Gå til innhold

Parabolspørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en parabolantenne som er en fem-seks år gammel. Da vi fikk den, tok den inn masse programmer. Nå har den BBCNews, France 5 og av alle ting, Ungarn i flere versjoner.

Italia er vekk. Deutsche Welle er vekk.Portugal er vekk. Til og med Tyrkia, vår siste trøst.

Må sånne dingser stilles om igjen i ett sett? Må det komme reparatører å gjøre det?

Vi har ikke sånne betalgreier, ikke kabel, ikke filmkanaler. Men vi hadde masse forskjellige ting! Hvordan stiller man inn dette på nytt og hvorfor i helsike blir det vekk?

Det lurer jeg på.

Skrevet

Hmm..er ingen ekspert, men det kan vel hende at alle de andre har gått over til heldigitale sendinger i løpet av disse årene, som den gamle dekoderen ikke takler.

Skrevet

Hmm..er ingen ekspert, men det kan vel hende at alle de andre har gått over til heldigitale sendinger i løpet av disse årene, som den gamle dekoderen ikke takler.

Æsj, du har sikkert rett. Må kjøpe ny dekoder, da.

(Er dekoder den kassa som ledningene fra parabolen går "gjennom" til tv'en??)

Skrevet

He he. Ja det er nok den kassa.

Skrevet

..jeg er ingen ekspert, så det kan jo hende at det skyldes andre årsker, at din dekoder takler digitale signaler og at de andre kanalene som du ikke får inn skyldes at de har blitt betalingskanaler slik at du må ha kort.

Skriv ned merke og nummer så går det kanskje an å finne ut av det på nett.

Skrevet

You can say that again...:-)

"Boksen" er sannsynligvis en tuner, ikke en dekoder. Nærmere bestemt en satelittuner eller paraboltuner. En dekoder er for å dekode betalkanaler som er "scramblet", og er noe man "leier" av kanalleverandøren for å kunne se på disse kanalene.

Bortsett fra det så er du ikke helt på jordet. Det er fullt mulig tuneren ikke lenger får inn signalene.

".........................................."

Skrevet

"Boksen" er sannsynligvis en tuner, ikke en dekoder. Nærmere bestemt en satelittuner eller paraboltuner. En dekoder er for å dekode betalkanaler som er "scramblet", og er noe man "leier" av kanalleverandøren for å kunne se på disse kanalene.

Bortsett fra det så er du ikke helt på jordet. Det er fullt mulig tuneren ikke lenger får inn signalene.

Så så flisepikker..

Man leier slett ikke en dekoder av selskapene. Leien ligger i kortet. Ut over det er det riktig at jeg skulle skrevet tuner uten mulighet for å dekode.

Skrevet

kanskje jeg er helt på jordet nå, men er det ikke muligheter for at selve "tallerkenen og hoder" også er feil her?

synes å huske mine foreldre måtte bytte ut alt sitt parabol utstyr da de gikk over til digitalt:-)

*dumma meg ut nå, eller?* ;-)

Skrevet

Så så flisepikker..

Man leier slett ikke en dekoder av selskapene. Leien ligger i kortet. Ut over det er det riktig at jeg skulle skrevet tuner uten mulighet for å dekode.

"Man leier slett ikke en dekoder av selskapene."

Jovisst gjør man det. Bare at det er på kabeltv det er aktuellt - der får man inn alle signalene som finnes, og man må ha en dekoder (som man leier av leverandøren) for å dekode de kodede signalene. Med satelitt (parabol) abonnerer man på kanalene, mens med kabel abonnerer man på pakken dekoderen er konfigurert til å dekode.

Skrevet

kanskje jeg er helt på jordet nå, men er det ikke muligheter for at selve "tallerkenen og hoder" også er feil her?

synes å huske mine foreldre måtte bytte ut alt sitt parabol utstyr da de gikk over til digitalt:-)

*dumma meg ut nå, eller?* ;-)

Det er også mulig at mottakeren (tallerkenen og "hodet") ikke fungerer, ja. Men da burde det vel sannsynligvis gjelde alle kanaler? Ikke helt sikker - lenge siden jeg jobbet med HF elektronikk :-)

Skrevet

Har du tatt et kanalsøk og sett hva du får opp da? Det hender de bare bytter frekvens. Å søke opp kanaler er noe du kan gjøre selv, se i instruksjonsboka eller let blant innstillingene.

Skrevet

Det kommer også an på hva slags kort dere har. Er det et lovlig kort, eller pirat? Hvis det er et lovlig kort, kan det kanskje være at dere trenger et nytt.

Hvis det er piratkort, kan det være at kanalene har lagt om kodesystemet sitt slik at dere ikke lengre får dem inn. Da må dere evnt. skaffe dere et nytt, kjøpe kanalene på lovlig vis eller leve med det.

Skrevet

"Man leier slett ikke en dekoder av selskapene."

