Gå til innhold

Ned seks kilo på seks måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jamen - jeg liker jo ikke Fedon!

Har en mann som er potetekspert, og jeg vil gjerne fortsette å spise masse poteter!

Har en del igjen før jeg er fornøyd med grønnsaksspisingen. Der er vi litt slappe.

Fedon er klok - men du velger jo de matvarene du liker fra lista hans da! :)

Jeg gidder ikke sånn linsepuré og sånt - jeg bruker den regelen hans om at en håndflate protein (kjøtt, fisk, egg), to håndflater grønt, og litt fett, skal være på hvert måltid.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• Speak

5

• ShitDiddelyDo

5

• Aryane

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lurt!

jeg gjorde omvendt -har hengt opp et bilde av meg som 17-åring i stram treningsklær - slik som var moderne den gangen :) -jeg veide vel sånn ca 53 kilo,,,,hehe

Skrevet

Jeg (som aldri har klart å gå ned i vekt før) klarte dette i fjor. Spiste mer fornuftig. (kuttet ut godterier et par mnd......) Valgte veeeelig magre varianter av det meste i starten + kjøpte (og brukte) spinningsykkel 2-3 ganger pr. uke.

Av trening trenger du trening med høy puls over 30-60 minutter.

Veldig kort, men det virket faktisk.

Og du har et veldig realistisk mål her.

Et tips er å skrive opp hver gang du trener. Ellers er det lett å jukse....

Skrevet

Jamen - jeg liker jo ikke Fedon!

Har en mann som er potetekspert, og jeg vil gjerne fortsette å spise masse poteter!

Har en del igjen før jeg er fornøyd med grønnsaksspisingen. Der er vi litt slappe.

Tror ikke det er dumt å lese litt av det Fedon mener. MEN du kan bruke dette med omhu.

I stedet for å spise 3 poteter og en liten bit brokkoli endrer du det til 2 poteter og 2 brokkoli (om du forstår prinsippet.)

Jeg spiste fortsatt alt, men mer av det "grønne" og mindre av det andre.

Skrevet

Tror ikke det er dumt å lese litt av det Fedon mener. MEN du kan bruke dette med omhu.

I stedet for å spise 3 poteter og en liten bit brokkoli endrer du det til 2 poteter og 2 brokkoli (om du forstår prinsippet.)

Jeg spiste fortsatt alt, men mer av det "grønne" og mindre av det andre.

Nettopp -og noe annet sier jo heller ikke Fedon :)

Skrevet

6 kg er veldig lite, så du klarer det kanskje bare ved å kutte ut snop. Spiser du en god del snop daglig, vil det utgjøre flere hundre kalorier.

Skrevet

6 kg er veldig lite, så du klarer det kanskje bare ved å kutte ut snop. Spiser du en god del snop daglig, vil det utgjøre flere hundre kalorier.

Jeg har vært nesten flink i går og i dag. Fant to små sjokoladebiter i skapet. Smakte på noen nye Ritz-kjeks med ost - knallgode, men det var mye fett i dam (jeg som sjelden leser varedeklarasjonen...)!

Skrevet

Nettopp -og noe annet sier jo heller ikke Fedon :)

Han er vel litt mer fanatisk og sier enda mindre potet og enda mer grønt.

Men små endringer er enklere (og lettere å leve med i lengden) enn store endringer.

Og jeg har stor tro på at Fedon har kunnskap på området:-)

Skrevet

Men små endringer er enklere (og lettere å leve med i lengden) enn store endringer.

Det er ikke snakk om hvorvidt Fedon har kunnskap på området eller ikke.

Det er snakk om hva du kan trives med.

For de fleste av oss vil Fedons lavkarbohydratdiett bli alt for drastisk å kjøre permanent, og Fedons kur er absolutt ingen slankekur man kjører i 6 måneder, men en livsstilsendring, altså noe permanent.

Det skal ikke mye fantasi til for å forstå hvordan kroppen vil reagere med renter og renteres rente den dagen man begynner å spise karbohydrater igjen.

Nei, det finnes langt mer normale måter å gå ned i vekt på enn å gjøre poteten til sin fiende, for poteten er absolutt ingen fiende.

Skrevet

For de fleste av oss vil Fedons lavkarbohydratdiett bli alt for drastisk å kjøre permanent, og Fedons kur er absolutt ingen slankekur man kjører i 6 måneder, men en livsstilsendring, altså noe permanent.

Det skal ikke mye fantasi til for å forstå hvordan kroppen vil reagere med renter og renteres rente den dagen man begynner å spise karbohydrater igjen.

Nei, det finnes langt mer normale måter å gå ned i vekt på enn å gjøre poteten til sin fiende, for poteten er absolutt ingen fiende.

