Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

da har ikke folk lært mye av 80 tallets rentecrash (i en tid hvor forøvrig det var høyreregjering)

Om du låner så mye at du til tross for alle advarsler må basere deg på en rente som garantert ikke er så lav over tid, vel.. tough luck.

Realitetene er at det har folk nok en gang gjort.

Og de fleste av dem er "vanlige arbeidere" som i stor grad merkelig nok har stemt rød/grønt...?

Det må være mange "økonomiske selvplagere" blant velgerne....:-)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

16

• gripp

4

• andor

2

• fei1365380229

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er en god strategi.

Det som kan forstyrre dette er at de røde får vansker med å innfri forventningene og går bananas i oljepengebingen.

Man må huske at vi har 1 million mennesker på trygd i dette landet samt over 700.000 ansatt i offentlig sektor. Til sammen er det altså soleklart flertall i folket av mennesker som lever av kontantstrømmen fra det private næringsliv.

Hvis Jens pøser ut penger til mottakerne (slik det ser ut), vil han kunne bevare en tilstrekkelig popularitet til å bli sittende...inntil pengene er svidd av, og det kan jo ta noen år.

Det er helt klart de trygdede som kommer best ut av dette valget.

Og med tanke på hvor mange av dem det er, så er det ikke merkelig at de utgjorde en stor del av de velgerne som avgjorde valget.

Dog tror jeg Jens vil få store problemer med å forsvare en ufornuftig bruk av oljepengene. Han har tross alt gått til valg nettopp med forsikringen om å holde fast ved prinsippet om å la være å bruke mer av oljefondet enn hva handlingsregelen tilsier.

Og nettopp derfor er jeg sikker på at økte skatter og avgifter (og økt rente) blir resultatet for folk flest. For det er kun derfra han vil kunne hente inntektene til merutgiftene.

Så i motsetning til en del andre her, så tror jeg "folk flest" forholdsvis raskt vil merke at det blir endringer - i negativ retning.

For jeg kan ikke se at han har noe annet valg om han skal klare å bevare det sammarbeidspolitiske miljøet han nå har "giftet" seg med.

Helt ærlig så tror jeg at han hadde funnet det enklere å sammarbeide med Høyre og Frp....he-he...

Skrevet

Valla er allerede i gang med å instruere den nye regjeringen, og kreve inn det hun har betalt så mye for.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5049082.html

Valla, Haga og Halvorsen kommer til å bli Stoltenbergs mareritt i tiden som kommer - og etterhvert de fleste andres også....

Men folket har talt (selv om den borgerlige siden faktisk fikk flest stemmer, men færrest mandater), og vi får som vi fortjener.

Glad er jeg for at jeg har en økonomi som lett kan bære dette, men jeg synes oppriktig synd på de arbeidstakere som fra før har det trangt - spesielt hvis de har litt større lån.

Og aller mest synes jeg synd på de som faktisk forsøker å skape noen nye arbeidsplasser i landet gjennom opprettelse av nye bedrifter - og de som er ansatt der. Det blomstret blant disse de siste år, men nå vil det visne hen....

Jeg har frysninger over det spetakkelet der.

Skrevet

Jeg har frysninger over det spetakkelet der.

Men litt morsomt skal det bli å høre alle bortforklaringene som kommer etterhvert fra de nevnte damer - og herremann :-)

Skrevet

Det er helt avhengig av småbarnsfamilien - for det kan være så mangt.

Hvis det er en familie der mor og far er ordinære arbeidstakere med midlere eller litt lav inntekt, med høyt huslån (relatert til inntekt) og avhengig av bil (vilket vel er en typisk familie i Norge) - så vil de faktorer som vil være viktige for dem rent økonomisk være skatter og avgifter samt rentenivå.

Og da vil den kommende regjering være dårlige nyheter for dem rent økonomisk.

Selv har jeg et par kamerater som har flere planer om å starte nye bedrifter (de eier allerede noen). Den sittende regjering gjorde mye for å bedre rammevilkårene for små bedrifter, og det har gått bra for dem de siste årene. Dette har skapt mange nye arbeidsplasser, som er særdeles viktig for både arbeidsløsheten og statens inntekter.

Men de har vært avventende til et eventuelt regjeringsskifte. Og med dette resultatet så legger de planene på is - nettopp fordi de er bekymret for utviklingen i de rammevilkår de til nå har hatt.

Og det ville overraske meg om ikke dette vil være symptomatisk for mange andre også.

