å spre beina for leger sååå, men må man så må man for å finne noen svar. takk for at du ga meg mulige svar i allefall:D Håper på det beste. men er jo tom for ideer når d ikke er urinveisinfek.ikke klamydia,ikke nyresten osv...=)

Takk nokk engang for svar. Symptmene på den sjeldne sykdommen minnet jo ganske greit om meg. Så jeg tok deg på ordet å har bedt legen min om hendivsning til spesialist selv om denne undersøkelsen skremmer meg litt. Er IKKE noen stor tilhenger av å spre beina for leger sååå, men må man så må man for å finne noen svar. takk for at du ga meg mulige svar i allefall:D Håper på det beste. men er jo tom for ideer når d ikke er urinveisinfek.ikke klamydia,ikke nyresten osv...=)

Er jo greit og få det sjekket hos spesialist når en ikke finner ut noe, men er fremdeles dårlig.

Jeg grudde meg også til min første cystoskopi, men det gikk greitt. Ikke noe moro og måtte sprike med beina nei, men du blir dekket til, slik at urologen bare ser ett lite område, der urinrøret er.

Det er ikke så ille, jeg har tatt 3-4 stykker, og jeg overlevde hver gang ;-)

Håper du slipper og vente så lenge på og komme til da.

Og lykke til .-)

Så får du bare spørre om det er noe du lurer på underveis, skal svare så godt jeg kan jeg :-)

Har vært i denne urolog/blæreverden i noen år nå ;-)

Annonse

Bare ett lite spm.

Fikk du henvisning med en gang?

Vet nemlig at en del sliter med og få det, de får bare beskjed om at det er overaktiv blære, og ferdig med det.

Brennere litt for dette jeg skjønner du :-)

Er jo greit og få det sjekket hos spesialist når en ikke finner ut noe, men er fremdeles dårlig.

Jeg grudde meg også til min første cystoskopi, men det gikk greitt. Ikke noe moro og måtte sprike med beina nei, men du blir dekket til, slik at urologen bare ser ett lite område, der urinrøret er.

Det er ikke så ille, jeg har tatt 3-4 stykker, og jeg overlevde hver gang ;-)

Håper du slipper og vente så lenge på og komme til da.

Og lykke til .-)

Så får du bare spørre om det er noe du lurer på underveis, skal svare så godt jeg kan jeg :-)

Har vært i denne urolog/blæreverden i noen år nå ;-)

Off ja ikke noe gøy dette her, men må man så må man=) Skal oppdatere deg når jeg får et svar på hva d er selv om d kan ta tid vil jeg tro=)Så får vi se om du hadde "rett"=) Er litt mindre redd nå når du sier det ikke er så gale med underøskelsen jafall. Takk=)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...