Gjest lemsalu Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Hei Jeg lurer bare på hvordan andres samværsavtaler er i forbindelse med ferier og helligdager? Jeg har hovedomsorgen for to barn. Faren har 40 % samvær. Hvordan er det vanlig å gjøre det i ferier? Vi jobber turnus begge to, og jeg har ikke fri på alle helligdager og skoleferier, derfor må jeg ofte ty til avspasering ved skolefri, ekstra sfo for barna, eller at besteforeldrene må passe dem. Selve juleaften og nyttårsaften har vi annet hvert år med barna, men hva med resten av juleferien, påskeferien, eller sommerferien når barna ikke har tilbud i sfo? Er det slik at vi skal gå ut av vår vanlige samværsordning i feriene og at han skal ha de 40% av feriene? Hm...håper noen forstår hva jeg mener og kan svare. Blir dyrt for meg å holde på å betale for ekstra sfo også når jeg vet at han er hjemme og kunne ha passet barna når jeg var på jobb.... 0 Siter
Gjest barnet må komme først Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Jeg er ikke skilt, men jeg kan jo fortelle deg om hvordan min bror har det. Jul; fra 22. desember og til 4.juledag, annenhvert år. Så da er det enten jule- /nyttårshelgen de er sammen. Vinterferie; ingen av foreldrene jobber turnus, så da er det enten SFO, tar en av foreldrene seg fri er det en selvfølge at barnet er sammen med den forelderen. Påske; annenhver hele påske Sommerferie; da er barnet 3 uker med mor, og 3 uker med far. Da er det ca 2 uker på SFO. Foreldrene avtaler ferien slik at den ikke kolliderer. Det skal sies at disse foreldrene har et kjempeflott samarbeid vedr. samværsretten. De er fleksible hvis det er nødvendig. 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 "men hva med resten av juleferien" 23-28/12 og 28/12-2/1 annethvert år. Vi må altså ta oss fri to romjulsdager hver i jula. påskeferien - palmefredag - onsdag i påskeuka og onsdag i påskeuka - 2. påaskedag, annethvert år også her. Her tar vi oss også fri litt i påskeuka. "eller sommerferien når barna ikke har tilbud i sfo?" 2 uker hver og da 4 uker i strekk. Vi synes at ungene skal ha fire uker fri i strekk og det varirerer om vi tar 2 og 2 uker fortløpende eller deler opp i enkeltuker. "Er det slik at vi skal gå ut av vår vanlige samværsordning i feriene og at han skal ha de 40% av feriene?" Jeg trodde det normale uansett samværsprosent var at man hadde halve ferien hver. 0 Siter
petter smart Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Dere har barna tilnærmet like mye tid (60% er ikke mye mer enn 40%). Dvs at han har nesten like store utgifter som deg (litt mindre mat). Likevel er det kun du som får egen skatteklasse, barnetrygd, barnebidrag og gud vet hva. Og så klager du på at det blir så dyrt.... Du får gå med på 50/50 da, kanskje det blir bedre. 0 Siter
Gjest lemsalu Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Dere har barna tilnærmet like mye tid (60% er ikke mye mer enn 40%). Dvs at han har nesten like store utgifter som deg (litt mindre mat). Likevel er det kun du som får egen skatteklasse, barnetrygd, barnebidrag og gud vet hva. Og så klager du på at det blir så dyrt.... Du får gå med på 50/50 da, kanskje det blir bedre. Jeg tror faktisk ikke at du forstår hele poenget her. Det var ikke det som var hovedpoenget at det ble så dyrt. Men det som er det største problemet er jo faktisk at jeg ikke kan ha barna i SFO når det er juleferie, påskeferie og midt på sommeren. Da syns jeg det er veldig dumt å måtte "plage" besteforeldrene deres når jeg vet at faren faktisk ikke er på jobb. Men for å svare på det du skriver så kan jeg jo godt det. Han har ikke på langt nær like mye utgifter som det jeg har på barna. Greitt nok er det jeg som får de fleste støtteordningene for enslige foreldre. Han betaler minstesatsen på bidrag. Men han har ikke kjøpt en eneste ting til barna etter vi skilte oss. Dersom de skal ha leker hos han er det barna selv som kjøper dette for penger som de har spart, eller de tar med fra meg. Han kjøper ingen klær. Han reiser ikke på ferie med dem. Han følger dem ikke opp iforhold til lekser eller fritidsinteresser. Han går aldri på møter som angr barna, aldri betaler