Gå til innhold

Utbrent - hvordan forholde seg til arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 25 år. Har fast jobb, det siste året har jeg vært totalt tappet for energi. Brukte hele ferien min på å grue meg til jeg skulle begynne på jobb igjen. Må opp kl 6 om morgenen, men kommer meg aldri i seng før kl 2 på natten. Går jeg og legger vet jeg at det neste som skjer er at jeg må på jobb når jeg våkner. Var aktiv idrettsutøver før, men det eneste jeg gleder meg til når jeg kommer hjem er å legge meg på sofaen og se på tv. Det er vanskelig å holde oversikt, men regner med å jobbe i overkant av tusen timer overtid i år.

Jeg har etter å ha lest litt skjønt at jeg er utbrent, men arbeidssituasjonen tillater ikke at jeg kan ta det med ro før til sommeren. Jeg har for lengst brukt opp egenmeldingene mine og det eneste jeg vet er at arbeidsmengden til neste år blir enda større.

Dersom jeg skaffer meg en sykemelding - hvordan presenteres problemet over for min arbeidsgiver. Står det: person nn klarer desverre ikke å jobbe så mye som er påkrevd i hans stilling? (på legespråk selvfølgelig) Tenker på hvordan dette vil på karriæremuligheter osv...

Fortsetter under...

Gjest en mamma i nord

Så vidt jeg kan skjønne så er ikke ditt største egentlig problem hva som står i sykemeldingen.

Om du ikke får sove mer enn 2-3 timer pr natt, over lengre tid, så sier det seg selv at du blir utslitt, av søvnmangel.

Om du jobber over 1000 timer overtid i året, så er dette langt over den forsvarlige grensen (for ikke å snakke om den lovlige grensen, om jeg ikke tar feil)

Det er vel dette du må forsøke å gjøre noe med, for du vil ikke ha noen glede av å være utslitt og uføretrygdet før du er 30

Så vidt jeg kan skjønne så er ikke ditt største egentlig problem hva som står i sykemeldingen.

Om du ikke får sove mer enn 2-3 timer pr natt, over lengre tid, så sier det seg selv at du blir utslitt, av søvnmangel.

Om du jobber over 1000 timer overtid i året, så er dette langt over den forsvarlige grensen (for ikke å snakke om den lovlige grensen, om jeg ikke tar feil)

Det er vel dette du må forsøke å gjøre noe med, for du vil ikke ha noen glede av å være utslitt og uføretrygdet før du er 30

Takker for omtanken, men dette var altså ikke svar på spørsmålet...

Du får ikke det svaret du vil fra meg heller, for jeg husker ikke hva det sto i sykemeldingen. Ventet så lenge, at da jeg ble sykemeldt, var det revnende likegyldig.

Hvis du er litt lur, lytter du til kroppen nå. Da unngår du kanskje en langvarig sykemelding, for det er det du sikter mot, sånn som du holder på. Jo lenger du strekker strikken, jo mer får du igjen for det senere.

Og når det gjelder karrieremuligheter, så må du huske på at utbrente folk gjerne er sånne som holder på som deg. De jobber myyyye mer enn andre, de er gjerne unge, og de er svært ansvarsbevisste. Så ikke bekymre deg så mye for om noen tror du er udugelig. Du er mer enn normalt dugelig (bare se på hva du har fått til til nå), men du er laget av kjøtt og blod, du er ikke en maskin.

Gjest en mamma i nord

Takker for omtanken, men dette var altså ikke svar på spørsmålet...

Er egentlig klar over at det ikke var svar på ditt spørsmål, men jeg så andre ting som viktigere her enn hva som står i sykemeldingen.

Over til sykemelding, jeg er ikke sikker på om det skal stå diagnose i den delen som du leverer til legen, eller om det bare er i den delen som leveres til trygdekontoret, men dette vet sikkert NHD, om du stiler et spørsmål om dette til han (ny overskrift, slik at han ser du er ute etter et fagsvar)

God bedring ønskes.

Den delen av sykemeldingen som arbeidsgiveren din får, står det ikke diagnose på.

Det er bare trygdekontoret som vet hva diagnosen din er.

Men, hvis du er sykemeldt i en mer enn 8 uker, kreves det at arbeidsplassen din og du går sammen om å lage en plan mht å få deg tilbake i jobb.

Arbeidsstedet ditt skal tilrettelegge for at du kan returnere til arbeidet ditt så snart som mulig.

Hvis det ikke er mulig med tilrettelegging, må legen din gi trygdekontoret tungtveiende medisinske årsaker til at du fortsatt er sykemeldt.

Årsaker til ikke å returnere til tilpasset arbeid/gradert sykemelding, er f.eks depresjon og alvorlig angst, eller at arbeidsstedet ditt ikke er i stand til å tilrettelegge forholdene for deg.

Men kanskje er noen uker nok for deg til å stable deg på bena? Det er viktig å ha et godt samarbeid med fastlegen sin og å ta i mot (om man er så heldig å få det) hjelp fra instanser som fastlegen eventuelt henviser til, som f.eks psykolog/psykiater.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...