Gjest trultemor25 Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Hvordan oppbevares poteter for folk som ikke har potetkjeller?? Jeg har prøvd å ha de i kjøleskapet og oppå kjøleskapet, men de har blitt dårlige hver gang. De blir så fort dårlige synes jeg! Hvor lenge holder poteter? Vi pleier å kjøpe sånn 1,5 kilos potetpose, men rekker aldri å spise den opp før de blir dårlige. Da mener jeg mugne, myke og jævlige. Nå er vi bare to stk da, men 1,5 kilo poteter er da virkelig ikke såå mye. 0 Siter
Aryane Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Jeg har dem bare i kjøkkenskapet, dvs romtemeratur, men de blir sjelden liggende så lenge da, men de holder seg iallefall 1 uke - 14 dager. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Jeg har mine liggende på vaskerommet, egentlig er det nok alt for varmt der inne, men de berger bra. Kanskje det er luftfuktigheten som gjør det? 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Mine varer en evighet i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Kjøper poteter i løsvekt... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Vi har en stor sekk i en utebod så lenge det ikke er frost. Når det er frost, har vi poteter i grønnsaksskuffen i kjøleskapet (nederst). De må ikke ligge i plast, men få luft. Tror den ideelle temperaturen for lagring av poteter er 3-5 grader, men det kan jeg sjekke med mannen min - han kan alt sånt. Hos oss holder potetene seg lenge, dvs flere uker i kjøleskapet. I perioder har vi også hatt dem på vaskerommet, men det er for varmt. Det er viktig at de ikke får lys, fordi da blir de grønne og giftige. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Vi har en stor sekk i en utebod så lenge det ikke er frost. Når det er frost, har vi poteter i grønnsaksskuffen i kjøleskapet (nederst). De må ikke ligge i plast, men få luft. Tror den ideelle temperaturen for lagring av poteter er 3-5 grader, men det kan jeg sjekke med mannen min - han kan alt sånt. Hos oss holder potetene seg lenge, dvs flere uker i kjøleskapet. I perioder har vi også hatt dem på vaskerommet, men det er for varmt. Det er viktig at de ikke får lys, fordi da blir de grønne og giftige. Nå har jeg snakket med mannen min. Det er fire grader som er den ideelle lagringstemperaturen. Det er imidlertid viktig at potetene ikke blir lagt rett inn i kjøleskapet når de har ligget i dagesvis (?) i romtemeratur i butikken. Hvis du kan sette dem midlertidig (noen timer) ute eller i en bod, og deretter i kjøleskapet - så skal det gå bra! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.