Gå til innhold

Anbefalte innlegg

elin731365380901

Hei. Dette innlegget har jeg fått svar på fra jordmor, men hun mente jeg også burde sende det til gynekolog.Vi er et par med en sønn på 2 1/2 år og som nå i 7 mnd har forsøkt å bli gravide igjen, uten hell. Første gangen gikk det på første forsøk. Gutten vår ble til slutt tatt med keisersnitt og jeg fikk i etterkant en fødselsdepresjon som vel ble oppdaget litt sent, men jeg fikk antidepresiv og gikk i samtale hos psykolog frem til nov. 04 (behandling 1/2 års tid) og har etter det vært i fin form mentalt. Vi har et helt normalt og sunt liv, røyker ikke og drikker lite alkohol, men begge har vi ganske krevende og til tider stressende jobber. Jeg sluttet med p-piller for et år siden og har aldri hatt noen underlivsinfeksjoner (bortsett fra sopp) Jeg har siden mai i år hatt småblødninger som begynner ca en uke før menstruasjon. I tillegg har jeg også smerter i siden som kommer og går, minner litt om det jeg kjenner ved eggløsning. Jeg har gått og vært litt svimmel, kvalm og slapp og sliten. Hvert hos lege til GU, men de fant ingenting galt og ville ikke undersøke mer før vi hadde forsøkt ca i 1 års tid. Blodprøvene var også helt fine. Så hvorfor jeg ikke føler meg helt pigg vet jeg ikke. Vi kjøper eggløsningstester på apoteket og har samleie før, under og etter eggløsning. Ca hver dag i en uke. Kan det ha noe med blødningene mine å gjøre? Er det normalt å ha slike blødninger, hva kan det komme av? Jeg vet at det er mange som sliter lenge med å få barn, men siden vi fikk det så bra til sist og pga blødningene mine er vi nå bekymret. Håper dere kan gi oss litt info og veiledning

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198527-barn-nummer-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan vaere skjedd forandringer i kroppen siden du sist forsoekte. Du er eldre (men opplyste ikke din alder), det er vanskeligere aa bli gravid med alderen, man maa ha mer taalmodighet. Du har hatt en operasjon paa livmoren, og enkelte studier kan tyde paa at det kan vaere litt vanskeligere, det kan ha blitt arr-forandringer i livmoren. Smaa bloedninger foer menstruasjon kan muligens tyde paa lavere produksjon av hormonet progesteron som dannes etter menstrausjon (det diskuteres om det er slik sammenhang). Legen har kanskje sjekket ditt nivaa av hormon. Den frukbare periode er seks dager som avsluttes paa eggloesningsdagen. Naar det kommer utslag paa eggloesningstesten er det siste eller neste-siste dag du kan bli gravid. Ved samleie 2-3 ganger per uke skulle det ikke vaere noeedvendig med slik test.

Jeg synes dere skal slappe av og se det an det obligatoriske , saa er det ikke saa meget man kan gjoere likevel.

Dine underlivssmerter kan vaere tegn paa tilstanden endometriose (se i helseleksikon) som kan redusere mulighet for graviditet. Denne tilstanden og úforklarlig barnloeshet) 'behandles' med proeveroersmetoden.

Lykke til, mange bruker lengre tid paa barn nummer to! Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198527-barn-nummer-2/#findComment-1401692
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...