frosken Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Hei! Jeg forsøker å skrive et essay om taushetsplikt (en pliktøvelse i håp om å bli ferdig med studiene før år 3000) og har i den forbindelse to spørsmål: 1. Da jeg var i praksis på BUP fikk jeg og min medstudent "fri" tilgang til alle journaler for klienter som vår veileder hadde behandlindlingskontakt med. Vi hadde selvfølgelig skrevet under taushetspliktsløfte - men jeg lurer allikevel på hvordan dette kan forsvares ut i fra at klientene ikke ble forespurt - og vi deltok ikke på noen måte i behandlingen av disse. (Vi fikk bla. også lese en journal til en klient som var utskrevet fra BUP - mens søsteren hans fortsatt var i behandling). Jeg synes selvfølgelig at det var interessant å få lese journaler på denne måten - men jeg ville mislikt det sterkt om det var jeg som var pasient at såpass mange andre fikk tilgang til min journal - uten at jeg var blitt forespurt.... Egentlig synes jeg det er mer krenkende overfor klienten at vi får lese journaler på denne måten, enn om vi hadde fått vært tilstede i samtaler. En slik tilstedeværelse ville klientene kunne ha reservert seg mot - mens denne journallesningen fikk de aldri vite om. 2. Som studenter har vi en gang i uken såkalt praksis-seminar på universitetet hvor vi drøfter ting vi har opplevd i praksis sammen med en professor fra vårt institutt. På disse seminarene blir det ofte fortalt om barn som noen har møtt - uten at det er mulig i noen særlig grad å anonymisere personopplysningene. Enkelte av praksisplassene har f.eks. kun 3-6 barn til behandling om gangen - og da skal det vanskelig gjøres å fortelle om barnas familieforhold uten av andre kan gjenkjenne fakta. (Jeg opplevde at sønnen til en bekjent av meg ble fortalt om - og gjettet med en gang hvem det gjaldt siden det kun er 3 barn på den avdelingen han er...) Er dette brudd på taushetsplikt? Som studenter har vi stort behov for å drøfte det vi opplever - men jeg er tilbøyelig til å mene at vi må nøye oss med å referere det som ikke er gjenkjennelig. Når jeg f.eks. har truffet et tvillingpar med samme svært sjeldne diagnose - og man sannsynligvis kanpt har flere tvillingpar som har denne diagnosen - så mener jeg at jeg ikke kan fortelle om disse barna (og særlig ikke om konflikter mellom barnas foreldre som jeg har fått kjennskap til gjennom lesing av journal uten å ha møtt hverken barn eller foreldre) selv om jeg utelater navnene... Synspunkter mottas med takk - både mht. hvordan dette gjøres andre steder - og mht. det mer juridiske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19825-to-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-taushetsplikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 1. Det kreves samtykke fra pasienten (eller foreldrene om pasienten er et barn) dersom studenter skal lese journalen. 2. Når kasus drøftes i en gruppe slik du beskriver, skal det anonymiseres på en slik måte at taushetsplikten ivaretas. Dersom dette ikke kan gjøres, må en velge et annet kasus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19825-to-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-taushetsplikt/#findComment-87600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.