Gå til innhold

Ikke rett på støtte fra lånekassen

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Har noen av dere opplevd å få støtte fra lånekassen uten egentlig å ha rett på den? Nå mener jeg ikke å snike seg til noe, men faktisk fått dispensasjon til mer penger selv om man strengt tatt har fått for mye allerede.

Har rotet mye rundt og kastet bort penger på fag jeg har strøket i tidligere (ung og uansvarlig...). Nå har jeg jobbet i 2 år og samvittighetsfullt betalt ned, men har fortsatt ikke kommet ned på et nivå der jeg har rett på mer lån.

Problemet er at nå føler jeg meg moden og klar for å utdanne meg videre, men hvordan er det mulig? Må jeg innse at jeg dreit meg ut i ungdommen og har mistet muligheten, eller går det an å treffe en forståelsesfull sjel innenfor systemet som gir meg en sjanse til?

Gjest papirtiger
Skrevet

Ja, faktisk kjenner jeg mange som får stipend selv om de egentlig ligger bak mange semestre. (De jeg kjenner har tatt opp fag for å forbedre karakterer)

Har inntrykk av at de ikke er så nøye på dette i profesjonsfag.

Skrevet

Slik jeg har skjønt det kan du få et nytt lån hos lånekassen hvis du fortsetter å betale ned på det gamle. Jeg vet om ei som gjorde dette for mange år siden, men det kan hende reglene er forandret etter den tid.

Skrevet

vet ikke. anbefaler deg å oppsøke lånekassen personlig og snakke med dem. jeg gjorde det i vår, da jeg var usikker på om jeg fikk støtte i høst (jeg ligger etter i studiene pga depressjoner). da ble jeg anbefalt å skrive et brev som forklarte min situasjon, hvilket jeg gjorde...og ...jeg fikk støtte. :)

Skrevet

Hm, ikke sikkert at du ligger så dårlig an som du tror.

Jeg mente at jeg hadde oversikt over mine rettigheter og det jeg kunne få i lån og stipend i forhold til studieprogresjon og barn.

Det viste seg at jeg hadde underregnet kraftig. Lånekassen hadde mye mer å tilby i form av penger og tidsperspektiver enn jeg trodde.

Ta i alle fall kontakt og legg fram saken på en grei måte. Det ordner seg sikkert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...