Takk for dine vakre ord :-)

Jeg er nemlig gift med en som jobber med rådgiving i potetproduksjon, og poteten er liksom blitt litt svartelistet i det siste, i alle fall i forhold til slankekurer - og det liker vi ikke!

Skrevet

Takk for dine vakre ord :-)

Jeg er nemlig gift med en som jobber med rådgiving i potetproduksjon, og poteten er liksom blitt litt svartelistet i det siste, i alle fall i forhold til slankekurer - og det liker vi ikke!

Det er bare fordi Fedon har fått så utrolig mye medieomtale, mens de som ikke deler hans meninger åpenbart ikke er like populære for pressen.

Men måten disse har kvittet seg med fett på har funket i absolutt alle år, med ris og poteter som viktige ingredienser, og ingenting har forandret seg siden den gang. Uansett hvor mye den (ironisk nok) bleikfeite Fedon viser ansiktet sitt i media.

Skrevet

Ja, han sier mindre og mer når man skal gå ned i vekt - mye...men det er også for folk som skal leve sunt - diabetikere har mye å hente -men, også de som skal legge på seg :-)

*Fedons beste venn er meg*

Skrevet

Det er bare fordi Fedon har fått så utrolig mye medieomtale, mens de som ikke deler hans meninger åpenbart ikke er like populære for pressen.

Men måten disse har kvittet seg med fett på har funket i absolutt alle år, med ris og poteter som viktige ingredienser, og ingenting har forandret seg siden den gang. Uansett hvor mye den (ironisk nok) bleikfeite Fedon viser ansiktet sitt i media.

Ja, hvis han følger sine egne råd, er de kanskje ikke så mye å følge....????

Men altså det mannen min og jeg mener er jo at det må være det totale innhold av energi som har noe å si for om en legger på seg eller ikke. Hvis en spiser hovedsakelig plantekost (inkludert ris, poteter og grønnsaker) og har litt proteiner ved siden av, så må vel det være det beste for kroppen? Hvis en også utvider horisonten og tenker litt globalt, så kan det ikke være riktig å spise mer kjøtt enn plantekost?

Skrevet

Ja, hvis han følger sine egne råd, er de kanskje ikke så mye å følge....????

Men altså det mannen min og jeg mener er jo at det må være det totale innhold av energi som har noe å si for om en legger på seg eller ikke. Hvis en spiser hovedsakelig plantekost (inkludert ris, poteter og grønnsaker) og har litt proteiner ved siden av, så må vel det være det beste for kroppen? Hvis en også utvider horisonten og tenker litt globalt, så kan det ikke være riktig å spise mer kjøtt enn plantekost?

Akkurat det er alle enige om. Selv Fedon. Det hele går på diskusjoner om fra hvilke næringskilder man bør hente sine kalorier. Om de skal hentes fra proteiner, fett eller karbohydrater.

For øvrig er det ikke Fedon som har funnet opp denne lavkaloridietten. Han skrev bare en bok om det andre har skrevet bøker om tidligere, og sørget for mye spalteplass ved f.eks. å tegne et fiendebilde av noe så sunt og helnorsk som poteten. Den slags skaper overskrifter, og norske journalister har feilaktig kreditert Fedon for andres arbeid.

Tidligere sverget mange ingen idretter hvor muskler var viktig og fettprosenten skulle være så lav som overhodet mulig, til kosthold hvor 10 % av kaloriene ble hentet fra fett, 30 % fra proteiner og resten fra karbohydrater.

Det funket som bare det, og det funker naturligvis ikke noe dårligere nå enn for 10 år siden.

Skrevet

Akkurat det er alle enige om. Selv Fedon. Det hele går på diskusjoner om fra hvilke næringskilder man bør hente sine kalorier. Om de skal hentes fra proteiner, fett eller karbohydrater.

For øvrig er det ikke Fedon som har funnet opp denne lavkaloridietten. Han skrev bare en bok om det andre har skrevet bøker om tidligere, og sørget for mye spalteplass ved f.eks. å tegne et fiendebilde av noe så sunt og helnorsk som poteten. Den slags skaper overskrifter, og norske journalister har feilaktig kreditert Fedon for andres arbeid.

Tidligere sverget mange ingen idretter hvor muskler var viktig og fettprosenten skulle være så lav som overhodet mulig, til kosthold hvor 10 % av kaloriene ble hentet fra fett, 30 % fra proteiner og resten fra karbohydrater.

Det funket som bare det, og det funker naturligvis ikke noe dårligere nå enn for 10 år siden.

Takk for saklig info. Mulig jeg bare har piggene ut med en gang jeg hører Fedon pga bl.a det der med potetene.

Men også det hysteriet om glykemisk indeks, og at en plutslig ikke skal spise noen typer frukt eller grønnsaker fordi GI'en er feil. Tåpelig synes jeg. Frukt er da sunt!!!!

