Gå til innhold

Skrivefeil

Gjest føler meg hurpete, men irritert

Anbefalte innlegg

Gjest til å få mark av!
Skrevet

Det som irriterer meg mest, er alle skrivefeilene og det "svorske" språket som preger den norske oversettelsen av enkelte tv-programmer. Særlig de programmene som går på Animal Planet, National Geographic, Discovery, osv. Nå har jeg ikke Reality Channel lengre, men den var verstingen.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg irriterer meg grenseløst over skrivefeil. Skriver nok mange selv, men lettere å irritere seg over andres :P

Irriterer meg over spes. over: værre (verre) sundt (sunt).. kommer ikke på flere.

Her en dag lærte jeg forresten at det skrives sinnssykt, ikke sinnsykt.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg irriterer meg grenseløst over skrivefeil. Skriver nok mange selv, men lettere å irritere seg over andres :P

Irriterer meg over spes. over: værre (verre) sundt (sunt).. kommer ikke på flere.

Her en dag lærte jeg forresten at det skrives sinnssykt, ikke sinnsykt.

...det verste: ORDDELING.. eller ord deling som sikkert mange ville ha skrevet :P

Gjest M.Angelica
Skrevet

...det verste: ORDDELING.. eller ord deling som sikkert mange ville ha skrevet :P

Søren at det ikke er edit-knapp på det forumet her :P

Jeg takler ikke sånne ting som: "hvem film" "hvordan jobb er det" etc

Skrevet

Jeg irriterer meg også. Men har begynt å gi litt mer blaffen etter hvert.

Men om folk kunne lære seg at det heter fylt og fullt, hadde jeg blitt glad + at det heter et potensial og ikke et potensiale.

Skrevet

Hade jæi irritert mei over dett kuunne jeg ikke vert på dol.

Skrevet

En feil jeg bestandig legger merke til er _blandt_, det heter _blant_ uten d.

Men jeg skriver mange feil sjøl, jeg har lenge skrevet kjærring i stedet for kjerring. Kommaregler har jeg også problemer med.

Gjest Tergehumør
Skrevet

Uttale riktig.. Det er vel etter dialekt hva som er riktig. Ikke alle snakker som olso folk, og takk gud for det:P

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over at det skrives litt feil her inne, det hender det jeg selv gjør rett som det er.

Det er noe annet når man får skriv fra skolen, offentlige etater osv. med masse skrivefeil, men det er jo så mange med lese- og skrivevansker i dette landet så man kan vel ikke regne med annet.

Jeg er enig med deg. Det er mye verre at det offetlig skriver feil. Jeg irriterer meg også over avisene. Her på DOL går alt så fort, at iallfall jeg lager feil.

Skrevet

Vi har tidenes beste skrivefeil her i Stavanger. Her er det en som har startet "Pelle's service byråd". Den er bare KANONBRA.

Jeg er langt fra feilfri selv, særlig ikke her hvor det ikke leses korrektur før man trykker "send".

....men man bør kanskje lese korrektur før man bestiller skilt til bedriften sin.... Og de som laget skiltene har sikkert hatt det ualminnelig festlig mens de laget dem ;o)

Beste hilsen fra

De som lager skilt er vel ikke bedre i norsk enn andre!

Skrevet

Det er dumt med skrivefeil som kan misforstås. Det er vel derfor vi skriver sunt/sundt (et eple kan være begge deler)og gått/godt.

Deler vi et ord, får det også ofte en annen betydning.

Skrevet

De som lager skilt er vel ikke bedre i norsk enn andre!

Jeg velger å tro at det er et veldig lite mindretall som tror at en bedrift ønsker å hete "Pelle's Service Byråd".

Men de har kanskje som policy at kunden alltid har rett? ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

Søren at det ikke er edit-knapp på det forumet her :P

Jeg takler ikke sånne ting som: "hvem film" "hvordan jobb er det" etc

*Kort applaus*

Skrevet

En ting er i forum som dette, men at journalister konsekvent skriver feil i artikler - det er verre...

Slikt som; alle stemmene er talt opp - man taler da ikke stemmer? Man TELLER stemmer - altså TELT opp.

Eller forskjell på de/dem, da/når, han/ham, ennå/enda. Ikke direkte feil kanskje, men dårlig språk...

Bøyningsfeil er de verste! Skrivd, skjært, bært, etc...

Skrevet

Helt enig. Jeg irriterer meg også. Det er nå ikke så nøye her på DOL da, her skriver vi jo gjerne ganske fort...

Men i aviser og ukeblader burde man forvente riktig norsk. Lurer egentlig på hva de lærer på skolene for tiden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...