Kameratene dine ville nok bare brukt firmaene sine til å tjene pener på likevel, og slikt vil vi jo ikke ha noe av i Norge..... Tenk om de hadde tjent mer enn naboen. Uuttålelig.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Valla er allerede i gang med å instruere den nye regjeringen, og kreve inn det hun har betalt så mye for.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5049082.html

Valla, Haga og Halvorsen kommer til å bli Stoltenbergs mareritt i tiden som kommer - og etterhvert de fleste andres også....

Men folket har talt (selv om den borgerlige siden faktisk fikk flest stemmer, men færrest mandater), og vi får som vi fortjener.

Glad er jeg for at jeg har en økonomi som lett kan bære dette, men jeg synes oppriktig synd på de arbeidstakere som fra før har det trangt - spesielt hvis de har litt større lån.

Og aller mest synes jeg synd på de som faktisk forsøker å skape noen nye arbeidsplasser i landet gjennom opprettelse av nye bedrifter - og de som er ansatt der. Det blomstret blant disse de siste år, men nå vil det visne hen....

"Glad er jeg for at jeg har en økonomi som lett kan bære dette, men jeg synes oppriktig synd på de arbeidstakere som fra før har det trangt - spesielt hvis de har litt større lån"

Her er du jo helt på jordet.

Det er jo de som har det trangt som får det bedre.

De trygdede får høyere trygd.Småbarnsfamilier får det bedre. Maxprisen i barnehagen skal ned til 1750. Billigere sfo. Det blir høyere arbeisledighetstrygd.

Flere ut i jobb.

Du vil kanskje merke høyere skatt, men får det igjen på andre ting.

Renta er det andre ting som styrer.

Husker da Bondevik tok over første gang. Det første som skjedde var at renta steg. Rett før han ble sykmeldt.

Skrevet

Kameratene dine ville nok bare brukt firmaene sine til å tjene pener på likevel, og slikt vil vi jo ikke ha noe av i Norge..... Tenk om de hadde tjent mer enn naboen. Uuttålelig.

Og jeg kan jo også forstå at de mange arbeidsledige og trygdede ikke ser på slikt som noe positivt.

Tross alt kan de jo nå se fremtiden lyst i møte - ved å få bedre betalt for ikke å bidra til noe, men kun sitte på ræva og motta....

For det er vel det de mener med en "bedre fordelingspolitikk" - er det ikke?

Skrevet

"Glad er jeg for at jeg har en økonomi som lett kan bære dette, men jeg synes oppriktig synd på de arbeidstakere som fra før har det trangt - spesielt hvis de har litt større lån"

Her er du jo helt på jordet.

Det er jo de som har det trangt som får det bedre.

De trygdede får høyere trygd.Småbarnsfamilier får det bedre. Maxprisen i barnehagen skal ned til 1750. Billigere sfo. Det blir høyere arbeisledighetstrygd.

Flere ut i jobb.

Du vil kanskje merke høyere skatt, men får det igjen på andre ting.

Renta er det andre ting som styrer.

Husker da Bondevik tok over første gang. Det første som skjedde var at renta steg. Rett før han ble sykmeldt.

Her tror jeg det er noe du ikke tenker på (eller velger å la være å tenke på?).

Hvem skal betale for dette? Hvor skal pengene komme i fra?

En skatteøkning kun for de rike vil jo være som å "pisse i havet" når det gjelder inndekning av disse utgiftene.

Man vil være nødt til å hente disse pengene inn ved økte skatter fra alle ordinære skatteytere. Vær klar over at litt fra veldig mange i denne sammenheng blir veeesentlig mer i inntekter for staten enn noe mer fra kun de få rike.

I tillegg blir man nødt til å hente inndekningen fra økte avgifter - som vil ramme ALLE, og selvfølgelig merkes mest av de som har lite igjen når det nødvendigste er betalt.

En renteøkning vil komme, og den vil også ramme hardest de som MÅ låne - ergo de som har minst egenkapital fra før.

Selvfølgelig finnes det ytre forhold som er med på å bestemme "grunnivået" for renta. MEN tidligere har den norske renta ligget vesentlig høyere enn i europa for øvrig. Det har den ikke gjort de siste år, og det skyldes den økonomiske politikken som har vært ført.

Så det du viser til (og lar deg lure av) er ren markedsføring og lureri. De rødgrønne vil nok gi med den ene hånda, men raskt ta det tilbake - og vesentlig mer til - med den andre hånda.

Så det er nok (desverre) ikke jeg som er på jordet her Kari, men svært mange andre som er blitt bondefanget av detaljer som kan virke "rettferdig og riktig" - så lenge man ikke ser helheten.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Her tror jeg det er noe du ikke tenker på (eller velger å la være å tenke på?).

Hvem skal betale for dette? Hvor skal pengene komme i fra?