Men den fordelingen i forhold til næringsstoffer som du nevner høres da fornuftig ut

Men jeg har nå aldri drevet og tellet kalorier eller GI'er. Som regel har jeg gått ned et par kilo når det har trengtes kun ved å være litt mer fokusert på hva jeg spiser og drikker noen uker, og så har vekta holdt seg :-) Nå fungerer ikke det, og jeg må nok ta et krafttak. Men det er treningen som er det vankeligte å få til i en hektisk hverdag med tre småbarn poå slep. Husker du har sagt tidligere at en bør ha minst 30 minutter kondistrening om gangen for at fettet skal forbrenne. Stemmer ikke det?

Skrevet

Jeg (som aldri har klart å gå ned i vekt før) klarte dette i fjor. Spiste mer fornuftig. (kuttet ut godterier et par mnd......) Valgte veeeelig magre varianter av det meste i starten + kjøpte (og brukte) spinningsykkel 2-3 ganger pr. uke.

Av trening trenger du trening med høy puls over 30-60 minutter.

Veldig kort, men det virket faktisk.

Og du har et veldig realistisk mål her.

Et tips er å skrive opp hver gang du trener. Ellers er det lett å jukse....

Ja, det er nok lurt å skrive opp. Denne uka har det bare blitt mandag. Jeg orket ikke ut i går og(var på et møte tirsdag kveld). Bør vel gjøre noe i dag da!

Skrevet

Takk for saklig info. Mulig jeg bare har piggene ut med en gang jeg hører Fedon pga bl.a det der med potetene.

Men også det hysteriet om glykemisk indeks, og at en plutslig ikke skal spise noen typer frukt eller grønnsaker fordi GI'en er feil. Tåpelig synes jeg. Frukt er da sunt!!!!

Men den fordelingen i forhold til næringsstoffer som du nevner høres da fornuftig ut

Men jeg har nå aldri drevet og tellet kalorier eller GI'er. Som regel har jeg gått ned et par kilo når det har trengtes kun ved å være litt mer fokusert på hva jeg spiser og drikker noen uker, og så har vekta holdt seg :-) Nå fungerer ikke det, og jeg må nok ta et krafttak. Men det er treningen som er det vankeligte å få til i en hektisk hverdag med tre småbarn poå slep. Husker du har sagt tidligere at en bør ha minst 30 minutter kondistrening om gangen for at fettet skal forbrenne. Stemmer ikke det?

Nja, det beste er naturligvis økter på minst 30 minutter, men alle monner drar. Har du ikke tid til med enn en 20 minutters joggetur 3 ganger i uka, er det mye, mye bedre enn ingenting.

Alt dette GI-tøvet er bare med på å få vanlige folk til å tro det er veldig vanskelig å gå ned i vekt, og med det ta motet fra folk, eventuelt få dem til å melde seg på kursene til Fedon eller Grete Roede fordi de tror det er så mye de må kunne.

Gjest lykke til
Skrevet

Et lite tips: VG sin vektklubb virker være veldig bra:) Ellers lykke til med slankingen. Gjør det på den sunne måten, spis vanlig mat, bare litt mindre mengder, og mosjoner. Begrens kakespising og søtkaker til en gang iblant bare(og ta bare lite..)

Läkerol-pastiller er også et bra tips om søtsuget melder seg;) Og oppskårne grønnsaker med yoghurt-dip. Namme=)

Skrevet

Det er grunnen til at jeg har lest hans bok en "justert" mitt kosthold. Dvs. at jeg spiser litt mindre at det han mener ikke er så OK, og litt mer av det som er OK.

Da klarer man å leve med dette kostholdet uten at man føler at man ofrer noe. (Det orker man jo ikke i lengden)

Forøvrig virker det som om Grete Roede og Fedon er veldig enige selv om de setter forskjellige ord på det.

Skrevet

Det er grunnen til at jeg har lest hans bok en "justert" mitt kosthold. Dvs. at jeg spiser litt mindre at det han mener ikke er så OK, og litt mer av det som er OK.

Da klarer man å leve med dette kostholdet uten at man føler at man ofrer noe. (Det orker man jo ikke i lengden)

Forøvrig virker det som om Grete Roede og Fedon er veldig enige selv om de setter forskjellige ord på det.

Alle er enige om det grunnleggende, men det viktigste for GR og Fedon er vel strengt tatt å forvirre sånn at flest mulig melder seg på deres kurs og gjør dem enda rikere.

For det er egentlig veldig enkelt, og det skal godt gjøres å gjøre det veldig feil hvis man bruker hue. Men det er det mange som ikke gjør, noe helsekostindustriens millionbutikk er et glimrende eksempel på. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...