Gå til innhold

Hvordan kunne dette skje...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så usikker og jeg er takknemlig for hver minste kommentar/mening om dette.

Min sønn på 16 år har fått det som legen kalte mangelsykdom. Han mangler ALLE mineralene i kroppen.

Legen sa rett ut at det ikke skjer hos norske mennesker, men det kan skje for innvandrerbarn med dårlig kosthold.

Sønnen min er norsk og vi er norske så langt tilbake som jeg vet om!! Og vi har en normalt variert kosthold med hjemmelaget middag stort sett hver dag.

Har noen andre opplevd dette??

Hørt om noen?

Hvor lang tid kan det ta å bli bra igjen?? Han får mineraltilskudd.

Takknemlig om noen vet noe om dette.

Hilsen

Skrevet

Snodig!

Han har ikke cøliaki eller noe sånt da? Noen her inne fortalte meg at det er en sykdom man kan ha uten å ha noe særlig symptomer på det, men det fører til mangeltilstander fordi tarmen ikke fungerer normalt.

Tror jeg hadde bedt legen sjekke det.

Skrevet

Hvis dere har et variert og sunt kosthold som dekker behovet for vitaminer og mineraler må ha jo ha en sykdom som gjør at han mangler alt av mineraler!

Var ikke legen interessert i videre utredning av gutten? Jeg ville krevd en utredning.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Har han puttet i seg noe han ikke burde?

Enkelte stoffer kan trekke vitaminer og mineraler ut av kroppen på et blunk. Det er derfor de er så farlige!

Og dessuten, om han spiser ett normalt måltid hjemme, så hjelper ikke det dersom han resten av døgnet lever av cola og boller.

Dere bør sjekke andre ting og. Stoffskiftet, om han kan ha diabetes, noe feil med blodet etc. Ikke bare fyll på med tilskudd og la det bli med det!

Skrevet

Har han puttet i seg noe han ikke burde?

Enkelte stoffer kan trekke vitaminer og mineraler ut av kroppen på et blunk. Det er derfor de er så farlige!

Og dessuten, om han spiser ett normalt måltid hjemme, så hjelper ikke det dersom han resten av døgnet lever av cola og boller.

Dere bør sjekke andre ting og. Stoffskiftet, om han kan ha diabetes, noe feil med blodet etc. Ikke bare fyll på med tilskudd og la det bli med det!

Tusen veldig takk for svar!!

Har grublet så veldig på dette....

Han spiser brød med pålegg utenom middag.Men han drikker cola eller cola light på lørdager.

Hva kan han få i seg som kan tappe kroppen for mineraler?

Han røyker ikke og drikker ikke og ruser seg ikke. Bruker ikke medisiner av noe slag heller.

Legen sa han skulle spise mineraltilskudd i fire-fem uker og så ta nye blodprøver for å se om nivået hadde gått opp.

Han har brukt de i en uke men er fortsatt like slapp...

Får man ikke stadig diare når man har cøliaci? Han har fin avføring.

Vet at han ble sjekket for både diabetes og stoffskifte for ett til to år siden og da var visst dette i orden...

Jeg skjønner bare ikke hvordan han kan mangle ALLE mineralene i kroppen..?? En eller to kanskje, men alle??

Hva slags blodsykdom tenker du på?

Det er så trist fordi at han orker jo ingenting og han begynte på videregående denne høsten. Han har jo fått legeerklæring men han mister jo så mye fordi han er hjemme....

Syns dere jeg er for tålmodig når jeg venter en måned før nye blodprøver tas, eller MÅ gå så lenge for at kroppen skal rekke å ta opp disse mineralene?

mye spørsmål og surr nå, men glad om dere vil tenke høyt sammen med meg altså...

Skrevet

Han spiser brød med pålegg utenom middag.Men han drikker cola eller cola light på lørdager.

Han røyker ikke og drikker ikke og ruser seg ikke. Bruker ikke medisiner av noe slag heller.

Legen sa han skulle spise mineraltilskudd i fire-fem uker og så ta nye blodprøver for å se om nivået hadde gått opp.

Vet at han ble sjekket for både diabetes og stoffskifte for ett til to år siden og da var visst dette i orden...

Jeg skjønner bare ikke hvordan han kan mangle ALLE mineralene i kroppen..?? En eller to kanskje, men alle??

Det er så trist fordi at han orker jo ingenting og han begynte på videregående denne høsten. Han har jo fått legeerklæring men han mister jo så mye fordi han er hjemme....

Syns dere jeg er for tålmodig når jeg venter en måned før nye blodprøver tas, eller MÅ gå så lenge for at kroppen skal rekke å ta opp disse mineralene?

mye spørsmål og surr nå, men glad om dere vil tenke høyt sammen med meg altså...

Kun ca 50% av de som har cøliaki har diaré som symptom. Jeg ville bedt om en blodprøve for cøliaki.

Skrevet

Kun ca 50% av de som har cøliaki har diaré som symptom. Jeg ville bedt om en blodprøve for cøliaki.

Så cøliaki kan sees på en enkelt blodprøve?

Hva er egentlig cøliaki da?

Det eneste jeg vet om det(eller trodde jeg visste, he,he,he) er at de får diare og magesmerter når de spiser hvetemel?

Eller?

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Hm. Jeg prøver å tenke litt hadde nær sagt høyt... ;0) Skriftlig er mer passende!

