Gå til innhold

30% av pasientene er hypokondere hos privatpraktiserende

Anbefalte innlegg

Gjest leker best
Skrevet

Det som er litt "gøy" er at 30% av de som går til privatpraktiserende ikke er syke, men har en personlighetsforstyrrelse eller noe annet psykisk rusk som de plages med og trenger noe å "henge det på".

Nakkeslengskade er populært blant psykisk syke kvinner i Norge, men ikke i Sverige.

Si meg gjerne i mot.

Den gang egenandelene var lavere, var der verre da? Noen påstår det. Eller har folk bare lite penger?

En gang for et par tiår siden sa en gammel lege at halvparten av pasientene hans i privatpraksisi ikke er syke, så med en del røyk, må det være noe ild.

Så til poenget: er du hypokonder? Hvilken sykdom tror du at du har?

Når det stikker i brøstet eller pumpa gjør salto en gang i mellom, slik det gjør på de fleste, tror du at du har hjerteinfarkt HVER gang?

Skrevet

Psykisk rusk?? Jeg gidder ikke engang og komentere det, det blir for dumt.

Gjest leker best
Skrevet

Psykisk rusk?? Jeg gidder ikke engang og komentere det, det blir for dumt.

Da gidder ikke jeg å svare :-)

Gjest leker best
Skrevet

Skulle gjerne visst hvor du hadde statistikken din ifra?

Tror det er vanskelig å dokumentere, men det er mulig å diskutere. Alt kan diskuteres.

Hva tror du om dette?

Skrevet

Hvor har du det fra at psykisk sykdom ikke er å være syk når du skriver at:

"ikke er syke, men har en personlighetsforstyrrelse eller noe annet psykisk rusk"

De legenes oppgave er jo å finne ut hva som feiler dem som kommer til dem. Om det er en "personlighetsforstyrrelse eller noe annet psykisk rusk" så er de jo syke da. Om legen avfeier det som ikke syk, så er han ikke kompetent til å være lege.

Gjest leker best
Skrevet

Hvor har du det fra at psykisk sykdom ikke er å være syk når du skriver at:

"ikke er syke, men har en personlighetsforstyrrelse eller noe annet psykisk rusk"

De legenes oppgave er jo å finne ut hva som feiler dem som kommer til dem. Om det er en "personlighetsforstyrrelse eller noe annet psykisk rusk" så er de jo syke da. Om legen avfeier det som ikke syk, så er han ikke kompetent til å være lege.

Du skjøner nok hva jeg mener, mange forlanger behandling for en innbildt somatisk sykdom når de egentlig har et psykisk problem.

Legg merke til at jeg ikke skriver "alle".

Når foreningen for nakkeslengskadde i Norge har 97% kvinnelige medlemmer, og det i Sverige er omtrent halvparten av hvert kjønn, da kan vi ta det som et tegn (indisie) på noe. Så stor skjevhet kan ikke være tilfeldig. Så kan man undre seg på forskjellen på en simulant og en hypokonder, og årsakene til at de er det.

Min private påstand er at veldig mange simulerer.

Og det er ikke bare tull:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1544179.html

Skrevet

Da gidder ikke jeg å svare :-)

Som kronisk syk har jeg ikke så mye å si til deg.

Det heter forøvrig "et indisium" - "flere indisier".

Forresten kan jeg legge til at hadde jeg kommet til en annen lege enn den jeg hadde da jeg ble sjuk, ville jeg ha blitt sendt hjem uten annen diagnose enn "hypokonder", kanskje. Det er ikke alle sjukdommer som er lette å diagnostisere sånn med det samme.

Noe sier meg at du ikke har vært mye sjuk i ditt liv. Litt psykisk rusk, kanskje?

Gjest leker best
Skrevet

Som kronisk syk har jeg ikke så mye å si til deg.

Det heter forøvrig "et indisium" - "flere indisier".

Forresten kan jeg legge til at hadde jeg kommet til en annen lege enn den jeg hadde da jeg ble sjuk, ville jeg ha blitt sendt hjem uten annen diagnose enn "hypokonder", kanskje. Det er ikke alle sjukdommer som er lette å diagnostisere sånn med det samme.

Noe sier meg at du ikke har vært mye sjuk i ditt liv. Litt psykisk rusk, kanskje?

Jeg vet at kronisk syke provoseres av slike påstander og vil helst avvise alt slikt. Det er sikkert fordi de har vært borti leger som ikke skulle vært leger, eller ikke liker diagnosen de stiller.