han en eneste bursdagspressang når de skal i selskap. Han kjøper ikke engang inn mat som de liker når de skal være hos han. Så det har hendt veldig ofte at de kommer hjem fra skolen med full matpakke fordi far ikke har noe de liker. Og de er ikke kresne. Dessuten har han på papiret 40 % av samværet med dem. Men i realiteten så har han de kanksje toppen 25%. Hver helg de er hos han så passer foreldrene hans på dem en eller to dager. Og i ukene når han passer dem så er han også mye borte ifbm. sin hobby. Den eneste grunnen til at han har dem 40% er fordi han ikke vil betale mer til meg. Men både han og jeg ser at det er for mye for han å ha de så mye. Han innrømmer selv at han ikke har tid til det, men nekter å gå ned i samværsprosent. Du skriver som om jeg skulle ha så veldig mye mer anledning enn han til å betale for disse ekstra utgiftene. Det har jeg absolutt ikke selv om jeg får endel støtte, så er det allikevel ikke slik at jeg har masse penger. Det dekker det aller nødvendigste. 0 Siter
Gjest lemsalu Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Dere har barna tilnærmet like mye tid (60% er ikke mye mer enn 40%). Dvs at han har nesten like store utgifter som deg (litt mindre mat). Likevel er det kun du som får egen skatteklasse, barnetrygd, barnebidrag og gud vet hva. Og så klager du på at det blir så dyrt.... Du får gå med på 50/50 da, kanskje det blir bedre. For å legge til en viktig ting til. Jeg foreslo faktisk 50/50 og delt omsorg for barna da vi skilte oss. Men det ville han ikke for han ville ikke ha noe ansvar for noe av det praktiske. Når du sier at vi har tilnærmet like utgifter i forhold til barna når vi deler samværet 40/60, så vitner jo det om at du faktisk ikke vet helt hva det vil si å ha hovedomsorgen for barna. 0 Siter
Gjest lemsalu Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 "men hva med resten av juleferien" 23-28/12 og 28/12-2/1 annethvert år. Vi må altså ta oss fri to romjulsdager hver i jula. påskeferien - palmefredag - onsdag i påskeuka og onsdag i påskeuka - 2. påaskedag, annethvert år også her. Her tar vi oss også fri litt i påskeuka. "eller sommerferien når barna ikke har tilbud i sfo?" 2 uker hver og da 4 uker i strekk. Vi synes at ungene skal ha fire uker fri i strekk og det varirerer om vi tar 2 og 2 uker fortløpende eller deler opp i enkeltuker. "Er det slik at vi skal gå ut av vår vanlige samværsordning i feriene og at han skal ha de 40% av feriene?" Jeg trodde det normale uansett samværsprosent var at man hadde halve ferien hver. Hei Lillemus! Takk for svar. Lurer bare på hvordan dere gjør det i forhold til klær, leker og slikt. Har dere litt på hver plass eller sender dere det frem og tilbake. Og eventuellt hvem som betaler hva. Er det noen utgifter vi egentlig skal dele på selv om jeg har hovedomsorgen. Vet at vi skal dele på konfirmasjon og slikt men er det andre ting? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Hvis du vet at han har fri en dag barnet har fri. Er det da vanskelig å spørre om han kan ha barnet den dagen sånn at du slipper å ta fri? Vi har barna (barnet nå egentlig) annen hver uke (50/50). Og deler ferie og fridager noenlunde likt. Men det er ikke noe i veien for å spørre den andre om å overta hvis det er grunner for at man en spesiell dag ikke kan ha barnet på sin dag. 0 Siter
Gjest lemsalu Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Hvis du vet at han har fri en dag barnet har fri. Er det da vanskelig å spørre om han kan ha barnet den dagen sånn at du slipper å ta fri? Vi har barna (barnet nå egentlig) annen hver uke (50/50). Og deler ferie og fridager noenlunde likt. Men det er ikke noe i veien for å spørre den andre om å overta hvis det er grunner for at man en spesiell dag ikke kan ha barnet på sin dag. Det er jo slik det bør være at en kan spørre hverandre og hjelpe hverandre når det trengs. Men slik er det desverre ikke hos oss. Jeg kan jo spørre han, men jeg vet hva svaret blir. Et surt nei, eller vet ikke skal sjekke det. Jeg må jo bestille sfo eller ordne barnevakt en stund i forveien og kan ikke vente til dagen før med å få svar heller. 0 Siter
