Cathylove Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Noen som har tips til meg som har PCO for å bli gravid? Er overvekt hovedproblemet? Trener annenhver dag og spiser sunt, ergo er på vei ned i vekt. Er meget bekymret for å ikke få barn. Jeg er 26 år og har visst at jeg har hatt PCO i ca 5 år. Sluttet p-pillen for 3 år siden... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
luciano Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg har det samme syndromet,men jeg har ei datter på 4 år.Jeg fikk påvist syndromet i fjor og har prøvd å bli gravid i 3 år uten noe resultat.Syndromet er jo litt komplisert i grunn..Jeg produserer for mange mannlige kjønnshormoner(eller noe sånt),har alt for mange cyster på eggstokkene og er intolerant for sukker.Det du kan gjøre for å gå ned i vekt er karbohydratfri mat slankekuren.Jeg gikk ned mange kilo på veldig kort tid.Jeg,personlig tror at jeg ikke kan få flere barn.Det er bare en følelse jeg har.Men dra til fastlegen din,så kan du få hjelp der.Ei jeg gikk på samme skole med fikk prøverørsbehandling.Vet ikke om hun måtte betale selv eller om hun fikk økonomisk støtte,men hun har ei datter på 3 år nå:)Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1407608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Jeg fikk diagnosen for snart 10 år siden. Vi prøvde i 3 år før vi ble gravide første gangen. Jeg gikk noe ned i vekt, prøvde Pergotime (hjalp ikke), og så ble jeg til slutt operert. Etter operasjonen ble menstruasjonen min ganske regelmessig (syklus på 30-32 dager), og 4 mnd etter operasjonen var jeg gravid. Storesøster ble født i desember 99. Og vi regnet med at det ville være vanskelig å få barn igjen, så vi valgte å ikke bruke prevensjon. Vel, i februar 01 ble lillesøster født... Hun kom VELDIG overraskende på oss. Etter henne satte jeg inn kobberspiral. (Ønsket ingen nye overraskelser.) Så var vi klare for å lage nr.3. Igjen var jeg sikker på at dette kom til å ta tid. Greit, mensen hadde vært nogenlunde regelmessig, men jeg hadde gått opp MYE i vekt siden jeg ble gravid med storesøster. Vel, spiralen ut 7. januar. MEnsen kom 13. januar, og 9 februar tok jeg positiv gravi-test. Nå venter jeg i spenning på hvem det er som bor i magen min denne gangen. Så, konklusjonen er at det definitivt ikke er umulig å bli gravid selv om man har PCO. Mine beste råd er å spise en diett med lite karbohydrater og mye grønnsaker. Beveg deg mye. Dette hjelper naturligvis på en evt. overvekt, men også på hormonubalansen. Operasjonen jeg tok var kjempegrei, og den førte til at eggløsningen kom i gang. For meg en mye bedre løsning enn å gå på Pergotime o.l. i evigheter. Ikke bruk hormonbasert prevensjon, heller ikke etter en evt. barnefødsel. Det vil rote til hormonene igjen. Og vi med PCO har nok rot i det systemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Jeg fikk diagnosen for snart 10 år siden. Vi prøvde i 3 år før vi ble gravide første gangen. Jeg gikk noe ned i vekt, prøvde Pergotime (hjalp ikke), og så ble jeg til slutt operert. Etter operasjonen ble menstruasjonen min ganske regelmessig (syklus på 30-32 dager), og 4 mnd etter operasjonen var jeg gravid. Storesøster ble født i desember 99. Og vi regnet med at det ville være vanskelig å få barn igjen, så vi valgte å ikke bruke prevensjon. Vel, i februar 01 ble lillesøster født... Hun kom VELDIG overraskende på oss. Etter henne satte jeg inn kobberspiral. (Ønsket ingen nye overraskelser.) Så var vi klare for å lage nr.3. Igjen var jeg sikker på at dette kom til å ta tid. Greit, mensen hadde vært nogenlunde regelmessig, men jeg hadde gått opp MYE i vekt siden jeg ble gravid med storesøster. Vel, spiralen ut 7. januar. MEnsen kom 13. januar, og 9 februar tok jeg positiv gravi-test. Nå venter jeg i spenning på hvem det er som bor i magen min denne gangen. Så, konklusjonen er at det definitivt ikke er umulig å bli gravid selv om man har PCO. Mine beste råd er å spise en diett med lite karbohydrater og mye grønnsaker. Beveg deg mye. Dette hjelper naturligvis på en evt. overvekt, men også på hormonubalansen. Operasjonen jeg tok var kjempegrei, og den førte til at eggløsningen kom i gang. For meg en mye bedre løsning enn å gå på Pergotime o.l. i evigheter. Ikke bruk hormonbasert prevensjon, heller ikke etter en evt. barnefødsel. Det vil rote til hormonene igjen. Og vi med PCO har nok rot i det systemet. Klippet inn fra: http://www.helsenytt.no/artikler/polycystisk_ovariesyndrom.htm P-piller normaliserer hormonbalansen - Hvordan kan PCOS behandles? - Hormonbehandling er forskjellig avhengig av om man har prevensjonsbehov eller ei. Hvis det handler om et rent