Gå til innhold

Fri rettshjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Elasticka
Skrevet

Hva skal til for at man får fri rettshjelp.

Har tenkt og gå til sak men har ikke råd til advokat.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Fri rettshjelp eksisterer ikke. Du KAN få dekket dine utgifter til advokat, men dersom du taper saken, så kan du bli idømt saksomkostninger. BÅDE dine egne OG motpartens.

Det kan i verste fall bli så dyrt at det faktisk lønner seg å skrape sammen selv i første omgang.

Skrevet

Det får du vel så lenge du tjener under en viss grense? 100 000, tror jeg.

Prøv ellers JURK, de vil iallefall kunne gi deg sikkert svar og kanskje hjelpe deg litt på vei.

Skrevet

Det får du vel så lenge du tjener under en viss grense? 100 000, tror jeg.

Prøv ellers JURK, de vil iallefall kunne gi deg sikkert svar og kanskje hjelpe deg litt på vei.

230000. Og det gis ikke til alle typer saker.

Skrevet

Sjekk ut om ikke din boligforsikring dekker et visst beløp av rettssak/advokatutgifter. Mange er ikke klar ove dette.

Ring JURK (Juridisk rådgivning for kvinner), de kan hjelpe deg å finne ut av dine rettigheter.

Gjest månebarnet
Skrevet

Hvilken sak er det snakk om? Kan det være noe hjelp å få av fagforeningen?

Skrevet

Fri rettshjelp eksisterer ikke. Du KAN få dekket dine utgifter til advokat, men dersom du taper saken, så kan du bli idømt saksomkostninger. BÅDE dine egne OG motpartens.

Det kan i verste fall bli så dyrt at det faktisk lønner seg å skrape sammen selv i første omgang.

Du blir vel ikke idømt dine egne? Bare motpartens evnt.?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, og jeg trodde det var slik jeg skriver over...

Men vet du i såfall om dette er dokumentert noe sted?

Gjest Elasticka
Skrevet

Hvilken sak er det snakk om? Kan det være noe hjelp å få av fagforeningen?

Det er mot arbeidsgiver,men organisasjon er ikke til og stole på. Jeg selv må finne reglene.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Aner ikke, men det finner du ut ved å sjekke på ODIN eller spørre din advokat. I alle tilfelle sitter du der med sjegget i postkassa dersom motparten påfører deg 100 000 i saksomk.

Gjest månebarnet
Skrevet

Det er mot arbeidsgiver,men organisasjon er ikke til og stole på. Jeg selv må finne reglene.

Ikke til å stole på? Da hadde jeg vurdert en annen organisasjon!

Hva sier de da?

Skrevet

Aner ikke, men det finner du ut ved å sjekke på ODIN eller spørre din advokat. I alle tilfelle sitter du der med sjegget i postkassa dersom motparten påfører deg 100 000 i saksomk.

Jeg er motparten - og planlegger å gjøre det :)

Jeg trodde man bare sto ansvarlig for motparten sitt om man tapte - ikke sitt eget. Dekket er dekket liksom :)

Og så lurte jeg bare på om du hadde dokumentasjon eller linker på/til noe annet. Advokaten min mener også man ikke står ansvarlig for sitt eget om man har fri rettshjelp - uansett tap eller vinn...

Skrevet

Blir man idømt motpartens saksomkostninger, vil ikke fri rettshjelp dekke dette. Men egne saksomkostninger er dekket av fri rettshjelp. Så du og din advokat har rett.

Skrevet

Du må ikke ha over 230.000,- i inntekt og ikke ha formue over 100.000,-. Er du gift eller har samboer, tas begges inntekt og formue med i betraktningen.

I tillegg er det begrenset hvilke saker man kan få fri rettshjelp for. Er det mot arbeidsgiver du skal gå, må saken gjelde oppsigelse eller avskjed.

Du må og huske at det er en egenandel som skal betales- oppad begrenset til 3950,-.

Skrevet

Blir man idømt motpartens saksomkostninger, vil ikke fri rettshjelp dekke dette. Men egne saksomkostninger er dekket av fri rettshjelp. Så du og din advokat har rett.

Ja, det var det jeg trodde jeg også...

Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...