Gå til innhold

Familierådgiver - tips (langt )

Anbefalte innlegg

Gjest en ny høst

Min mann gjennom 20 år og jeg skal til familierådgiver til uka. Jeg både gleder og gruer meg. Hva skal jeg si og hva blir man spurt om i første møte? Hvor mye skal man si og hvor ærlig skal man være overfor rådgiveren ? Hvor går grensen for lojalitet til partneren over hva som er "hemmelig" oss i mellom. Det er jeg som har bestilt timen og det er nok jeg som har de største problemene; dvs at jeg føler at mannen min er problemet (altså mitt problem). Han blir med om enn noe motvillig. Jeg er usikker på om det jeg nå gjør vil styrke forholdet vårt eller om det som kommer fram faktisk kan ødelegge det. Dvs at når han får høre det jeg sliter med så ønsker han å forlate meg (vet ikke om jeg synes det er så ille men ...). Vi har to små barn sammen så jeg synes det er viktig for de at vi gjør alt vi kan for å holde fam. sammen. Også med tanke på at vi har en lang historie sammen og tross alt har hatt mange gode år og deler mange minner så synes jeg det er viktig å anstrenge seg litt ekstra.

Hva vil jeg egentlig med innlegget mitt. Få utløp for litt nerver antar jeg; og kanskje få høre litt hvordan framgangsmåten på møtene har vært for andre som har prøvd dette. Hvor ofte møter man sammen, hvor ofte møter man rådgiver hver for seg. ?

Jeg lurer på om jeg også skal bestille time hos psykolog for å få en samtalepartner og få bearbeidet alt jeg går og grubler på og sliter med i forholdet til min mann. Har noen gode erfaringer og elelr anbefaler med det ?

Nå om dagen er hodet mitt fullt av tanker. Mannen min er temperamentsfull, utålmodig, alltid sliten, uten sexlyst, lite hjelpsom og en stor egoist. Ikke lett å leve sammen med; sett fra min side.

Jeg er glad i ham men hvor ble kjærligheten av ???? Han sier han er glad i meg fremdeles og han synes vi har det ganske bra, men han kan da ikke være fornøyd han heller skulle jeg tro ! Jeg skinner ikke akkurat av glede for tiden når vi er sammen. Jeg føler at det er lite latter og glede i vårt hjem. Det er en god stemning i forhold til barna, men ellers er det mest stille likegyldighet og oppgitthet (hvis man kan kalle det det). Vi kranger ikke, men vi snakket ikke sammen lenger heller (kun om dagligdagse og praktiske ting). Dette har pågått noen år nå.

Hilsen en forvirret sjel med håp om

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198627-familier%C3%A5dgiver-tips-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det lenge siden jeg var hos en slik terapaut (i det forrige forholdet). Men vi var hos en slik to ganger, og vedkommende spør og lar i stor grad dere styre samtalen. H*n prøver å være nøytral, og skal - om h*n er flink - klare å finne kjernen i problemene rimelig kjapt.

Mitt råd er at du ikke skal skjule noe. Når dere nå har bestemt dere for å gå til en slik, er poenget å si ting som de er - ikke ha noe hemmelig. De er vant til å høre det utroligste(!), og din mann er nødt til å få høre hva du grubler på. Hvis ikke, vil dette til slutt kverne forholdet i stykker.

Dere vil så (i alle fall var det slik med oss) bli bedt om å prøve å gjøre slik og slik til neste gang, og ha det som hjemmelekse.

Ingenting å grue seg til, vel og merke om din mann aner hva som plager deg og at det som kommer opp ikke er noen kjempebombe.

Gjest en ny høst

Nå er det lenge siden jeg var hos en slik terapaut (i det forrige forholdet). Men vi var hos en slik to ganger, og vedkommende spør og lar i stor grad dere styre samtalen. H*n prøver å være nøytral, og skal - om h*n er flink - klare å finne kjernen i problemene rimelig kjapt.

Mitt råd er at du ikke skal skjule noe. Når dere nå har bestemt dere for å gå til en slik, er poenget å si ting som de er - ikke ha noe hemmelig. De er vant til å høre det utroligste(!), og din mann er nødt til å få høre hva du grubler på. Hvis ikke, vil dette til slutt kverne forholdet i stykker.

Dere vil så (i alle fall var det slik med oss) bli bedt om å prøve å gjøre slik og slik til neste gang, og ha det som hjemmelekse.

Ingenting å grue seg til, vel og merke om din mann aner hva som plager deg og at det som kommer opp ikke er noen kjempebombe.

Takk for svar.

Nei - noen kjempebomber er det nok ikke, men jeg føler at han snakker mest til meg og ikke med meg for tiden, så hva han får med seg er jeg litt usikker på. Det er mere interessant å se på TV enn å høre på en kone som prater (maser synes sikkert han ...).

Uansett - det har nok gnaget godt på vårt forhold allerede så litt hjelp trengs for å snu trenden !

Med håp om

Prøv dere litt fram. Bruk litt tid på å finne ut om du/dere har tillit til rådgiveren. Det har både med dyktighet og kjemi og gjøre.

Kanskje en idé å ikke stupe rett ut i det vanskeligste før dere er litt varme i trøya.

Ha litt tanker på forhånd om hva som skal være hovedtema og hva dere ønsker å oppnå.

mvh

Gjest en ny høst

Prøv dere litt fram. Bruk litt tid på å finne ut om du/dere har tillit til rådgiveren. Det har både med dyktighet og kjemi og gjøre.

Kanskje en idé å ikke stupe rett ut i det vanskeligste før dere er litt varme i trøya.

Ha litt tanker på forhånd om hva som skal være hovedtema og hva dere ønsker å oppnå.

mvh

Takk for tips! Det er faktisk det samme jeg har kommet fram til selv etter å ha grublet litt den siste uken. Jeg tror ikke min mann tenker på hva som skal tas opp. Siden dette er noe jeg vil så engasjerer han seg ikke i hva som skal diskuteres. Han snakker i alle fall ikke med meg om det. Nå snakker vi ikke så mye sammen om disse tingene lengre i det hele tatt så det er ikke noe nytt. Jeg må passe meg så det ikke bare blir et angrep på ham for da blir det bare negativt.

Han blir med fordi jeg har bestilt time ...! Veldig spennende for dette ser jeg på som veldig avgjørende i vårt forhold! Her må noe gjøres!

Annonse

Takk for tips! Det er faktisk det samme jeg har kommet fram til selv etter å ha grublet litt den siste uken. Jeg tror ikke min mann tenker på hva som skal tas opp. Siden dette er noe jeg vil så engasjerer han seg ikke i hva som skal diskuteres. Han snakker i alle fall ikke med meg om det. Nå snakker vi ikke så mye sammen om disse tingene lengre i det hele tatt så det er ikke noe nytt. Jeg må passe meg så det ikke bare blir et angrep på ham for da blir det bare negativt.

Han blir med fordi jeg har bestilt time ...! Veldig spennende for dette ser jeg på som veldig avgjørende i vårt forhold! Her må noe gjøres!

Lykke til!

Håper dette bidrar til at dere får det bedre og legger grunnlaget for mange gode år sammen.

Supert at du tar tak i ting.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...