Gå til innhold

smakssansen er neste borte!

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 34 år som er plaget med manglende/sterkt nedsatt smakksans. Problemet begynte for en drøy uke siden, og går ut på at smakksansen på tungen er sterkt nedsatt. Det virker som som et felt midt på tungens overside som dekker ca 90% av tungen har nedsatt smakssans. Surt virker noe tydeligere, søtt er helt borte. Det virker som om det er noe smakssans igjen på siden og undersiden av tungen.

Jeg har normalt god tannhygiene, og har pusset tennene *meget* godt siste uken. Jeg har også prøvd Corsodyl munnskyllevann (klorhexidin) uten resultat. Jeg bruker normal tannpasta og elektrisk tannbørste.

For 5 år siden ble jeg operert for testikkelkreft, men har ikke hatt tilbakefall eller bivirkninger siden. Jeg bruker Primoteston (100 mg i.m. hver 14. dag), og har brukt dette i ca tre år. Jeg bruker ellers ingen andre medikamenter regelmessig.

Jeg har ikke vært spesielt plaget av forkjølelse/influensa eller lign. den siste tiden, så jeg lurer veldig på hva dette kommer av.

Maten smaker ikke, drikkevann smaker dårlig, rødvin smaker ikke godt lenger... Hva bør jeg gjøre?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19820-smakssansen-er-neste-borte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei usmakelig.

Det er nesen som er vårt viktigste smaksorgan. Tungen smaker surt og søtt. Det kan være en infeksjonsykdom på gang som ikke har brudt ut enda. Skyllemiddelet du brukte vil uansett forstyrre smaksopplevelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...