Gå til innhold

Den nye Elling-filmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Utsikt til paradiset" er ikke behandlet i filmene annet enn i form av enkelte referanser til fortiden. "Elling", altså film nr. 1, er stort sett basert på "Brødre i blodet", og "Mors Elling" handler for det meste om sydenturen som Elling forteller Kjell Bjarne om i "Fugledansen".

Den nyeste filmen er, som de andre skriver, basert på bok nr. 4, "Elsk meg imorgen".

Boka er ikke spesielt optimistisk eller humørfylt, så jeg er spent på hva slags film det er blitt av den.

Jepp - jeg kjenner filmene og bøkene - frem til den siste filmen og denne boken som jeg nå har skjønt eksisterer :-)

"..........................................."

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• Dorthe

6

• ShitDiddelyDo

5

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, denne boka ble skrevet maaaange år etter de andre, som en slags avslutning. Den er ikke egentlig med i den triologien, men *kom* riktignok etter. Men hele boka er ikke hyggelig som de andre, den er mørk og tragisk og elling er noget pervers. En dyster bok. Ikke lett morro som de andre. Ble sååååå skuffa over den jeg.

Ah, stemmer. Nå husker jeg at jeg hørte om den for mange år siden, at den var så fryktelig trist etc.

"......................................."

Skrevet

Jeg har bare sett den første filmen, og den likte jeg heller ikke. :)

Jaja...noen har god smak, mens andre har det ikke :-)

"........................................."

Gjest svaksterk
Skrevet

bøkene er myyye bedre enn filmene, men du må lese dem i riktig rekkefølge! Ellers mister du poengene :-)

Gjest svaksterk
Skrevet

bøkene er myyye bedre enn filmene, men du må lese dem i riktig rekkefølge! Ellers mister du poengene :-)

Skrevet

Jeg ble litt lei over lovprisningene av Gro Harlem Bruntland. Kunne ikke helt skjønne hvorfor han synes hun var så lekker ;o)

Men stakkars mann, han var jo flink til å dikte opp historier om naboene da :o)

"Jeg ble litt lei over lovprisningene av Gro Harlem Bruntland. Kunne ikke helt skjønne hvorfor han synes hun var så lekker"

Det er jo den beste metaforen for at fyren er spik, spenna, riv ruskende og rallende gal :-)

Skrevet

Tja...jeg vil jo si at den første filmen var veldig bra også, da. Både som film, og selve portretteringen av personene.

".........................................."

Skrevet

"Jeg ble litt lei over lovprisningene av Gro Harlem Bruntland. Kunne ikke helt skjønne hvorfor han synes hun var så lekker"

Det er jo den beste metaforen for at fyren er spik, spenna, riv ruskende og rallende gal :-)

Knis, jeg vet det men likevel hadde jeg store problemer med akkurat det :o) Det ble fullstendig bak mål for meg.

Gjest svaksterk
Skrevet

Tja...jeg vil jo si at den første filmen var veldig bra også, da. Både som film, og selve portretteringen av personene.

ja,men de sære sære hendelsene kom ikke til sin rett i filmene. Det blir for kortvarig og nyansene som er strålende i boken, feks ellings tur til han som skulle passe dem, hvor han kjøpte pastiller osv. hele den morsomme beskrivelsen der, faller vekk/minimaliseres på film, slike episoder klarer ikke å gjenvises på film. Ellers var det en veldig bra film, men geniale bøker, og slike bøker blir ikke det samme på film:)

Gjest svaksterk
Skrevet

Knis, jeg vet det men likevel hadde jeg store problemer med akkurat det :o) Det ble fullstendig bak mål for meg.

hehe :-)

Skrevet

Men skuespillet var grusomt.

Bare det å bruke en så teatralsk skapning som Sven Nordin i en stor filmproduksjon, er å be om bråk.

Norske filmanmeldere er alt for snille med norsk film og (spesielt) norske skuespillere. Man skulle tro de anmeldte dem etter en norsk standard hvor selv ikke de beste norske karakter 6-filmene når utenlandske midt-på-treet produksjoner til halsen.

Skrevet

Men skuespillet var grusomt.

Bare det å bruke en så teatralsk skapning som Sven Nordin i en stor filmproduksjon, er å be om bråk.

Norske filmanmeldere er alt for snille med norsk film og (spesielt) norske skuespillere. Man skulle tro de anmeldte dem etter en norsk standard hvor selv ikke de beste norske karakter 6-filmene når utenlandske midt-på-treet produksjoner til halsen.