En skatteøkning kun for de rike vil jo være som å "pisse i havet" når det gjelder inndekning av disse utgiftene.

Man vil være nødt til å hente disse pengene inn ved økte skatter fra alle ordinære skatteytere. Vær klar over at litt fra veldig mange i denne sammenheng blir veeesentlig mer i inntekter for staten enn noe mer fra kun de få rike.

I tillegg blir man nødt til å hente inndekningen fra økte avgifter - som vil ramme ALLE, og selvfølgelig merkes mest av de som har lite igjen når det nødvendigste er betalt.

En renteøkning vil komme, og den vil også ramme hardest de som MÅ låne - ergo de som har minst egenkapital fra før.

Selvfølgelig finnes det ytre forhold som er med på å bestemme "grunnivået" for renta. MEN tidligere har den norske renta ligget vesentlig høyere enn i europa for øvrig. Det har den ikke gjort de siste år, og det skyldes den økonomiske politikken som har vært ført.

Så det du viser til (og lar deg lure av) er ren markedsføring og lureri. De rødgrønne vil nok gi med den ene hånda, men raskt ta det tilbake - og vesentlig mer til - med den andre hånda.

Så det er nok (desverre) ikke jeg som er på jordet her Kari, men svært mange andre som er blitt bondefanget av detaljer som kan virke "rettferdig og riktig" - så lenge man ikke ser helheten.

Det er viktig å ha det grunnleggende i samfunnet på plass.

Jeg betaler gjerne høyere skatt, så lenge det blir barnehageplasser til alle, billigere barnehager, sfo, skolemat. Og så lenge jeg kan greie meg økonomisk om jeg skulle bli syk eller arbeidsledig.

Jeg og mannen min vil merke høyere skatter, men det er en investering.

En dag er det vi som kan trenge det.

Skrevet

Det er viktig å ha det grunnleggende i samfunnet på plass.

Jeg betaler gjerne høyere skatt, så lenge det blir barnehageplasser til alle, billigere barnehager, sfo, skolemat. Og så lenge jeg kan greie meg økonomisk om jeg skulle bli syk eller arbeidsledig.

Jeg og mannen min vil merke høyere skatter, men det er en investering.

En dag er det vi som kan trenge det.

Det viktigste når det gjelder statens inntekter er å legge rammevilkårene til rette for næringslivet, for det er tross alt det private næringslivet som ALLE statens "goder" betales fra.

Og det norske næringslivet går bedre nå enn hva det har gjort på svært lenge - nettopp på grunn av en fornuftig næringspolitikk.

Om du og jeg betaler litt mer i skatt betyr svært lite i forhold til det faktiske antallet som betaler skatt kontra går på trygd. Og derfor må det lønne seg å jobbe, og det må lønne seg å investere i et konkurransedyktig arbeidsliv.

For uten dette så har vi INTET å leve av, og intet å hente de midler som trengs til de sosiale formålene fra.

Desverre så har janteloven og missunnelsen fremdeles så alt for god grobunn i Norge. Det kan nesten virke som om folk som ikke har det så bra som de ønsker er villige til å få det dårligere, så lenge de som har det enda bedre får det enda dårligere?

Forstå det den som kan??

Skrevet

Det viktigste når det gjelder statens inntekter er å legge rammevilkårene til rette for næringslivet, for det er tross alt det private næringslivet som ALLE statens "goder" betales fra.

Og det norske næringslivet går bedre nå enn hva det har gjort på svært lenge - nettopp på grunn av en fornuftig næringspolitikk.

Om du og jeg betaler litt mer i skatt betyr svært lite i forhold til det faktiske antallet som betaler skatt kontra går på trygd. Og derfor må det lønne seg å jobbe, og det må lønne seg å investere i et konkurransedyktig arbeidsliv.

For uten dette så har vi INTET å leve av, og intet å hente de midler som trengs til de sosiale formålene fra.

Desverre så har janteloven og missunnelsen fremdeles så alt for god grobunn i Norge. Det kan nesten virke som om folk som ikke har det så bra som de ønsker er villige til å få det dårligere, så lenge de som har det enda bedre får det enda dårligere?

Forstå det den som kan??

..de røde tror at verdiskapningen skjer i seddeltrykkeriet til Norges Bank :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Forstå det den som kan??

Nå har vi det svært bra da, så der bomma du litt.

Men de som hadde minst har fått enda mindre.

Arbeidsledigheten har økt, og arbeidsledighetstrygden har minket.

Hvis meningen med å sette ned ledighetstrygden var at det skal lønne seg å jobbe, har det jo ikke virket.

Skrevet

Nå har vi det svært bra da, så der bomma du litt.

Men de som hadde minst har fått enda mindre.