Faktum er at psykiatere kurerer pasienter som mener å være overbevist somatisk syke, noen mener til og med de er blinde, døve og lamme.

Jeg mener ikke at alle simulerer, og man kan kan ikke simulere fram skader på røntgen (man kan derimot påføre seg selv skader).

Skrevet

Tror det er vanskelig å dokumentere, men det er mulig å diskutere. Alt kan diskuteres.

Hva tror du om dette?

jeg tror det er alle typer mennesker som går til psykolog,

Gjest leker best
Skrevet

jeg tror det er alle typer mennesker som går til psykolog,

Jada. Og mange kunne trenge å få rydda litt i toppen, selv om de selv mener alt er i orden.

Jeg har selv tendens til hypokondri når jeg er nedfor og trist.

Mange blir syke av stress, kaster opp og besvimer, får høyt blodtrykk, feber, diare osv.

Gjest huskerikkenicketmitt
Skrevet

Du skjøner nok hva jeg mener, mange forlanger behandling for en innbildt somatisk sykdom når de egentlig har et psykisk problem.

Legg merke til at jeg ikke skriver "alle".

Når foreningen for nakkeslengskadde i Norge har 97% kvinnelige medlemmer, og det i Sverige er omtrent halvparten av hvert kjønn, da kan vi ta det som et tegn (indisie) på noe. Så stor skjevhet kan ikke være tilfeldig. Så kan man undre seg på forskjellen på en simulant og en hypokonder, og årsakene til at de er det.

Min private påstand er at veldig mange simulerer.

Og det er ikke bare tull:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1544179.html

Du har ikke skjønt mye du...

"Når foreningen for nakkeslengskadde i Norge har 97% kvinnelige medlemmer, og det i Sverige er omtrent halvparten av hvert kjønn, da kan vi ta det som et tegn (indisie) på noe."

Det sier seg selv...Har du ikke hørt at kvinnelige sjåfører er de verste?

Og selvfølgelig er norske kvinner mye verre sjåfører enn svenskene, det sier jo seg selv.

Svenskene kan jo ikke kjøre i det hele tatt- eller kjører mange km/t saktere enn fartsgrensene. Sånt skaper ulykker, og svenskene får vel nakkeskader nettopp fordi de ikke kan kjøre-kjører uti grøfta og krasjer og sånt.

Vel...var det en sånn diskusjon du ville ha :)

Du kommer med indisier, men ikke noen linker til "faktaopplysningene" dine.

Ja, jeg er hypokonder. ALT er galt med meg!

Gjest papirtiger
Skrevet

Hva tror du om dette?

Hæ?

Så du bare finner på påstander for å skape diskusjon...jaja.

Skrevet

Jeg er veldig fysisk syk, og har(heldigvis får jeg si) håndfaste bevis på det ved prøver og undersøkelser.

Jeg har vært så mye syk at det skal mere til enn noen stikk i brystet for å skremme meg ;)

Men jeg har perifirerte slektninger jeg vil karakterisere som hypokondere,eller jeg vil heller kalle det at de juger på seg sykdom.

Jeg synes dette er forferdelig gjort, med tanke på oss som er virkelig syke.Det ødelegger for oss at friske og spreke mennesker prøver å sykeliggjøre seg selv(for å oppnå goder?).

Gjest leker best
Skrevet

Jeg er veldig fysisk syk, og har(heldigvis får jeg si) håndfaste bevis på det ved prøver og undersøkelser.

Jeg har vært så mye syk at det skal mere til enn noen stikk i brystet for å skremme meg ;)

Men jeg har perifirerte slektninger jeg vil karakterisere som hypokondere,eller jeg vil heller kalle det at de juger på seg sykdom.

Jeg synes dette er forferdelig gjort, med tanke på oss som er virkelig syke.Det ødelegger for oss at friske og spreke mennesker prøver å sykeliggjøre seg selv(for å oppnå goder?).

Tror du ikke hypokondri er en følge av en annen sykdom?

Skrevet

vi kan heller si det slik: kvinnesykdommer er svært lite forsket på, og mange kvinner kan derfor oppfattes som hypokondere grunnet manglende kompetanse.

selv ble jeg vel oppfattet av flere som hypokonder helt til de fant en svulst etter flere år. og det hjalp jo knapt det.....tror ingenting på at 30% er innbilt syke.

Skrevet

Jeg kjenner en del "hypokondere" som plutselig viste seg å ha hatt kreft i flere år .. på stedene de klaget over. I journalen var legene mer interessert i hvilke klær de hadde på seg, og om de virket frustrerte - enn hva som faktisk feilte kroppen deres.

Nice one :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...