Enig i dette med norske skuespillere og feil (teatralsk) måte å spille film på. Men når det er sagt, så synes jeg ikke nording gjør en så altfor dårlig jobb i den filmen - tatt i betraktning at han absolutt ikke er noen filmskuespiller.

"............................................"

Skrevet

hehe :-)

Den beste episoden i filmen er der han skal på do og får angstanfall. Den er så suveren :o)

Skrevet

ja,men de sære sære hendelsene kom ikke til sin rett i filmene. Det blir for kortvarig og nyansene som er strålende i boken, feks ellings tur til han som skulle passe dem, hvor han kjøpte pastiller osv. hele den morsomme beskrivelsen der, faller vekk/minimaliseres på film, slike episoder klarer ikke å gjenvises på film. Ellers var det en veldig bra film, men geniale bøker, og slike bøker blir ikke det samme på film:)

" feks ellings tur til han som skulle passe dem"

Hvor han troppet opp fire timer (eller noe slikt) for tidlig o.s.v., ja. Og da de hadde tørket opp spyet hans og fått badet ham, så begynte han å fantasere om at kona var heit på ham etc. - helt brilliant :-)

"........................................."

Skrevet

"Det ble fullstendig bak mål for meg."

Jepp :-) Men det er jo selve poenget - det finnes ingen (med unntak av kanskje et og annet skrudd individ) som fantaserer seksuellt om Gro.

Skrevet

"Det ble fullstendig bak mål for meg."

Jepp :-) Men det er jo selve poenget - det finnes ingen (med unntak av kanskje et og annet skrudd individ) som fantaserer seksuellt om Gro.

Nesten som jeg skulle begynne å fantasere om Carl I ;o)

laguna1365380434
Skrevet

Nr 2 og 3 er de beste.

Synes du? Jeg synes bok 3 er den defintivt svakeste! Jeg skjønner ikke hva Ambjørnsen tenkte på..Alle karakterene er endimensjonale og flate..I resten av bøkene er det jo både dybder og nyanser, humor og alvor, brilliant balansert.

Filmene synes jeg forøvrig at suger..Blitt lagd til type nærmest "mot i brøstet" humor og de mangler total snerten og vidden fra bøkene..Uhyggelig dårlig og norskt skuespill er det og..Jeg ble sååå skuffa. Særlig den første var elendig.

Synes jeg da.

:-)

Skrevet

Synes du? Jeg synes bok 3 er den defintivt svakeste! Jeg skjønner ikke hva Ambjørnsen tenkte på..Alle karakterene er endimensjonale og flate..I resten av bøkene er det jo både dybder og nyanser, humor og alvor, brilliant balansert.

Filmene synes jeg forøvrig at suger..Blitt lagd til type nærmest "mot i brøstet" humor og de mangler total snerten og vidden fra bøkene..Uhyggelig dårlig og norskt skuespill er det og..Jeg ble sååå skuffa. Særlig den første var elendig.

Synes jeg da.

Vi er ikke enige :o

Jeg holdt på å le meg ihjel av første filmen men jeg har litt sånn bæsj og tiss humor da :o)

Skrevet

Nei, ser av innlegget ditt over at det er den tredje. Kanskje ikke rart jeg ramlet av.

Ja, jeg mente selvsagt at Brødre i blodet er bok nr. 3 og film nr. 1.

Noe av problemet er jo at bøkene ikke har kronologisk handling, altså at svært mye av innholdet av bok nr. 2 foregår tidsmessig FØR bok nr. 1 (dette tilbakeblikket er blitt til film nr. 2, Mors Elling). Dessuten at bok nr. 3 nok var mest egnet for å lage en film med litt humor i.

Godt ikke serien har mer enn 4 bøker, ellers hadde vel forvirringen tatt fullstendig overhånd...

Skrevet

Synes jeg da.

"Filmene synes jeg forøvrig at suger..Blitt lagd til type nærmest "mot i brøstet" humor og de mangler total snerten og vidden fra bøkene..Uhyggelig dårlig og norskt skuespill er det og..Jeg ble sååå skuffa. Særlig den første var elendig."

Nei, nei nei nei. Den første filmen har en helt glimrende portrettering. Og skuespillet er absolutt ikke dårlig til å være norsk - norsk filmskuespill er stort sett elending, og det har det stort sett alltid vært. Alt som er over rævva er bra til å være norsk filmskuspill - desverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...