Gå til innhold

Noen spørsmål ang valget....

Anbefalte innlegg

Gjest litt engasjert i dag
Skrevet

For det første, hvorfor får sv og sp så mye makt når de hadde så få stemmer?

Hvorfor får ikke frp mer makt når de hadde nestflest stemmer?

Hva får mennesker til å stemme på sv og sp?

Hvorfor skal gratis skolemat være et gode? Det sparer en familie 950,- kr i året per barn, men hva blir egentlig tapet i form av økt rente/ skatt/ og øvrige avgifter?

Har forstått det sånn at ap vil sikre flere arbeidsplasser, hvordan? Det blir tilsynelatende mindre attraktivt med oppstart av nye bedrifter i Norge under denne regjeringen.

Gjest venter spent på dine svar
Skrevet

Mange gode spørsmål.

Kan dessverre ikke svare på de, men følger spent med på dine svar. Lurte på mye av dette selv.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Tja, både Sp og SV er betydelig større enn V var for fire år sida. Og når det gjelder Frp... Sånn er det i et demokrati, ingen partier er forpliktet til å samarbeide med andre bare fordi de fikk flest og nest flest stemmer.

Skrevet

Fordi de som har flertall i Stortinget sitter med makta. AP har tatt med seg SV og SP i sitt regjeringsalternativ, og med 88 representanter av 169 så sitter disse tre partiene ved rattet.

Folk stemmer SV fordi de ikke vil at noen skal ha det noe bedre enn de selv klarer å få til. Også kalt misunnelse.

Folk stemmer SP fordi de da har et parti som kan hjelpe de å loppe norske forbrukere når disse handler matvarer. Også kalt distriktspolitikk.

Skrevet

Fordi de som har flertall i Stortinget sitter med makta. AP har tatt med seg SV og SP i sitt regjeringsalternativ, og med 88 representanter av 169 så sitter disse tre partiene ved rattet.

Folk stemmer SV fordi de ikke vil at noen skal ha det noe bedre enn de selv klarer å få til. Også kalt misunnelse.

Folk stemmer SP fordi de da har et parti som kan hjelpe de å loppe norske forbrukere når disse handler matvarer. Også kalt distriktspolitikk.

he-he...

Skrevet

noe sånt jeg tenkte jeg også ja, men men... Søker meg herved over på trygd med dekket bolig...

Skrevet

noe sånt jeg tenkte jeg også ja, men men... Søker meg herved over på trygd med dekket bolig...

Ja hvis du tror det er så lett så vær så god :(

Skrevet

Hvis du tror det er så enkelt så. Men det er greit, jeg tar jobben din og så tar du trygda mi. Men leiligheten min får du ikke for den har jeg betalt 2 mill for.

Skrevet

Hvis du tror det er så enkelt så. Men det er greit, jeg tar jobben din og så tar du trygda mi. Men leiligheten min får du ikke for den har jeg betalt 2 mill for.

tja, med en månedsinntekt på vel utbetalt 12 000, og faste (nåværende) utgifter på ca 7 000,- så skulle det vel ikke bli strammere økonomi av det om jeg har forstått alt riktig..?

Skrevet

tja, med en månedsinntekt på vel utbetalt 12 000, og faste (nåværende) utgifter på ca 7 000,- så skulle det vel ikke bli strammere økonomi av det om jeg har forstått alt riktig..?

Hvis du får utbetalt 12000 kroner har du ingenting å frykte, du får ikke høyere skatt :)

Skrevet

Hvis du får utbetalt 12000 kroner har du ingenting å frykte, du får ikke høyere skatt :)

Nei bra er jo det:-) men hva med økte renter, avgifter og økte strømutgifter....?

Ikke meningen å være forutinntatt negativ til den nye regjeringen, men har bare fått noen spørsmål i hodet som jeg håper noen kan gi meg et godt svar på:-)

Skrevet

Da står vi omtrent likt økonomisk ang inntekt og utgifter.

Men jeg vil heller jobbe enn å være hjemme da for det er gudsjammerlig kjedelig.

Skrevet

Nei bra er jo det:-) men hva med økte renter, avgifter og økte strømutgifter....?

Ikke meningen å være forutinntatt negativ til den nye regjeringen, men har bare fått noen spørsmål i hodet som jeg håper noen kan gi meg et godt svar på:-)

Jeg tror ikke det blir noe høyere renter enn det evt. ville blitt med en borgerlig regjering. Hvilke økte avgifter? Det spørs jo i hvilken livssituasjon du er i.

