Gå til innhold

Er visual basic og Basic forskjellige programmeringssystemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er forvirret nå. Hva er forskjellen?

Noen bøker å anbefale meg som er helt nybegynner i feltet?

Skrevet

Ja, de er forskjellige. BASIC er eldgammelt og ubrukelig til moderne programmeringsoppgaver. Visual Basic er det Microsoft som står bak, og du kan finne informasjon her: http://msdn.microsoft.com/vbasic/

Det er ikke sikkert at VB er det riktige verktøyet for deg. For å finne riktig verktøy må man først definere behovet. Det finnes mange ulike programmeringsspråk, og alle har sine styrker og svakheter til ulike oppgaver.

Skrevet

Først må du vite hva du skal lære deg - så kan du lete etter bøker. Skal du lære deg å programmere, så anbefaler jeg ikke noe så hanglete som VB. Lær deg å programmere ordentlig objektorientert fra bunnen av, med C++ eller Java.

"..........................................."

Skrevet

Først må du vite hva du skal lære deg - så kan du lete etter bøker. Skal du lære deg å programmere, så anbefaler jeg ikke noe så hanglete som VB. Lær deg å programmere ordentlig objektorientert fra bunnen av, med C++ eller Java.

Det er i forbindelse med spespedstudiet hvor vi også har IKT. Jeg har forstått det slik at vi skal bruke VB blant annet til å lage læreprogrammer..

Skrevet

Det er i forbindelse med spespedstudiet hvor vi også har IKT. Jeg har forstått det slik at vi skal bruke VB blant annet til å lage læreprogrammer..

Ok. Men det er altså noe ganske annet enn Basic. Det finnes vanvittig mye bøker og gratis ressurser på nettet om VB.

"............................................"

Skrevet

Ok. Men det er altså noe ganske annet enn Basic. Det finnes vanvittig mye bøker og gratis ressurser på nettet om VB.

prøver å finne noe, men har ikke funnet noe som passer. Hvilke bøker kan anbefales til windows 2000?

Skrevet

prøver å finne noe, men har ikke funnet noe som passer. Hvilke bøker kan anbefales til windows 2000?

Har ikke peiling. Ta en tur på irc, finn en VB-kanal, og spør noen med peiling :-)

"......................................"

Skrevet

*Mimrer villt* Jeg kunne litt Basic en gang i verden, men det er faktisk 18-19 år siden... :o)

Edb valgfag var noe helt annet i 1986 enn det er i dag...!

Skrevet

*Mimrer villt* Jeg kunne litt Basic en gang i verden, men det er faktisk 18-19 år siden... :o)

Edb valgfag var noe helt annet i 1986 enn det er i dag...!

Jeg skrev vel min siste linje med basic og pascal for omtrent 15 år siden, tror jeg. Nå går det i j2me og php her for tiden :-)

Skrevet

Jeg skrev vel min siste linje med basic og pascal for omtrent 15 år siden, tror jeg. Nå går det i j2me og php her for tiden :-)

Jeg sluttet å programere den dagen jeg hadde min siste time edb valgfag på gymnaset. Antagelig i 1988. :o)

Vi hadde Tiki-maskiner, harddisk var noe vi vagt hadde hørt om og det var rift om å ha den maskina som hadde to diskettstasjoner! Da hadde vi tekstbehandlingssystemet i den ene og lagret på den andre. I egenskap av å være formann i skolens edb-forening hadde jeg en uskreven førsterett på den. *Hehe*

Og tekstbehandlingssystemet het Brum og når det fant det for godt så slukte det hele dokumentet man hadde brukt laaaang tid på å skrive for aldri mer å la det komme til syne. Vi brukte 5 1/4" (?) disketter som ikke tålte noe og syntes det var et enormt fremskritt da de harde 3 1/2" kom! Those were the days...

Skrevet

Jeg sluttet å programere den dagen jeg hadde min siste time edb valgfag på gymnaset. Antagelig i 1988. :o)

Vi hadde Tiki-maskiner, harddisk var noe vi vagt hadde hørt om og det var rift om å ha den maskina som hadde to diskettstasjoner! Da hadde vi tekstbehandlingssystemet i den ene og lagret på den andre. I egenskap av å være formann i skolens edb-forening hadde jeg en uskreven førsterett på den. *Hehe*

Og tekstbehandlingssystemet het Brum og når det fant det for godt så slukte det hele dokumentet man hadde brukt laaaang tid på å skrive for aldri mer å la det komme til syne. Vi brukte 5 1/4" (?) disketter som ikke tålte noe og syntes det var et enormt fremskritt da de harde 3 1/2" kom! Those were the days...

*Sukk* Det var tider det, ja :-)

The internet if full! Go away!

".........................................."

Skrevet

Og jeg banner og steiker for tiden mens jeg knoter sammen et php-system basert på generell programmeringserfaring og bare grunnleggende kjennskap til php... Det går med en del tid til manual-lesing for å finne ut hvordan man best gjør ditten eller datten i php.

Skrevet

Og jeg banner og steiker for tiden mens jeg knoter sammen et php-system basert på generell programmeringserfaring og bare grunnleggende kjennskap til php... Det går med en del tid til manual-lesing for å finne ut hvordan man best gjør ditten eller datten i php.

PHP kan gjøre deg litt hårløs, ja. Jeg er vant til Java, og selv om PHP er utrolig effektivt, raskt og smidig, så er det en god del "grisete" løsninger som er implementert i språket. Men det er et skikkelig morsomt språk å bruke, og det går både JSP og ASP(.NET) en god gang i små til mellomstore løsninger.

".........................................."

Skrevet

Jeg hadde BASIC i EDB valgfag skoleåret 1976 / 77. Kom til og med opp til offentlig eksamen.

Hva er en diskett? :-)

Skrevet

Jeg hadde BASIC i EDB valgfag skoleåret 1976 / 77. Kom til og med opp til offentlig eksamen.

Hva er en diskett? :-)

10 input $a

20 print $a

30 goto 10

Eller noe sånt? :-)

"........................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...