Prozak Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Den nye filmen om Elling som det reklameres for nå - hvor kommer det fra? Er det en fjerde bok i serien, som er en direkte fortsettelse, eller er den en ny story for filmen? Jeg har aldri kommet over mer enn Utsikt til Paradiset, Brødre i Blodet og Fugledansen. "........................................." 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Det er en fjerde bok ja, som heter "Elsk meg i morgen". Ikke den beste boka i serien, men jeg må jo se filmen alikevel. ) 0 Siter
Prozak Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Det er en fjerde bok ja, som heter "Elsk meg i morgen". Ikke den beste boka i serien, men jeg må jo se filmen alikevel. ) Ah, så den boken er en fortsettelse på storyen? Jeg trodde det var en fjerde bok som egentlig handlet om noe annet. ".........................................." 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Ah, så den boken er en fortsettelse på storyen? Jeg trodde det var en fjerde bok som egentlig handlet om noe annet. ".........................................." Forsettelse ja. Nå er det en stund siden jeg leste den, men jeg mener Elling forelsket seg i ei dame som sto i ei pølsebu? 0 Siter
Prozak Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Forsettelse ja. Nå er det en stund siden jeg leste den, men jeg mener Elling forelsket seg i ei dame som sto i ei pølsebu? Ok. Da må jeg vel nesten få lest den også, da :-) De tre første bøkene er jo tvers gjennom geniale på sitt vis. "........................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Forsettelse ja. Nå er det en stund siden jeg leste den, men jeg mener Elling forelsket seg i ei dame som sto i ei pølsebu? Ok. Da må jeg vel nesten få lest den også, da :-) De tre første bøkene er jo tvers gjennom geniale på sitt vis. "........................................" 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Ok. Da må jeg vel nesten få lest den også, da :-) De tre første bøkene er jo tvers gjennom geniale på sitt vis. "........................................" Er det bare jeg som ikke liker Elling? Jeg kom meg halvveis gjennom den ene før jeg ga opp. Tror jeg har lest nesten alt av Ambjørnsen, og jeg simpelthen elsker bøkene hans, men akkurat Elling klarte jeg bare ikke. (Jeg har heller ikke lest Pelle og Proffen-serien). 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Er det bare jeg som ikke liker Elling? Jeg kom meg halvveis gjennom den ene før jeg ga opp. Tror jeg har lest nesten alt av Ambjørnsen, og jeg simpelthen elsker bøkene hans, men akkurat Elling klarte jeg bare ikke. (Jeg har heller ikke lest Pelle og Proffen-serien). Nr 2 og 3 er de beste. 0 Siter
Prozak Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Er det bare jeg som ikke liker Elling? Jeg kom meg halvveis gjennom den ene før jeg ga opp. Tror jeg har lest nesten alt av Ambjørnsen, og jeg simpelthen elsker bøkene hans, men akkurat Elling klarte jeg bare ikke. (Jeg har heller ikke lest Pelle og Proffen-serien). Pelle og Proffen leste jeg når jeg var 14, tror jeg - sikkert ikke det helt store hvis jeg hadde lest det nå :-) Ellers: Den første boken om Elling er jo helt genial. Det er en helt glimrende portrettering av en person med en skikkelig snål personlighetsforstyrrelse, angst og andre ting. Ambjørnsen klarer å skrive tankemonologene helt fantastisk, synes jeg. Men det er jo, som det meste annet, et spørsmål om smak. Noe liker man rett og slett ikke. "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Nr 2 og 3 er de beste. Jeg synes det er vanskelig å si hvem av de jeg synes er best. Nr. 2 og 3 likner litt mer på hverandre, mens den første er litt annerledes, synes jeg. "............................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Jeg synes det er vanskelig å si hvem av de jeg synes er best. Nr. 2 og 3 likner litt mer på hverandre, mens den første er litt annerledes, synes jeg. "............................................" Steike...der klarte jeg å bruke ordet "synes" tre ganger på fire linjer...*rister på hodet* "............................................" 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Pelle og Proffen leste jeg når jeg var 14, tror jeg - sikkert ikke det helt store hvis jeg hadde lest det nå :-) Ellers: Den første boken om Elling er jo helt genial. Det er en helt glimrende portrettering av en person med en skikkelig snål personlighetsforstyrrelse, angst og andre ting. Ambjørnsen klarer å skrive tankemonologene helt fantastisk, synes jeg. Men det er jo, som det meste annet, et spørsmål om smak. Noe liker man rett og slett ikke. "......................................." Men det er det som er litt rart, for jeg sluker ellers det Ambjørnsen skriver. Fugledansen tror jeg det var jeg begynte på. Det er den første, ikke sant? 0 Siter