Arbeidsledigheten har økt, og arbeidsledighetstrygden har minket.

Hvis meningen med å sette ned ledighetstrygden var at det skal lønne seg å jobbe, har det jo ikke virket.

Det er tull at arbeidsledigheten har økt for det har derimot vært en økning i antall arbeidsplasser, men det er riktig at det fortsatt har vært en økning i antall trygdede.

Og tilbake til skattene. Det siste året har skatten blitt redusert, men likevel har statens skatteinntekter økt - nettopp fordi økonomien går så det suser med bedrifter som betaler mer i skatter og arbeidsgiveravgifter, og flere arbeidstakere som betaler skatt (selv om hver og en av dem betaler litt mindre i skatt).

Og det er jo nettopp disse økte skatteinntektene som kan benyttes for de som virkelig er fattige og har behov for det - uten NOEN negative konsekvenser for noen.

Hva i all verden er det som er galt med det?

Skrevet

Det er tull at arbeidsledigheten har økt for det har derimot vært en økning i antall arbeidsplasser, men det er riktig at det fortsatt har vært en økning i antall trygdede.

Og tilbake til skattene. Det siste året har skatten blitt redusert, men likevel har statens skatteinntekter økt - nettopp fordi økonomien går så det suser med bedrifter som betaler mer i skatter og arbeidsgiveravgifter, og flere arbeidstakere som betaler skatt (selv om hver og en av dem betaler litt mindre i skatt).

Og det er jo nettopp disse økte skatteinntektene som kan benyttes for de som virkelig er fattige og har behov for det - uten NOEN negative konsekvenser for noen.

Jens har nå bare sagt at skattenivået skal tilbake til 2001 nivået (var det det), vi klarte oss nå bra da også vi så denne skal vi stå over :o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Javel, og hvorfor gjøres det ikke da?

Skrevet

..de røde tror at verdiskapningen skjer i seddeltrykkeriet til Norges Bank :-)

For de røde velgerne så kan det i hver fall se ut som om det er hva deres økonomiske forståelse er basert på...:-)

Skrevet

Javel, og hvorfor gjøres det ikke da?

Det gjøres, men er ikke gjort på et blunk.

Dette var jo nettopp ett av de store satsningsområdene for neste år for den sittende regjering.

Og det er puttet vesentlig mer penger inn i helse- og eldreomsorgen de siste par år enn noen gang før - men ikke nok til å veie opp for økningen av eldre omsorgstrengende.

Jeg har vesentlig mer tro på at den sittende regjering ville ha klart å gjort noe med dette på en måte som ville danne grunnlaget for en varig bedring, enn hva dne kommende regjering vil klare.

For dette er ikke et problem som kan løses EN gang. Løsningen må være bærekraftig på sikt - og det vil aldri den kommende regjering klare å løse.

Så da må de borgerlige møysommelige begynne å bygge dette opp igjen om noen år - og det er ingen tjent med.

Skrevet

Jens har nå bare sagt at skattenivået skal tilbake til 2001 nivået (var det det), vi klarte oss nå bra da også vi så denne skal vi stå over :o)

Selvfølgelig vil de av oss med nogenlunde bra økonomi klare oss greit.

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk ser ut til å ønske å få det trangere økonomisk, når det ikke finnes noen grunn til å behøve det?

Skrevet

Selvfølgelig vil de av oss med nogenlunde bra økonomi klare oss greit.

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk ser ut til å ønske å få det trangere økonomisk, når det ikke finnes noen grunn til å behøve det?

Det finnes da en grunn:

* bedre eldreomsorg

* bedre skole

* full barnehagedekning

* billigere barnehager

* billigere sfo

* bedre miljø

* bedre bistandspolitikk

Osv. osv........

Skrevet

Det finnes da en grunn:

* bedre eldreomsorg

* bedre skole

* full barnehagedekning

* billigere barnehager

* billigere sfo

* bedre miljø

* bedre bistandspolitikk

Osv. osv........

Men alt det betyr jo at det må ligge et økonomisk fundament til grunn.

Og det økonomiske fundamentet må være bygget på konkurransedyktig næringsliv med gode rammevilkår.

Økt skattenivå bidrar ikke til dette, men tvert om.

Det er jo nettopp en av de ting den sittende regjering fikk bevist gjennom sin økonomiske politikk.

Så det du viser til er gode ønsker, MEN for å kunne levere dem så må grunnlaget for det ligge i bunn.

Det hjelper ikke å øke skattetrykket på et næringsliv som ikke går godt.

For det er akkurat like lite fornuftig som å pisse i buksa når du fryser.

Det varmer en kort stund ja....men så....:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...