Gå til innhold

Tannlegeskrek - må fikse på mye

Anbefalte innlegg

Gjest mye og fikse på.

Hei. har ikke vært hos tannpineren på lenge og vet at jeg m,å fikse på masse, En tann er nesten borte samt at en er brukket og noen er det deler av som har falt av......ja det er mye...... + sikkert npen visdomstenner som må trekkes osv osv.

Sist jeg var hos tannlegen ordnet jeg på en plombe som var falt ut uten bedøvelse o da besvimte jeg og våknet da de var ferdige.....

Hvordan kan jeg gjøre det. Kanjeg gå først til en sjekk for å finne ut hva som må gjøres for så å be om full narkose for så å få fikset alt på en gang ????

eller må jeg dele opp behandlingen på flere ganger. Har så lyst til å smile bredt igjen og har lyst til¨f¨dette overstått uten for mange ganger til tannlegen.

Hva gjorde dere når dere måtte fikse på mye galt.

Går det an å få en avbetalingsorning dersom det blir veldig dyrt ???

Takker for svar fra en som skal ringe og bestille time til våren.......

Må spare litt først.....

Noen med erfaring på tannlegeskrekk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199388-tannlegeskrek-m%C3%A5-fikse-p%C3%A5-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv sykelig tannlegeskrekk, besvimer bare ved lukten og å ta røntgenbilde. Svetter bare jeg snakker med en tannlege. Har ikke vært hos tannlege på 7 år, nå har jeg knekt ei tann. Har tatt røntgen og tannlegen har sett i munnen min, resten får jeg gjort i narkose. Dette kan fastlegen din søke deg inn til, men vær klar over at ventetiden ofte er lang, dvs flere måneder. Det kan også være lurt å få bearbeidet tannlegeskrekken hos en psykolog/psykiater, det skal jeg etter tannbehandling i narkose. Det går også an å snakke med tannlegen og si at man er veldig redd, at man må ha nok bedøvelse og at tannlegen ser på ansiktet hvordan pasienten har det, dette når man går til tannlegen våken men redd... Jeg vet hvordan du har det, hvis du vil vite mer svarer jeg gjerne. Lykke til!

Mvh

Ja, jeg har så ille tannlegeskrekk at jeg utsetter det akkurat som deg.

Skulle bla. trukket en visdomstann som "murrer" - men min barnetannlege har fratatt meg all tiltro til fremtidige tannleger. Han slo meg over munnen hver gang jeg gråt. Mens mamma satt ved siden av og sa ingenting.

En tannlege greide å få meg til å komme to år på rad, engang. Men, det stoppet der. Nå har jeg ikke vært hos tannlegen på tre år, og det blir ikke noe enklere ettersom tiden går.

Så ja, jeg skjønner hva du plages med.

Gjest PulpaMinus

Altså.......mitt siste besøk hos en oral-torturist var; 27/12/89!

Trøbbel har jeg hatt siden jeg var 3 og en tannlege innrømte at et hysterisk barn aldri hadde fått han til og ombestemme seg, og at jeg IKKE skulle bli det første.....Han var den første tannlegen jeg fjernet en bit av tommelen på.

Som 5-åring fikk jeg 15 mg Valium for å roe meg ned......det hjalp ikke!!!

6 mennesker holdt meg fast i stolen......

De siste to årene har jeg _forsiktig_ nærmet meg kontoret. Og det har ikke vært lett! Lukta, lydene, klærne ALT har vært grusomt. Men man har innsett at noe må gjøres.

Så igår (29/9) var den store dagen!!!!

JEG HADDE TIME!!!!!!!

Torturisten var en hyggelig kar (kræsj ikke sant) Vi hadde en lang samtale med snørr og tårer hvor vi ble enige om hva som skulle gjøres da og hvordan/hvorfor. Hvorfor visste jeg jo, men det var greitt å få hala ut tiden, selvom tid var penger :(

Etter å ha sittet en stund i stolen, åpnet jeg munnen og han startet showet med masse flotte fremmedord til assistenten som satt og plotta inn på en pc. Men jeg skal innrømme at trangen til å bite var STOR!!! Men jeg sto over det!