laban Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 "Utsikt til paradiset" er ikke behandlet i filmene annet enn i form av enkelte referanser til fortiden. "Elling", altså film nr. 1, er stort sett basert på "Brødre i blodet", og "Mors Elling" handler for det meste om sydenturen som Elling forteller Kjell Bjarne om i "Fugledansen". Den nyeste filmen er, som de andre skriver, basert på bok nr. 4, "Elsk meg imorgen". Boka er ikke spesielt optimistisk eller humørfylt, så jeg er spent på hva slags film det er blitt av den. 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Ja, denne boka ble skrevet maaaange år etter de andre, som en slags avslutning. Den er ikke egentlig med i den triologien, men *kom* riktignok etter. Men hele boka er ikke hyggelig som de andre, den er mørk og tragisk og elling er noget pervers. En dyster bok. Ikke lett morro som de andre. Ble sååååå skuffa over den jeg. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Men det er det som er litt rart, for jeg sluker ellers det Ambjørnsen skriver. Fugledansen tror jeg det var jeg begynte på. Det er den første, ikke sant? Nei, ser av innlegget ditt over at det er den tredje. Kanskje ikke rart jeg ramlet av. 0 Siter
laban Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Men det er det som er litt rart, for jeg sluker ellers det Ambjørnsen skriver. Fugledansen tror jeg det var jeg begynte på. Det er den første, ikke sant? Nei, det er bok nr. 2, men film nr. 1. Ganske innviklet - se lenger opp. Tar ikke sjansen på å beskrive det en gang til :-| 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Jeg synes det er vanskelig å si hvem av de jeg synes er best. Nr. 2 og 3 likner litt mer på hverandre, mens den første er litt annerledes, synes jeg. "............................................" Jeg ble litt lei over lovprisningene av Gro Harlem Bruntland. Kunne ikke helt skjønne hvorfor han synes hun var så lekker ;o) Men stakkars mann, han var jo flink til å dikte opp historier om naboene da ) 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Ja, denne boka ble skrevet maaaange år etter de andre, som en slags avslutning. Den er ikke egentlig med i den triologien, men *kom* riktignok etter. Men hele boka er ikke hyggelig som de andre, den er mørk og tragisk og elling er noget pervers. En dyster bok. Ikke lett morro som de andre. Ble sååååå skuffa over den jeg. Forøvrig er de tre første geniale ja! Så geniale at jeg levde meg helt inn i dem, og begynnte å se verden litt som elling hehe, i butikken og sånn ;-) Strålende bøker! 0 Siter
Prozak Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Men det er det som er litt rart, for jeg sluker ellers det Ambjørnsen skriver. Fugledansen tror jeg det var jeg begynte på. Det er den første, ikke sant? Nei, det er den andre. Den handler om oppholdet på instituasjonen, samt et tilbakeblikk på en psykedelisk sydentur sammen med moren. Den siste delen (sydenturen) er handlingen i den andre filmen, Mors Elling. (Den første filmen har handlingen fra første halvdel av bok nummer to, samt bok nummer tre.) Den første heter Utsikt til Paradiset, og handler utelukkende om at han sitter hjemme med en kikkert og spionerer på naboene i blokkene rundt, og konstruerer de mest detaljrike og ville historier om hver enkelt. "......................................." 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Nei, det er den andre. Den handler om oppholdet på instituasjonen, samt et tilbakeblikk på en psykedelisk sydentur sammen med moren. Den siste delen (sydenturen) er handlingen i den andre filmen, Mors Elling. (Den første filmen har handlingen fra første halvdel av bok nummer to, samt bok nummer tre.) Den første heter Utsikt til Paradiset, og handler utelukkende om at han sitter hjemme med en kikkert og spionerer på naboene i blokkene rundt, og konstruerer de mest detaljrike og ville historier om hver enkelt. "......................................." Jeg har bare sett den første filmen, og den likte jeg heller ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.