luske Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hei! Jeg lurer på om en når en er gravid har en generell nedsatt immunitet og evne til å komme seg etter sykdom (forkjølelse e.l.). Ble veldig forkjølet for 2,5 uke siden. Ble ganske bra igjen etter 3 dager hjemme fra jobb, men noen dager etter dette igjen fikk jeg igjen feber og vond hoste. Var hos legen og han sa at det bare var forkjølelsen som var kommet igjen (ingenting å høre på lunger e.l.). Nå har jeg kommet meg på jobb igjen, men er plutselig veldig slapp, småkvalm og føler jeg har litt feber igjen - men nesten ingen forkjølelsessymtomer. Jeg er ellers ikke vant til å ha det slik - er bare syk ca. 1x i året og da blir jeg alltid frisk igjen etter et par dager og får aldri noen tilbakefall. Nå begynner jeg å bli lei og orker ikke gjøre noe på jobb. Er det vanlig at det tar slik tid? Får ikke sove mer enn 6-7 timer om natten i ukedagene. Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19942-seig-forkj%C3%B8lelseslapphet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Tror vi gravide er ekstra utsatt. Det sa ihvertfall min lege. Selv fikk jeg influensa for 14 dager siden etter å ha vært forkjølet i nesten to uker. Var sengeliggende med høy feber i en uke. Etter det har jeg ennå ikke kommet helt til hektene. Dette er min andre uke på jobb etter influensaen, men jeg har fremdeles dorull på pulten........ Jeg pleier heller aldri å være syk mer enn en to- tre dagers forkjølelse en gang i året. (Aldri syk nok til å måtte være hjemme fra jobb.) Håper du kommer til hektene igjen, selv om det jo er dobbelt opp av slapphet med sykdom og graviditet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19942-seig-forkj%C3%B8lelseslapphet/#findComment-87131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Generelt kan man si at man gjerne får et litt bedre forsvar mot infeksjoner når man er gravid. Imidlertid ser man gjerne at f.eks. luftveisinfeksjoner kan henge i lenge, spes. i slutten av svangerskapet. Det virker nesten som om kroppen har nok med å holde hjulene i gang med et svangerskap, og ikke har det helt store overskuddet til å håndtere en forkjølelse. Det viktigste her er å ta det såpass med ro at kroppen får nok krefter til å bekjempe virusinfeksjonen. Det innebærer mye hvile, mye drikke, vitaminer og masse søvn. Jeg får en fornemmelse av at du har fått influensa i tillegg til den opprinnelige forkjølelsen. Årets virus gir feber, småkvalme, litt hoste, litt halsvondt, hodepine og muskelsmerter (har den i huset hå). Hvis du er usikker, synes jeg du skal kontakte lege. Kanskje du skulle få tatt en blodprøve for å utelukke bakteriell infeksjon, som kan behandles. Hold deg hjemme fra jobb til du føler deg bedre, er mitt råd til deg. I svangerskapet er det lurt å være litt ekstra snill mot deg selv, og sørg selvfølgelig for å motta litt pleie fra de som står deg nær. God bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19942-seig-forkj%C3%B8lelseslapphet/#findComment-87188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.