petter smart Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Jeg tror faktisk ikke at du forstår hele poenget her. Det var ikke det som var hovedpoenget at det ble så dyrt. Men det som er det største problemet er jo faktisk at jeg ikke kan ha barna i SFO når det er juleferie, påskeferie og midt på sommeren. Da syns jeg det er veldig dumt å måtte "plage" besteforeldrene deres når jeg vet at faren faktisk ikke er på jobb. Men for å svare på det du skriver så kan jeg jo godt det. Han har ikke på langt nær like mye utgifter som det jeg har på barna. Greitt nok er det jeg som får de fleste støtteordningene for enslige foreldre. Han betaler minstesatsen på bidrag. Men han har ikke kjøpt en eneste ting til barna etter vi skilte oss. Dersom de skal ha leker hos han er det barna selv som kjøper dette for penger som de har spart, eller de tar med fra meg. Han kjøper ingen klær. Han reiser ikke på ferie med dem. Han følger dem ikke opp iforhold til lekser eller fritidsinteresser. Han går aldri på møter som angr barna, aldri betaler han en eneste bursdagspressang når de skal i selskap. Han kjøper ikke engang inn mat som de liker når de skal være hos han. Så det har hendt veldig ofte at de kommer hjem fra skolen med full matpakke fordi far ikke har noe de liker. Og de er ikke kresne. Dessuten har han på papiret 40 % av samværet med dem. Men i realiteten så har han de kanksje toppen 25%. Hver helg de er hos han så passer foreldrene hans på dem en eller to dager. Og i ukene når han passer dem så er han også mye borte ifbm. sin hobby. Den eneste grunnen til at han har dem 40% er fordi han ikke vil betale mer til meg. Men både han og jeg ser at det er for mye for han å ha de så mye. Han innrømmer selv at han ikke har tid til det, men nekter å gå ned i samværsprosent. Du skriver som om jeg skulle ha så veldig mye mer anledning enn han til å betale for disse ekstra utgiftene. Det har jeg absolutt ikke selv om jeg får endel støtte, så er det allikevel ikke slik at jeg har masse penger. Det dekker det aller nødvendigste. Hvis han er en så stor slask som du sier så burde du nekte han noe mer enn minimumssamvær. Ut fra det du skriver så burde ikke det være umulig å få til. 0 Siter
petter smart Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 For å legge til en viktig ting til. Jeg foreslo faktisk 50/50 og delt omsorg for barna da vi skilte oss. Men det ville han ikke for han ville ikke ha noe ansvar for noe av det praktiske. Når du sier at vi har tilnærmet like utgifter i forhold til barna når vi deler samværet 40/60, så vitner jo det om at du faktisk ikke vet helt hva det vil si å ha hovedomsorgen for barna. Med normale foreldre så er ikke forskjellen stor. Begge må ha hus som er store nok, med rom, seng, leker, playstation, klær, mat osv. til barna. At eksen din er en slask som knapt unner barna mat og ikke betaler noe som helst sier jo mest om han. 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Hei Lillemus! Takk for svar. Lurer bare på hvordan dere gjør det i forhold til klær, leker og slikt. Har dere litt på hver plass eller sender dere det frem og tilbake. Og eventuellt hvem som betaler hva. Er det noen utgifter vi egentlig skal dele på selv om jeg har hovedomsorgen. Vet at vi skal dele på konfirmasjon og slikt men er det andre ting? Nå samarbeider vi veldig godt om ungene. De har stort sett dobbelt opp av alt, bortsett fra ski og skiutstyr for det brukes såpass lite alikevel at det ikke er noe problem for pappan å frakte det frem og tilbake (jeg kjører ikke bil). Kunne aldri falle meg inn å gjøre som en del mødre gjør - nemlig at de sender med en bag rent tøy og får en bag skittentøy i retur sammen med ungene... ALDRI! Pappan og stemora er to voksne i full stilling i huset, jeg er en voksen i 80% stilling, ergo har de bedre råd enn meg. Vi har alikevel tatt utgiftene for ett barn hver så jeg betaler bhg for lillemor og han betaler sfo for poden. Jeg sørger for at Snuppa har det hun trenger i barnehagen (men han har ekstra regntøy og støvler hjemme f.eks.) og han sørger for podens skoelutstyr (men jeg har det jeg trenger ho meg av yttertøy og skotøy). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.