Hormonfeil kan være en ting, hypothyreose. Insulinmangel (diabetes)

Jeg vet ikke spesifikt hvilke stoffer som kan tappe kroppen, men du sa at han hverken drikker eller ruser seg. Så da er det sikkert utelukket.

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1525&ID=4205 MASSE om diverse allergier, jeg så noen nevne matintoleranse.

Kan han ha spiseforstyrrelser? Anorexi/bulimi?

Og unskyld at jeg nevner det, men kreft kan være en årsak. Dette MÅ du ta med forbehold om at jeg bare er ei kjerring på nett som grubler!

I alle tilfelle må dere få ham nærmere undersøkt.

Skrevet

Det eneste jeg vet om det(eller trodde jeg visste, he,he,he) er at de får diare og magesmerter når de spiser hvetemel?

Eller?

Blodprøven for cøliaki bør slettes ikke slå ut.

Ved sterk misstanke anbefales gastroskopi.

Tarmene våre har små "tarmtotter" som suger opp næring fra mat som passerer. Ved ubehandlet cøliaki forsvinner disse tottene og man kan få mangel på flere ting.

I melet er gluten som er det de med sykdommen cøliaki reagerer på.

Det er alt fra små til store symptomer, kan inneholde vekttap, trøtthet/slapphet, diare, depresjon mm.

Det anbefales ikke å starte med glutenfri mat før gastroskopien, da vil tarmene bedre seg og resultatet kan bli feil.

Skrevet

Eller?

Jeg har en kollega som har cøliaki. Hun fikk ikke diagnosen før i godt voksen alder. Man kan tydeligvis gå med det i årevis uten å merke det.

Skrevet

Hm. Jeg prøver å tenke litt hadde nær sagt høyt... ;0) Skriftlig er mer passende!

Hormonfeil kan være en ting, hypothyreose. Insulinmangel (diabetes)

Jeg vet ikke spesifikt hvilke stoffer som kan tappe kroppen, men du sa at han hverken drikker eller ruser seg. Så da er det sikkert utelukket.

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1525&ID=4205 MASSE om diverse allergier, jeg så noen nevne matintoleranse.

Kan han ha spiseforstyrrelser? Anorexi/bulimi?

Og unskyld at jeg nevner det, men kreft kan være en årsak. Dette MÅ du ta med forbehold om at jeg bare er ei kjerring på nett som grubler!

I alle tilfelle må dere få ham nærmere undersøkt.

Så flott at du vil gruble med meg!!!

Jeg har også vært inne på tanken på kreft men jeg er også bare en "kjærring som grubler". He,he,he...

Og han har ingen spiseforstyrrelse. Men har er litt overvektig, eller som noen sier, en robust type.

Han trente vekter inntil han ble for slapp...

Jeg har søkt på mineraler og mineralmangel på mange sider på nettet men finner fint lite...

Jeg er en utålmodig type av natur og syns det er helt bedrøvelig å skulle gå sånn å vente i en hel måned til!!

Hormonprøver ble også tatt for ett-to år siden.

Kanskje han har slitt med dette siden da, men at de ikke tok disse prøvene på det tidspunktet??

Mulig det har oppstått nå altså, men han har ikke vært ordentlig i slaget i det hele tatt siste året, langt i fra..

Skal lese litt på linken du la ved også...

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Så flott at du vil gruble med meg!!!

Jeg har også vært inne på tanken på kreft men jeg er også bare en "kjærring som grubler". He,he,he...

Og han har ingen spiseforstyrrelse. Men har er litt overvektig, eller som noen sier, en robust type.

Han trente vekter inntil han ble for slapp...

Jeg har søkt på mineraler og mineralmangel på mange sider på nettet men finner fint lite...

Jeg er en utålmodig type av natur og syns det er helt bedrøvelig å skulle gå sånn å vente i en hel måned til!!

Hormonprøver ble også tatt for ett-to år siden.

Kanskje han har slitt med dette siden da, men at de ikke tok disse prøvene på det tidspunktet??

Mulig det har oppstått nå altså, men han har ikke vært ordentlig i slaget i det hele tatt siste året, langt i fra..

Skal lese litt på linken du la ved også...

Prøver som ble tatt for to år siden har ingen relevans nå. Han er i voksemodus, kroppen hans endrer seg dag for dag. Og enkelte ting kan oppstå akutt. Be om nye prøver!

Håper det ordner seg. :0)

Skrevet

Prøver som ble tatt for to år siden har ingen relevans nå. Han er i voksemodus, kroppen hans endrer seg dag for dag. Og enkelte ting kan oppstå akutt. Be om nye prøver!

Håper det ordner seg. :0)

det håper jeg også!!

Takk for ideer og innspill!!

Flott altså!

Skrevet

Jeg ville gått til biopat. Vet ikke hvor dere bor. Mange av mine venninner reiser jevnlig til en super biopat i Bergen. Hennes råd og mineraltilskudd hjelper; noen sier de føler seg friskere allerede mens de sitter hos henne.

Skrevet

Jeg ville gått til biopat. Vet ikke hvor dere bor. Mange av mine venninner reiser jevnlig til en super biopat i Bergen. Hennes råd og mineraltilskudd hjelper; noen sier de føler seg friskere allerede mens de sitter hos henne.

Tusen takk for tipset!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...