Gå til innhold

Disiplin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mildest talt sjokkert over foreldre og hvordan de behandler sine barn. Hvem er sjefen hjemme? Hvem skal sette grensene? Hvorfor skal alt forhandles med barna. Hvorfor være så egoistisk at man tenker seg og sitt fremfor gruppen som helhet (jeg jobber med barn og er ikke imponert over det jeg ser. Men de er jo bare et resultat av foreldrene).

Det jeg brenner for er å lære barn hvem som er den voksne. Hvem lager reglene og hvorfor er det så viktig å være en trygg og klar rollemodell for sine barn med klare grenser. Dette gjør barna etter mine erfaringer trygge.De kan reglene og det er som kjent enklere å leve i en verden hvor man vet hva som er akseptert eller ikke.

Streng betyr ikke at man ikke skal være kjærlig eller ettergivende dersom tilfellet krever det.

Er det galt å lære barna folkeskikk? Respekt for voksne eller andre barn?

Hvordan blir de små som tenåringer når de krangler om den minste ting som treåringer?

- Er det bare meg?

Skrevet

Dette tør vi ikke svare på - kan du skjønne :)

Det er ikke bare deg som tenker sånn.

Det er skammelig å se foreldre som utfører en sånn "stakkars liten" og duller barnet konstant, prakker de med godterier hele uken og bærer de på henda, for å si det sånn.

Det er alt for lite disiplin for tiden. Spesielt tror jeg dette gjelder de nordiske landene. Mange andre land er kjente for å ha en litt strengere disiplin på barna sine, det er ikke til å komme unna.

Nå orker jeg faktisk ikke se på det, men har sett reklameglimt av disse "Monsterbarna" som går på TV, og det er jo skrekkelig. Blir helt skremt når jeg ser hvordan enkelte foreldre oppdrar barna sine.

Personlig mener jeg at barna har ikke vondt av å vite hvem som er sjefen. Jeg er absolutt ikke for vold, men et smekk over henda og et "NEI!" har ingen vondt av.

Skrevet

Tja, amerikanerne var jo sjokkerte når jeg skrev på et forum at det er forbudt å slå barna sine her og lurte på hvordan man klarte å oppdra ungene skikkelig uten.

Og når jeg så internatet på tv så holdt jeg på å dø når jeg så¨hvordan 17-åringene svarte lærerne. Jeg hadde skammet meg dypt og inderlig hvis de hadde vært mine.

Så noe gærnt må vi gjøre.

Skrevet

Det er ikke bare deg som tenker sånn.

Det er skammelig å se foreldre som utfører en sånn "stakkars liten" og duller barnet konstant, prakker de med godterier hele uken og bærer de på henda, for å si det sånn.

Det er alt for lite disiplin for tiden. Spesielt tror jeg dette gjelder de nordiske landene. Mange andre land er kjente for å ha en litt strengere disiplin på barna sine, det er ikke til å komme unna.

Nå orker jeg faktisk ikke se på det, men har sett reklameglimt av disse "Monsterbarna" som går på TV, og det er jo skrekkelig. Blir helt skremt når jeg ser hvordan enkelte foreldre oppdrar barna sine.

Personlig mener jeg at barna har ikke vondt av å vite hvem som er sjefen. Jeg er absolutt ikke for vold, men et smekk over henda og et "NEI!" har ingen vondt av.

Jeg tenker at det er mulig å løse hva som helst uten å måtte være fysisk.

Selv om en smekk på hånden sikkert ikke er skadelig, ville jeg nok ikke smekket mine barn. Jeg er sikker på at man kan oppnå det samme ved å gi andre konsekvenser.

Skrevet

Selv om en smekk på hånden sikkert ikke er skadelig, ville jeg nok ikke smekket mine barn. Jeg er sikker på at man kan oppnå det samme ved å gi andre konsekvenser.

Ja, det har du nok rett i. Man kan sikkert oppnå det samme ved andre tiltak. Nå er jeg mest vant til håndsmekken og kraftige ord fra min egen barndom, men det er jo forskjellig fra sted til sted sikkert. Men du har rett, man kan antagelig komme frem til løsninger uten å ty til akkurat dette.

Gjest dumsnilla
Skrevet

Man oppdrar somregel sine barn slik man selv har blitt oppdratt, og som kjent velger man ikke sine foreldre.

De fleste behandler barna sine i beste mening og tro, det er ytterst skjeldent at foreldre ikke er glad i barne sine... men alle har ikke samme forutstninger for å gjøre det riktig!!

Man lære også av erfarine det man ville gjort idag tenkte man ikke på for 25 år siden kansje..???

Skrevet

Ja, det har du nok rett i. Man kan sikkert oppnå det samme ved andre tiltak. Nå er jeg mest vant til håndsmekken og kraftige ord fra min egen barndom, men det er jo forskjellig fra sted til sted sikkert. Men du har rett, man kan antagelig komme frem til løsninger uten å ty til akkurat dette.

Jeg er helt enig med deg. Og jeg har opplevd at ungene mine i en alder av ca. 3 og 5 år har vært rent sjokkerte over andre barns oppførsel.

Ikke at mine alltid er engler, bevares, men stort sett er de veldig greie å ha med å gjøre og det tror jeg nok skyldes klare grenser, konsekvenser og masse, masse kjærlighet! Vi har alltid vært bevisste på å prate med dem, fortelle dem hva som skjer og hvorfor vi gjør forskjellige ting.

Men det er ikke alltid jeg klarer å gjennomføre ting da... :o)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Og jeg har opplevd at ungene mine i en alder av ca. 3 og 5 år har vært rent sjokkerte over andre barns oppførsel.

Ikke at mine alltid er engler, bevares, men stort sett er de veldig greie å ha med å gjøre og det tror jeg nok skyldes klare grenser, konsekvenser og masse, masse kjærlighet! Vi har alltid vært bevisste på å prate med dem, fortelle dem hva som skjer og hvorfor vi gjør forskjellige ting.

Men det er ikke alltid jeg klarer å gjennomføre ting da... :o)

Ungene mine har også reagert på andre barns oppførsel. Det er mange ganger eldstemann har kommet til meg og sagt: Mammma, vet du hva, xx gjør sånn og sånn han!" i en helt fortørnet tone.

Jeg er glad han reagerer også!

Skrevet

Jeg er så enig så enig.

Barn trenger faste rammer, og det er bare de voksne som kan sette disse. Barn har ikke forutsetningene for å kunne vite hva som er best for dem. De har ikke nok ballast til å vite hvordan de skal oppføre seg for å bli gode samfunnsborgere - det er vi voksne som må lære dem det.

Skrevet

Det er ikke bare deg. Stadig flere barn styrer sine foreldre synes jeg. Jeg synes også at mange foreldres mål fra barna er små er at de ikke skal gråte. Barn gråter helt naturlig, det er deres språk. Det betyr ikke at vi som voksne alltid må stoppe gråten som kommer av f.eks. trass, kjedsomhet osv.

Mange synes også det er flaut med barn som får raserianfall i butikken, og gir dermed etter for kravene om godteri hver eneste gang. Alle som har hatt barn vet at små barn tester grenser overalt, også i butikken. Om man et par ganger må gå ut med et hylende barn under armen betyr ingenting når belønningen er barn som skjønner hvem som setter grensene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...