polycystisk ovariesyndrom, det vil si at blodprøvene viser at stoffskiftehormonene, binyrehormonene og blodsukkeret er normalt, er behandlingen gjerne p-piller. Det demper kvinnens egne hormoner så de ikke får påvirket hormonbalansen så mye, og menstruasjonene blir som regel normale igjen. Hvis andre hormonsystem er i ulage, finnes det medisiner for det. - Er PCOS en lidelse som forsvinner, eller har man den hele livet? - Tendensen til å få disse plagene er noe man har i hele sin fruktbare periode, men medisiner kan dempe eller fjerne symptomene. Det vil si at en nettopp skal bruke hormonbasert prevensjon når en ikke har lyst på barn. Ikke kun som prevensjon, men som en overstyring av ens egen løpske hormonubalanse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Jeg fikk diagnosen for snart 10 år siden. Vi prøvde i 3 år før vi ble gravide første gangen. Jeg gikk noe ned i vekt, prøvde Pergotime (hjalp ikke), og så ble jeg til slutt operert. Etter operasjonen ble menstruasjonen min ganske regelmessig (syklus på 30-32 dager), og 4 mnd etter operasjonen var jeg gravid. Storesøster ble født i desember 99. Og vi regnet med at det ville være vanskelig å få barn igjen, så vi valgte å ikke bruke prevensjon. Vel, i februar 01 ble lillesøster født... Hun kom VELDIG overraskende på oss. Etter henne satte jeg inn kobberspiral. (Ønsket ingen nye overraskelser.) Så var vi klare for å lage nr.3. Igjen var jeg sikker på at dette kom til å ta tid. Greit, mensen hadde vært nogenlunde regelmessig, men jeg hadde gått opp MYE i vekt siden jeg ble gravid med storesøster. Vel, spiralen ut 7. januar. MEnsen kom 13. januar, og 9 februar tok jeg positiv gravi-test. Nå venter jeg i spenning på hvem det er som bor i magen min denne gangen. Så, konklusjonen er at det definitivt ikke er umulig å bli gravid selv om man har PCO. Mine beste råd er å spise en diett med lite karbohydrater og mye grønnsaker. Beveg deg mye. Dette hjelper naturligvis på en evt. overvekt, men også på hormonubalansen. Operasjonen jeg tok var kjempegrei, og den førte til at eggløsningen kom i gang. For meg en mye bedre løsning enn å gå på Pergotime o.l. i evigheter. Ikke bruk hormonbasert prevensjon, heller ikke etter en evt. barnefødsel. Det vil rote til hormonene igjen. Og vi med PCO har nok rot i det systemet. Enda flere viktige poeng: - Kan PCOS føre til andre sykdommer? - Ja, ubehandlet kan det med tiden i verste fall føre til livmorkreft fordi livmoren stadig påvirkes av østrogen uten tilskudd av gestagen. Normalt skal hver måned livmorslimhinnen - som er blitt fortykket for å forberede et svangerskap - støtes ut med menstruasjonen. Når dette ikke skjer, øker risikoen for livmorkreft. Kvinner med PCOS som samtidig har ustabilt blodsukker, har økt risiko for hjerte- og karsykdommer dersom de ikke får behandling for PCOS. Hvis menstruasjonen uteblir, er det en tilstand man ikke skal gå med over lengre tid uten å søke lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Klippet inn fra: http://www.helsenytt.no/artikler/polycystisk_ovariesyndrom.htm P-piller normaliserer hormonbalansen - Hvordan kan PCOS behandles? - Hormonbehandling er forskjellig avhengig av om man har prevensjonsbehov eller ei. Hvis det handler om et rent polycystisk ovariesyndrom, det vil si at blodprøvene viser at stoffskiftehormonene, binyrehormonene og blodsukkeret er normalt, er behandlingen gjerne p-piller. Det demper kvinnens egne hormoner så de ikke får påvirket hormonbalansen så mye, og menstruasjonene blir som regel normale igjen. Hvis andre hormonsystem er i ulage, finnes det medisiner for det. - Er PCOS en lidelse som forsvinner, eller har man den hele livet? - Tendensen til å få disse plagene er noe man har i hele sin fruktbare periode, men medisiner kan dempe eller fjerne symptomene. Det vil si at en nettopp skal bruke hormonbasert prevensjon når en ikke har lyst på barn. Ikke kun som prevensjon, men som en overstyring av ens egen løpske hormonubalanse. Personlig tror jeg det er fullstendig feil måte å behandle på. Greit, man kan få kontroll over kvisene og hårveksten ved å bruke Diane. Men hva gjør det egentlig med resten av kroppen. P-pillene stopper den naturlig eggløsningen, og gir kvinnen en kunstig blødning. Den blødningen har ingenting med menstruasjon å gjøre - den er der bare for at vi skal føle oss "normale". