Gå til innhold

Vi leverer jo selvangivelsen på nettet . . hvorfor ikke stemme også?

Anbefalte innlegg

Gjest Mulla Krekar
Skrevet

Enig med deg, det burde kunne stemmes via nettet om vi mottok personlig kode sånn som med selvangivelsen.

Tenk så lettvint det hadde vært, og mange flere ville stemt, samtidig som vi slapp det rotet som sto på denne siden du linket til.

Skrevet

Det syns jeg virkelig er på tide!

Sa det til noen andre på valgdagen også, hvorfor ikke bare stemme på nett? Det er unødvendig at man må gå til et lokale og stemme på en sånn gammeldags måte.

Håper det blir nettstemming snart jeg. Da blir kanskje valgdeltakelsen større også?

Men det er klart, de må jo fremdeles ha mulighet for å stemme som idag for dem som ikke har internett også da.

Skrevet

Da ville jo garantert flere unge ha stemt. Men hva med bestemor/oldefar? Kunne barnebarna stemt for dem?

Skrevet

Da ville jo garantert flere unge ha stemt. Men hva med bestemor/oldefar? Kunne barnebarna stemt for dem?

De kan jo levere manuelt for det - det gjøres jo også med selvangivelsen :)

Skrevet

Det er nok under utarbeidelse. Mener det var snakk om det under kommunevalget sist, for to år siden altså.

Skrevet

Grunnen til at det ikke gjøres på nett, er at det skal være hemmelig, og at ingen skal presses til å stemme for noen de ikke vil.

I et stemmelukke er det kun deg - der velger du hemmelig.

"På kjøkkenet", eller på kontoret, kan hvem som helst legge press på deg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Grunnen til at det ikke gjøres på nett, er at det skal være hemmelig, og at ingen skal presses til å stemme for noen de ikke vil.

I et stemmelukke er det kun deg - der velger du hemmelig.

"På kjøkkenet", eller på kontoret, kan hvem som helst legge press på deg.

Med vennlig hilsen

Jepp, og de er flinke til å passe på sånt inne i lokalet også. Jeg hadde med en sterkt handikappet dame (kun fysisk handikappet) som ikke klarte å plukke opp stemmeseddelen selv. Da sa han ene fyren fra valglokalet at han måtte også være med dersom jeg skulle det. Helt sikkert en fast rutine for å sørge for at ingen 'tar' stemmene til en annen.

Skrevet

Jepp, og de er flinke til å passe på sånt inne i lokalet også. Jeg hadde med en sterkt handikappet dame (kun fysisk handikappet) som ikke klarte å plukke opp stemmeseddelen selv. Da sa han ene fyren fra valglokalet at han måtte også være med dersom jeg skulle det. Helt sikkert en fast rutine for å sørge for at ingen 'tar' stemmene til en annen.

Problemet er faktisk at i en god del innvandrerfamilier så har de en Pater Familias som gjerne blir med resten av familien inn i avlukket og forteller dem hva de skal stemme og følger med på at det blir sånn. Og dette er ikke lov i Norge, her har vi fritt og hemmelig valg.

Men det er fullt lovlig å ha med seg liste, få den stemplet og putte i konvolutten/urna uten å gå innom valgavlukket også.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Tror du ikke da noen ville bli fristet til å kjøpe/selge stemmer.

Du skal få .....kr hvis jeg får pin-koden/passordet ditt?

Ikke for det, jeg er enig i at det burde kunne finnes en måte å stemme på nettet. Vi snakket om det på jobb rett før valget.

Skrevet

Ikke for det, jeg er enig i at det burde kunne finnes en måte å stemme på nettet. Vi snakket om det på jobb rett før valget.

Joda - luringer finnes det nok overalt. de fant jo også ut at det norske valget denne gangen hadde nok av "hull" som kunne misbrukes - bare at nordmenn oppfører seg pent likevel. :)

Skrevet

Som Flisa sier - det kan man alikevel. Så lenge man ikke er pliktig til å forevise legitimasjon ved stemming så er det ikke noe problem å kjøpe stemmer.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Joda - luringer finnes det nok overalt. de fant jo også ut at det norske valget denne gangen hadde nok av "hull" som kunne misbrukes - bare at nordmenn oppfører seg pent likevel. :)

Jo, det er sant det.

Det var jo forresten ingen som ba om legitimasjon når jeg var å stemte, og valgkort har vi ikke hatt på lenge.

Så det er sikkert ikke vanskelig å jukse nå heller.

Men jeg er for en løsning med å stemme på nett, tror valgdeltakelsen kunne økt ganske mye da.

:)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Som Flisa sier - det kan man alikevel. Så lenge man ikke er pliktig til å forevise legitimasjon ved stemming så er det ikke noe problem å kjøpe stemmer.

Ja, det stemmer det.

Og jeg er for å kunne stemme på nettet, tror nemlig det vil øke valgdeltakelsen betraktelig. :)

Skrevet

Sørs poeng er mer enn innlysende. Det er jo helt vilt at folk bare :tenker: på å stemme pr sms, på nett eller noe i den dur.

Skrevet

Sørs poeng er mer enn innlysende. Det er jo helt vilt at folk bare :tenker: på å stemme pr sms, på nett eller noe i den dur.

Selvsagt har han et poeng, men det gidder jeg ikke si til han. Svarer aldri den fyren.

Skrevet

Selvsagt har han et poeng, men det gidder jeg ikke si til han. Svarer aldri den fyren.

Sør har ikke bare et poeng. Han har fullstendig rett.

Skrevet

Problemet er faktisk at i en god del innvandrerfamilier så har de en Pater Familias som gjerne blir med resten av familien inn i avlukket og forteller dem hva de skal stemme og følger med på at det blir sånn. Og dette er ikke lov i Norge, her har vi fritt og hemmelig valg.

Men det er fullt lovlig å ha med seg liste, få den stemplet og putte i konvolutten/urna uten å gå innom valgavlukket også.

da er man jo like langt>!

Skrevet

Jeg synes det er fint at man tross alt på knyte på sge skoa og gå ut og stemme. Internettstemming vil jo ligne veldig mye på alskens nett-avstemninger hvor folk bare klikker i vei - den lille rest av høytid som foreligger ved å stemme blir fullstendig borte.

Og som andre har pekt på har man faren for påvirkning av andre.

Det at man også i dag _kunne_ ha solgt stemmen sin til andre, i og med at det ikke sjekkes legitimasjon rundt omkring, kan ikke brukes som argument for internettstemming. Det er en mye større terskel for folk flest å møte opp i ørten stemmelokaler under falsk flagg og avlegge stemme enn det er å sitte hjemme hos seg selv og utføre ørten tastetrykk!

Skrevet

Det syns jeg virkelig er på tide!

Sa det til noen andre på valgdagen også, hvorfor ikke bare stemme på nett? Det er unødvendig at man må gå til et lokale og stemme på en sånn gammeldags måte.

Håper det blir nettstemming snart jeg. Da blir kanskje valgdeltakelsen større også?

Men det er klart, de må jo fremdeles ha mulighet for å stemme som idag for dem som ikke har internett også da.

Det er litt rart - der vi stemmer er det en gammel skolekamerat fra Frp og min yndlinglærerinne fra SV som sitter og skal stemple stemmesedlene - hver gang ser jeg på henne at hun tror jeg stemmer SV, fordi hun vet jeg liker henne - som en av de få, - men denne gangen gik jeg med V-pins....rart...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...