Strømprisene har vel aldri vært så høye som de er nå eller? Økt strøm på høyt forbruk kan jeg være enig, da vil de som har fem hytter og 500 kvm stort hus kunne få litt økte strømavgifter, men det klarer de.

Skrevet

Da står vi omtrent likt økonomisk ang inntekt og utgifter.

Men jeg vil heller jobbe enn å være hjemme da for det er gudsjammerlig kjedelig.

Ja, men det er i nådagens situasjon, trygdeutbetalingene skal jo øke med 30 000 i året, eller har jeg misforstått.?

Uansett er jeg enig i at det er best å jobbe, setter dette litt på spissen og prøver å forstå...

Jeg er en annen
Skrevet

"Folk stemmer SV fordi de ikke vil at noen skal ha det noe bedre enn de selv klarer å få til. Også kalt misunnelse."

Håper for din egen del at du ikke selv tror på denne "analysen". En stor del av de som stemmer SV er folk med høy inntekt og utdannelse, som ofte selv vil få mindre å rutte med som en konsekvens av SVs politikk.

Skrevet

Ja, men det er i nådagens situasjon, trygdeutbetalingene skal jo øke med 30 000 i året, eller har jeg misforstått.?

Uansett er jeg enig i at det er best å jobbe, setter dette litt på spissen og prøver å forstå...

Trygdeutbetalingene øker tilsvarende det den borgerlige regjeringen fjernet, så da kommer alt tilbake slik det var før de borgerlige tok over,dvs rettferdig likt for alle syke!

Men det aller beste med rødregjeringa er at de skal jobbe for at arbeidsledigeten går ned, og de skal sikre ungdommen noe å gjøre.

Skrevet

Jeg tror ikke det blir noe høyere renter enn det evt. ville blitt med en borgerlig regjering. Hvilke økte avgifter? Det spørs jo i hvilken livssituasjon du er i.

Strømprisene har vel aldri vært så høye som de er nå eller? Økt strøm på høyt forbruk kan jeg være enig, da vil de som har fem hytter og 500 kvm stort hus kunne få litt økte strømavgifter, men det klarer de.

skal ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg så veldig inn i hva som egentlig kommer til å skje, annet enn hva jeg har oppfattet av enkelte tråder her på dol, og forskjellige avisartikler. Har lest flere steder at økte avgifter og renter er en følge av regjerningskifte. Holder med det i at renteøkningen kan komme uansett regjering.

Men mine refleksjoner sier meg at dette ikke kan være noen bra løsning på lang sikt. Den nye regjeringen fungerer på en måte som "robin hood", tar fra de rike og gir til de fattige. Jeg er selv av de "fattige", og har nå etter flere år på yrkesrettet attføring fått meg en jobb jeg kan fungere i. Jeg har hatt det trangt økonomisk, men overlevd, og min motivasjonsfaktor har vært at jeg vil finne meg en passende jobb, og forhåpentligvis få en litt romsligere økonomi. Med den nye ordningen ville denne motivasjonsfaktoren vært borte for min del, en økning på 30 000 i året hadde ikke fått meg til å ta den jobben jeg nå har.

Vi må ikke glemme at bedrifter bør være de som til syvende og sist skal "forsørge" oss "vanlige" mennesker ved å gi oss jobber, da hjelper det lite at de som er i stand til dette skal få økte skatteutgifter, renteutgifter og økte strømutgifter for å nevne noen....

Mulig jeg er på villspor her, men korriger meg gjerne om jeg tar feil. Er som sagt i utgangspunktet bare ute etter å forstå dette bedre:-)

Skrevet

Trygdeutbetalingene øker tilsvarende det den borgerlige regjeringen fjernet, så da kommer alt tilbake slik det var før de borgerlige tok over,dvs rettferdig likt for alle syke!

Men det aller beste med rødregjeringa er at de skal jobbe for at arbeidsledigeten går ned, og de skal sikre ungdommen noe å gjøre.

Jeg har selv gått på yrkesrettet attføring i en seks årsperiode, har ikke gått ned noe, men har ikke akkurat ropt hurra for utbetalingene heller.

Jeg er inforstått med at en del av programmet til den nye regjeringen er flere arbeidsplasser, men hvordan skal de klare det når de pålegger så mange ekstra kostnader for bedriftseiere?

Skrevet

"Folk stemmer SV fordi de ikke vil at noen skal ha det noe bedre enn de selv klarer å få til. Også kalt misunnelse."

Hehe.. ;)

Skrevet

Jeg finner det ikke rart at noen stemmer SP og SV. Det er endatil noen som stemmer FRP (faktisk mange flere...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...