Gå til innhold

Vi leverer jo selvangivelsen på nettet . . hvorfor ikke stemme også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

da er man jo like langt>!

Likevel langt høyere terskel for å gjøre desnalsg i et valglokale en hjemme over PC'en.

Skrevet

Jeg synes det er fint at man tross alt på knyte på sge skoa og gå ut og stemme. Internettstemming vil jo ligne veldig mye på alskens nett-avstemninger hvor folk bare klikker i vei - den lille rest av høytid som foreligger ved å stemme blir fullstendig borte.

Og som andre har pekt på har man faren for påvirkning av andre.

Det at man også i dag _kunne_ ha solgt stemmen sin til andre, i og med at det ikke sjekkes legitimasjon rundt omkring, kan ikke brukes som argument for internettstemming. Det er en mye større terskel for folk flest å møte opp i ørten stemmelokaler under falsk flagg og avlegge stemme enn det er å sitte hjemme hos seg selv og utføre ørten tastetrykk!

Det er sant - men det er alts ikke like høytidelig for andre - hva mde alle de som blir hjemme, de som ikke tør gå ut, de som ikke har bil etc. etc. - det er vel ikke bare folk som gir blaffen som holder seg hjemme?

Nei - jeg vet ikke...

Men så lenge man kan HA med seg ferdig strøket/kummulerte stemmeseddel - så kan det jo være like mye "plantet" av en annen.....?

regelen burde jo være at man MÅTTE ta liste fra avlukket i så fall.

Skrevet

Som Flisa sier - det kan man alikevel. Så lenge man ikke er pliktig til å forevise legitimasjon ved stemming så er det ikke noe problem å kjøpe stemmer.

Jo, men terskelen foor å gjøre det ville være adskillig større.

Og dessuten: Hvis du kjøper 1000 stemmer skal det godt gjøres å troppe opp i 1000 forskjellige valglokaler.

Men det er ikke noe problem å taste inn 1000 stemmer hjemme fra POC'en sin.

Skrevet

Det er sant - men det er alts ikke like høytidelig for andre - hva mde alle de som blir hjemme, de som ikke tør gå ut, de som ikke har bil etc. etc. - det er vel ikke bare folk som gir blaffen som holder seg hjemme?

Nei - jeg vet ikke...

Men så lenge man kan HA med seg ferdig strøket/kummulerte stemmeseddel - så kan det jo være like mye "plantet" av en annen.....?

Men hvordan skal du kontrollere det? Da måtte du ha med en funksjonær inn i avlukket, da, for å være sikker på at du tar en av listene som er der og ikke fisker opp en fra veska! ;-)

Et slikt system hadde vel skremt ganske mange fra stemme, skulle jeg tro!

Jeg skulle dessuten tro at det er et nokså marginalt problem at noen kommer med ferdig-kumulerte lister etter påtrykk fra f eks ektefelle.

Skrevet

Jepp, og de er flinke til å passe på sånt inne i lokalet også. Jeg hadde med en sterkt handikappet dame (kun fysisk handikappet) som ikke klarte å plukke opp stemmeseddelen selv. Da sa han ene fyren fra valglokalet at han måtte også være med dersom jeg skulle det. Helt sikkert en fast rutine for å sørge for at ingen 'tar' stemmene til en annen.

Veldig bra å høre at valgpersonalet følger med og er påpasselige.

Skrevet

Veldig bra å høre at valgpersonalet følger med og er påpasselige.

Mm. Jeg synes iallfall det var veldig greit :)

Skrevet

Problemet er faktisk at i en god del innvandrerfamilier så har de en Pater Familias som gjerne blir med resten av familien inn i avlukket og forteller dem hva de skal stemme og følger med på at det blir sånn. Og dette er ikke lov i Norge, her har vi fritt og hemmelig valg.

Men det er fullt lovlig å ha med seg liste, få den stemplet og putte i konvolutten/urna uten å gå innom valgavlukket også.

Mm..det har jeg aldri hørt om før, men det virker vel sannsynlig. Men det er vel ikke stort de i valglokalet får gjort med det. Dessuten er det da snakk om normalt oppegående mennesker (om enn hjernevasket). Jeg hadde med meg et totalt forsvarsløst menneske, som jeg godt kunne tatt med inn i avlukket, valgt for ham, og tatt ham med ut igjen før han fikk mobilisert nok energi til å protestere. Så det var jo iallfall et tilfelle de kunne gjøre noe med, og det synes jeg var bra :)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg synes det er fint at man tross alt på knyte på sge skoa og gå ut og stemme. Internettstemming vil jo ligne veldig mye på alskens nett-avstemninger hvor folk bare klikker i vei - den lille rest av høytid som foreligger ved å stemme blir fullstendig borte.