Jovisst gjør man det. Bare at det er på kabeltv det er aktuellt - der får man inn alle signalene som finnes, og man må ha en dekoder (som man leier av leverandøren) for å dekode de kodede signalene. Med satelitt (parabol) abonnerer man på kanalene, mens med kabel abonnerer man på pakken dekoderen er konfigurert til å dekode.

Hmm da spikker vi videre på fliser...siden du insisterer.

Altså. Den som får signaler av et kableselskap leier, men den som kjøper sitt eget utstyr sammen med egen parabol leier ikke. De eier og abonnerer på kanaler med kortet. Enig så langt?

Din påstand om at dekoder er noe man leier er feil, da det gjelder en helt marginal gruppe. De aller fleste kabeltv-abonennter har ikke dekoder, men nøyer seg med de kanalene som sendes åpent, og blandt de jeg kjenner som har dekoder tiknyttet kabelselskap har også kortleser i sin. Uten kort er dekoderen verdiløs.

Skrevet

Altså. Den som får signaler av et kableselskap leier, men den som kjøper sitt eget utstyr sammen med egen parabol leier ikke. De eier og abonnerer på kanaler med kortet. Enig så langt?

Din påstand om at dekoder er noe man leier er feil, da det gjelder en helt marginal gruppe. De aller fleste kabeltv-abonennter har ikke dekoder, men nøyer seg med de kanalene som sendes åpent, og blandt de jeg kjenner som har dekoder tiknyttet kabelselskap har også kortleser i sin. Uten kort er dekoderen verdiløs.

"Altså. Den som får signaler av et kableselskap leier, men den som kjøper sitt eget utstyr sammen med egen parabol leier ikke. De eier og abonnerer på kanaler med kortet."

De som har parabolutstyr har en tuner, hvor kortet de abonnerer på bestemmer kanalene. Ikke dekoder. (Nå skal jeg ikke nekte på at det finnes parabolløsninger som har en dekoder som kan likne på en kabeltv-dekoder, men jeg har ikke sett det tror jeg.)

"Din påstand om at dekoder er noe man leier er feil"

Det er klart man leier dekoder av leverandøren. Det gjorde man ihvertfall fortsatt av UPC i 2004 (59,- mnd. for Discovery og BBC - tidligere 4-500,- mnd. for TV1000). Om dekoderen er inkludert i husleien i f.eks et borettslag er helt irrelevant.

Man får vel nå dekodere som ikke er spesifikke for en enkelt leverandør, som man kan kjøpe. Men såvidt jeg vet så leverer fortsatt UPC dekodere med kanalpakkene sine. (De som ikke er inkludert gratis det sier seg vel selv?) Hvorvidt de fleste nøyer seg med de inkluderte kanalene har da ingenting med saken å gjøre - da er ikke dekoder inne i bildet i det hele tatt.

Dekodere med kort kom vel med digitale dekodere, og er både mer fleksible og mer avanserte enn de jeg laget og reparerte for 10 år siden.

Poenget mitt var vel at en dekoder og en tuner ikke er samme sak. Uten en tuner til parabolen får du ikke inn noenting - en dekoder er for å dekode kodede signaler som en sentral bestemmer om hver enkelt abonnent skal motta.

"........................................."

Gjest i pose og sekk
Skrevet

Det der er feil. Jeg leier analog dekoder fra UPC. Den har ikke kortleser. Man velger selv kanaler (utover grunnpakken) og UPC styrer dette via dekoderen.

Digitale dekodere derimo til kabel har muligens kortleser.

Jeg har også parabol med tuner(uten tilknytning til verken anal digital eller viaskvatt).

Man trenger ikke kort for å få in "free to air" kanaler, det finnes nok av dem, men de er jo svært lite severdige. Arabiske Abu Dhabi kanalen er vel ikke akkurat noe å trakte etter ; )

Man får flest gratiskanaler ved å stille inn parabolen mot Astra 19 grader og Hotbird 13 grader. Ellers kan man jo skaffe seg piratkort til tuneren og brenne selv hvis man føler for det.

Skrevet

Det der er feil. Jeg leier analog dekoder fra UPC. Den har ikke kortleser. Man velger selv kanaler (utover grunnpakken) og UPC styrer dette via dekoderen.

Digitale dekodere derimo til kabel har muligens kortleser.

Jeg har også parabol med tuner(uten tilknytning til verken anal digital eller viaskvatt).

Man trenger ikke kort for å få in "free to air" kanaler, det finnes nok av dem, men de er jo svært lite severdige. Arabiske Abu Dhabi kanalen er vel ikke akkurat noe å trakte etter ; )

Man får flest gratiskanaler ved å stille inn parabolen mot Astra 19 grader og Hotbird 13 grader. Ellers kan man jo skaffe seg piratkort til tuneren og brenne selv hvis man føler for det.

Jada, det finnes mange varianter: Analoge dekodere, analoge tunere, analoge tunere med innebygget dekoder, digitale tunere uten kortelser, digitale tunere med kortleser og innebygget dekoder, hvorav sistnevnte vel er det mest vanlige i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...