Så var det røntgen for å finne ut hvor mange røtter som var igjen der hvor selve tannen var borte.......og DA presterer han det sjakktrekket å bruke en maskin hvor jeg måtte STÅ!!!!!!!! Tenk det da; her er jeg så skjelven i beina at jeg knapt nok kan stå på bena, så må jeg stå på golvet, bite i en pinnemens jeg står HELT stille mens maskina svirrer rundt hodet mitt!!!! Noen på universitet eller oppfinnerskoler BØR gjøre noe med denne maskina. Hva om pasienten svimer av?!?!

Men vi gikk nå inn igjen, og prisens time var kommet..... og vi kan vel være enige om at dette ikke kunne bli hyggelig. Og ja det var helt riktig det! Jeg gikk ut derfra med et prisoverslag på 19 000 -nitten tusen- kroner! Økonomis støtte finnes ikke dersom man ikke har en sykdom. Fobi regnes IKKE som en sykdom, ei heller dårlig råd. Mitt håp er at sosialkontoret er enig i at dette er noe som jeg kan få støtte til!

Gårsdagens time kostet meg 1270,- masse tårer, snørr, dårlig søvn i halvannen mnd og skjelvne ben. Men jeg var stolt over meg selv.

Klarte jeg dette, klarer vel nesten alle det!!!

Lykke til og stoooor klem

• 1 måned senere...

Ja, jeg har så ille tannlegeskrekk at jeg utsetter det akkurat som deg.

Skulle bla. trukket en visdomstann som "murrer" - men min barnetannlege har fratatt meg all tiltro til fremtidige tannleger. Han slo meg over munnen hver gang jeg gråt. Mens mamma satt ved siden av og sa ingenting.

En tannlege greide å få meg til å komme to år på rad, engang. Men, det stoppet der. Nå har jeg ikke vært hos tannlegen på tre år, og det blir ikke noe enklere ettersom tiden går.

Så ja, jeg skjønner hva du plages med.

Hei!

Jeg ser det er lenge siden du har skrevet innlegget ditt i "tannhelse".

Jeg må bare gi deg en tilbakemelding på det du skriver, fordi det er sånn på en "prikk" likt det jeg har opplevd. Jeg trodde nesten jeg hadde skrevet det selv.

For det første har jeg nå en visdomstann som murrer, og jeg burde vært hos tannlegen for leeeenge siden. Det er to grunner til at jeg ikke går. For det første blir det jævli dyrt, og for det andre fordi skoletannlegen tok fra meg alt av tillit til den type "helsepersonell".

For en som har tannlegeskrekk, kan det ofte være to terkler å forsere, før man tar det avgjørende skrittet å bestille tannlegetime. For det første det økonomiske aspektet, og for det andre tillitsaspektet.

For det andre, min skoletannlege slo også meg over munnen, mens mamma satt ved siden og holdt munn. Jeg har konfrontert min mor om dette i ettertid, men hun later som hun ikke husker episoden. Tannlegen er jo så dyktig, så det kan umulig stemme at han har gjort noe sånt. Heldigvis hadde jeg ikke mye hull i barndommen, og har fine tenner i dag, så jeg har ikke vært så plaget med gjentagende besøk.

Nå er det også tre år siden jeg har vært hos tannlegen. Og før den tid, gikk jeg til en fast tannlege, men så begynte han å snakke om å trekke div. visdomstenner, som jeg ikke engang hadde hatt vondt i. Da sa det stopp!

Nå vet jeg at jeg snart må gå. Og jeg går sikkert om det blir alvorlig vondt. Det gjorde jeg med en annen visdomstann jeg måtte trekke, men det var på 80-tallet. Det er bare så dumt at jeg må vente til det blir slik, for jeg ville svært gjerne hatt det slik at jeg kunne gå før det begynte å bli jæ..... vondt.

Jeg måtte bare skrive dette til deg, siden jeg fant ditt innlegg så likt det jeg selv har opplevd. ;-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...