Og som andre har pekt på har man faren for påvirkning av andre.

Det at man også i dag _kunne_ ha solgt stemmen sin til andre, i og med at det ikke sjekkes legitimasjon rundt omkring, kan ikke brukes som argument for internettstemming. Det er en mye større terskel for folk flest å møte opp i ørten stemmelokaler under falsk flagg og avlegge stemme enn det er å sitte hjemme hos seg selv og utføre ørten tastetrykk!

Skal man stemme på nett har man selvsagt en personlig kode/ID al la den man har når man leverer selvangivelsen på nettet, så argumentet med at enkelte bare klikker i vei holder ikke. Det er jo ikke akkurat noe pizzavalg heller. :-D At ingen "selger" stemmen sin kan man kanskje ikke gardere seg mot, men jeg tror ikke akkurat det blir vanlig å gi vekk ID'en til høystbydende.

Jeg er for avstemming på nett, og regner med at det er et spørsmål om tid før det er en realitet. Jeg vil heller ikke se bort fra at hjemmesitterpartiet kan bli mindre på denne måten.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Nei - jeg vet ikke...

For en del år siden hadde AP for første gang en fremmedkulturell (:-D) av pakistansk (tror jeg) opprinnelse høyt på sine lister ved byrådsvalg i Oslo. NRK var ute og intervjuet folk i den forbindelse, antakeligvis for å se om denne personen påvirket pakistenere til å stemme på AP.

Blant annet intervjuet de et ektepar, og spurte mannen først hvem han skulle stemme på. -"Jai stemmer arbeiderpartti", sa mannen. Så spurte de kona om det samme, og selv etter at de hadde gjentatt spørsmålet flere ganger greide de ikke å få mer enn et forsiktig smil fra dama. Det var mer enn tydelig at hun ikke skjønte et ord. Til slutt sier mannen hennes med fast stemme -"Hun stemmer arbeiderpartti, hun også."

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Grunnen til at det ikke gjøres på nett, er at det skal være hemmelig, og at ingen skal presses til å stemme for noen de ikke vil.

I et stemmelukke er det kun deg - der velger du hemmelig.

"På kjøkkenet", eller på kontoret, kan hvem som helst legge press på deg.

Med vennlig hilsen

Jeg tror nok mange blir lagt press på sånn som det er, jfr mitt svar til flisa lenger oppe.

Skrevet

Skal man stemme på nett har man selvsagt en personlig kode/ID al la den man har når man leverer selvangivelsen på nettet, så argumentet med at enkelte bare klikker i vei holder ikke. Det er jo ikke akkurat noe pizzavalg heller. :-D At ingen "selger" stemmen sin kan man kanskje ikke gardere seg mot, men jeg tror ikke akkurat det blir vanlig å gi vekk ID'en til høystbydende.

Jeg er for avstemming på nett, og regner med at det er et spørsmål om tid før det er en realitet. Jeg vil heller ikke se bort fra at hjemmesitterpartiet kan bli mindre på denne måten.

Jeg skjønner jo at de må ha en form for kode og at de ikke kan klikke flere ganger, slik som på en del internettavstemninger.

Men likevel så er det jo bare å klikke seg på et alternativ, og da mener jeg at den i form blir svært så lik pizzavalg og hva det nå måtte være for noe, og at dette kan bidra til å gjøre stortingsvalget litt "mindre gjevt" på en måte - at det er noe man tenker seg mindre om for å gjøre.

det er selvsagt fint hvis antallet sofavelgere går ned, men av og til så undres jeg over hva som egentlig er verst: At noen sitter hjemme fordi de ikke aner en dritt om politikk eller at de samme personene foretar et raskt klikk på nettstemmingen etter et øyeblikks innskytelse! ;-)

men du har helt sikkert rtet i at internettstemming kommer til å komme.

Skrevet

For en del år siden hadde AP for første gang en fremmedkulturell (:-D) av pakistansk (tror jeg) opprinnelse høyt på sine lister ved byrådsvalg i Oslo. NRK var ute og intervjuet folk i den forbindelse, antakeligvis for å se om denne personen påvirket pakistenere til å stemme på AP.

Blant annet intervjuet de et ektepar, og spurte mannen først hvem han skulle stemme på. -"Jai stemmer arbeiderpartti", sa mannen. Så spurte de kona om det samme, og selv etter at de hadde gjentatt spørsmålet flere ganger greide de ikke å få mer enn et forsiktig smil fra dama. Det var mer enn tydelig at hun ikke skjønte et ord. Til slutt sier mannen hennes med fast stemme -"Hun stemmer arbeiderpartti, hun også."

hehe, ELLER hun kan ha vært like hemmelighetsfull som mora mi :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...