Gå til innhold

tannlegeskrekk hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest 71-modell

Min datter på 8 år er veldig redd hos tannlegen og samarbeider ikke i det hele tatt. Sist vi var hos tannlegen brukte vi en time på å få tatt et røntgenbilde. Hun brekker seg lett når hun får noe i munnen, men jeg tror hun bruker dette bevisst også. Det viser seg at hun har dårlig emalje og hull i flere tenner (av jeksler hun skal miste). Vi skal snart til tannlegen for å behandle den ene tannen det er hull i. Jeg tror ikke det kommer til å gå bra, og jeg lurer på hva jeg kan gjøre og hvilke alternativer som finnes for å behandle barn med tannlegeskrekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19905-tannlegeskrekk-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg bare tenker at du burde være ekstra nøye med tannstellet til datteren din, slik at hun har minst mulig smerte når hun først er hos tannlegen. Får hun mye hull gjør det jo vondt, og dermed vil hun bli redd for tannlegen som skal inn i munnen der det er smerter.

Håper dere finner en løsning, tannlegeskrekk kan jo sitte i for resten av livet. (-Ønsker ikke å gi deg skyldfølelse!! Dette var bare mine tanker :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19905-tannlegeskrekk-hos-barn/#findComment-87336
Del på andre sider

Før og fremst: DU må tenke positivt. Foreldres engstelse og negative følelser i forbindelse med tannbehandling kan ubevisst overføres til barnet.(For eksempel: Ikke fortell barnet hvor mye du selv misliker å gå til tannlege, eller "skrekkeksempler").

I behandlingsituasjonen bør mor/far unngå velmenende utsagn som "stakkars deg" og "du er snart ferdig". Hold barnet i hånden, og snakk oppmuntrende, gjerne om andre positive opplevelser.

Ofte må det gradvis tilvenning til før tannlegen får boret og lagt en fylling. Kanskje dere ikke får til dette første gang, men dette er ikke noe nederlag. Ofte begynner man med å pusse på tennene som en del av tilvenningen hos tannlegen, når dette går bra, kan man ta et trinn videre. Ofte er det best med flere litt korte behandlingseanser, tiden føles ganske lang i stolen. Det er viktig at foreldrene ikke har det for travelt med å "få unna" boringen - barnet trenger tid for å opparbeide et tillitsforhold til tannlegen. Det vil ikke være nok å få lagt noen fyllinger nå, det er jo også viktig at barnet får et godt grunnlag for senere tannlegebesøk. Denne gradvise tilvenningen kan kreve mange besøk hos tannlegen. (Så sant datteren din ikke har vondt i tennene hun har hull i, er det ikke så farlig om det tar litt tid før fyllingen blir lagt.)

Dette kan være nok til at barnet lar seg behandle hos tannlegen.

I spesielle tilfeller der det haster litt med behandlingen, kan det bli nødvendig å bruke beroligende midler i tillegg. Det samme gjelder behandling med lystgass. (Man søker å unngå dette så langt det er mulig, men av og til er barnet så engstelig at tannlegen ikke klarer å nå frem med tilvenning alene). "Siste utvei", dersom intet annet fører frem, er narkosebehandling; dette må utføres på sykehus og har lange ventelister.

Det er likevel viktig at barnet etterpå går gjennom tilvenningsfasen som nevnt ovenfor, slik at barnet senere kan la seg undersøke/behandle av tannlege på vanlig måte; uten engstelse.

Før neste tannlegebesøk : ikke snakk veldig mye om besøket mange dager på forhånd, eller spekuler for mye på hvordan det kommer til å gå...Kanskje det går bedre denne gangen? Det er likevel viktig at dere møter til timen slik at barnet venner seg til tannlegetimene...

Ellers: hjelp barnet med tannpussen hjemme, tenk gjennom kostvaner - og ta imot alle gode råd du kan få hos tannlegen for å unngå hull senere!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19905-tannlegeskrekk-hos-barn/#findComment-87395
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Det finnes ingen alternative måter å behandle tenner på, men det finnes forskjellige måter å takle et redd barn på. Ta dette alvorlige problemet opp med klinikken dere skal til. Undersøk om det ikke kan settes av ekstra tid. Kanskje det finnes en annen tannlege med bedre evne til å takle en redd 8 åring ?

Beroligende medikamenter kan være en god løsning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19905-tannlegeskrekk-hos-barn/#findComment-87625
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...