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Enda flere viktige poeng: - Kan PCOS føre til andre sykdommer? - Ja, ubehandlet kan det med tiden i verste fall føre til livmorkreft fordi livmoren stadig påvirkes av østrogen uten tilskudd av gestagen. Normalt skal hver måned livmorslimhinnen - som er blitt fortykket for å forberede et svangerskap - støtes ut med menstruasjonen. Når dette ikke skjer, øker risikoen for livmorkreft. Kvinner med PCOS som samtidig har ustabilt blodsukker, har økt risiko for hjerte- og karsykdommer dersom de ikke får behandling for PCOS. Hvis menstruasjonen uteblir, er det en tilstand man ikke skal gå med over lengre tid uten å søke lege. Må svare på dette også. Den beste behandlingen for PCOS er jo vektnedgang ved å komme unna det metabolske syndromet. Det gjøres best ved å kutte ut sukker og andre enkle karbohydrater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Personlig tror jeg det er fullstendig feil måte å behandle på. Greit, man kan få kontroll over kvisene og hårveksten ved å bruke Diane. Men hva gjør det egentlig med resten av kroppen. P-pillene stopper den naturlig eggløsningen, og gir kvinnen en kunstig blødning. Den blødningen har ingenting med menstruasjon å gjøre - den er der bare for at vi skal føle oss "normale". Seriøst så er jeg overbevist om at legene her anbefaler hormonbasert prvensjon som behandling for pcos av helt andre grunner enn at vi skal føle oss normale. Jeg kan ikke nok om denne fysiologien, forsøker å sette meg inn i det, men det er jo en del å lese. Å unngå overvekt er det aller viktigste, men når det ikke er mulig, så bør jo kroppen overstyres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Personlig tror jeg det er fullstendig feil måte å behandle på. Greit, man kan få kontroll over kvisene og hårveksten ved å bruke Diane. Men hva gjør det egentlig med resten av kroppen. P-pillene stopper den naturlig eggløsningen, og gir kvinnen en kunstig blødning. Den blødningen har ingenting med menstruasjon å gjøre - den er der bare for at vi skal føle oss "normale". Dessuten så stod det noe vikig i innlegget mitt over her. Dersom hormonene er i ubalanse, så kan dette i verste fall bidra til økt fare for livmorkreft. Det er noe med at kroppen forlanger visse hormoner på spesifikke steder for å fungere som den skal. Og dersom kroppen selv ikke produserer nok av disse hormonene, så må de få dem tilført, dvs p-piller som en kan leve normalt på i årevis. Det er ikke p-pillene som herpet systemet mitt og piller må jeg okke som ta, dersom jeg skal ha stabile sykluser. Å ha mensen hver 14.dag er ikke noe å trakte etter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Dessuten så stod det noe vikig i innlegget mitt over her. Dersom hormonene er i ubalanse, så kan dette i verste fall bidra til økt fare for livmorkreft. Det er noe med at kroppen forlanger visse hormoner på spesifikke steder for å fungere som den skal. Og dersom kroppen selv ikke produserer nok av disse hormonene, så må de få dem tilført, dvs p-piller som en kan leve normalt på i årevis. Det er ikke p-pillene som herpet systemet mitt og piller må jeg okke som ta, dersom jeg skal ha stabile sykluser. Å ha mensen hver 14.dag er ikke noe å trakte etter. Vi må vel hver og en finne ut hva som passer oss. Personlig er jeg overbevist om at kunstige hormoner ikke er bra for kroppen. Nå har jeg (snart) født 3 barn, og vet at barnefødsler hemmer risiko for livmorkreft. Men jeg er overbevist om at legene gir oss hormoner fordi de ikke orker å sette seg inn i andre alternativer, og fordi de (som med alle andre medisiner) blir godt sponset av legemiddelbransjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Vi må vel hver og en finne ut hva som passer oss. Personlig er jeg overbevist om at kunstige hormoner ikke er bra for kroppen. Nå har jeg (snart) født 3 barn, og vet at barnefødsler hemmer risiko for livmorkreft. Men jeg er overbevist om at legene gir oss hormoner fordi de ikke orker å sette seg inn i andre alternativer, og fordi de (som med alle andre medisiner) blir godt sponset av legemiddelbransjen. Da har du langt mindre tiltro til legebestanden og forskning enn det jeg har. Ubehandlet pcos er ikke bare bare det heller. Og kunstige hormoner eller ikke, så tror jeg at det kroppen klarer å produsere ikke alltid er så flottings det heller. Menmen og pyttpytt, kan ikke være enig om alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Da har du langt mindre tiltro til legebestanden og forskning enn det jeg har. Ubehandlet pcos er ikke bare bare det heller. Og kunstige hormoner eller ikke, så tror jeg at det kroppen klarer å produsere ikke alltid er så flottings det heller. Menmen og pyttpytt, kan ikke være enig om alt. Nemlig. Vi kan jo være enige om å være uenige :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199204-erfaring-med-pco-og-graviditet/#findComment-1418957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.