Gå til innhold

Su doku

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dette spillet har blitt så populært nå - og i går prøvde jeg det for første gang. Men det er jo helt umulig å få til!

Er det noen spesiell måte man bør begynne på for å få det til?

Noen tips til en nybegynner?

Skrevet

Er jo rein logikk da. Du ser på de loddrette og vannrette linjene og sektorene og passer på at du kun har ulike tall innen samme linje og sektor. Ganske så morsomt synes jeg i hvertfall.

Skrevet

Er jo rein logikk da. Du ser på de loddrette og vannrette linjene og sektorene og passer på at du kun har ulike tall innen samme linje og sektor. Ganske så morsomt synes jeg i hvertfall.

Ja, jeg skjønner jo prinsippet - men jeg får det aldri til å stemme, så jeg tenkte kanskje det fantes en slags teknikk for å få det til.

:)

Skrevet

Ja, jeg skjønner jo prinsippet - men jeg får det aldri til å stemme, så jeg tenkte kanskje det fantes en slags teknikk for å få det til.

:)

Kanskje du bør gå litt ned i vanskelighetsgrad?

Og så er det viktig å være NØYE NOK når du sjekker et tall "ut" av en sektor. De gangene det blir feil for meg skyldes alltid at jeg har vært litt for kjapp og utelukket et tall som jeg ikke burde ha utelukket.

Skrevet

Du må begynne med rader, rekker eller områder med flest mulig tall. F.eks øverste rad, hvis den har 6 (av 9) tall, så sjekker du hvilke tall du har og hvilke du ikke har. Hvis den mangler tallene 1, 2 og 3 så sjekker du i sektorene om de aktuelle tallene er der, og om de er det kan du utelukke de tallene som er der. Og så sjekker du nedover om tallene befinner seg i rekka til ditt åpne hull. Om du har valgt lett eller medium bør du klare alt ved å sjekke på denne måten.

Skrevet

Det jeg gjør er først å se om jeg kan sette inn noen helt sikre tall.

Hvis du tar for deg 3 bokser nedover. (Altså 3 x 9 ruter i en rekke nedover.) Der kan du se om det er flere av boksene som har det samme tallet.

La oss si at boks nr 1 har 5 i venstre kolonne, og boks nr. 2 har 5 i midtre kolonne - da kan du være helt sikker på at 5 skal være i venstre kolonne i boks nr. 3. Så må du se om det er mulig å finne ut hvilken av de 3 rutene i 3 boks' venstre kolonne der 5 passer. Slik fortsetter du både loddrett og vannrett.

Som regel kan du få inn endel tall på den måten.

For å fortsette finner du den raden eller boksen der du har flest tall, og prøver om du kan sette inn noen flere tall der.

Så er det i grunnen bare å fortsette på samme måte.

Start med de lette - ganske snart synes du det er kjempelett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...