stressika1365380885 Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Hei! Er 27 år og har prøvd å bli gravid i 7 mnd nå. Har ikke barn fra før. Slik arter syklusen seg: - Eggløsning dag 14-15? Eggløsningstester bekreftet LH stigning dag 14 i syklus de siste to mnd. Jeg pleier å ha litt murringer i magen på den tiden og får humørvingninger. - Murringer/smerter i magen som kommer og går fra eggløsning og frem til mensen. - Ømme pupper en uke før mensen. - Ca to dager før mensen kommer pleier jeg å svette veldig om natten. Jeg får også mer sensitiv hud i ansiktet og "lukter annerledes". - Dagen før/kvelden (+- en dag) før mensen får jeg brun utflod. - Mensen som kommer dag 28 varer vanligvis i 3-4 dager. Den andre dagen gjør det vanligvis veldig vondt. Jeg vil legge til at jeg er veldig plaget av PMS (får sterke aggrejonsutbrudd og gråtetokter. Er psykolog og vet at det ligger utenfor det normale).Siste gyn. undersøkelse (en mnd siden) var normal. Denne mnd opplevde jeg å få LH stigning både på dag 14/15 og dag 23. Mensen kom likevel dag 28. Hvordan kan det ha seg? Jeg har hatt mye vondt i magen denne mnd, været kvalm og hatt voldsomme hgumørsvingninger. Grav. tester har vært negative. Jeg bekymrer meg nå for at det er noe feil med hormonene mine. Er det meningen at en skal være så "plaget" gjennom hele syklusen? Er det noe jeg kan gjøre/ta for å roe meg/stabilisere hormonene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199561-galt-eller-normalt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Graviditetshormonet og LH er veldig like, så du kan muligens ha hatt en meget tidlig graviditet og abort. Det er eneste forklaring jeg kan komme på. Det du beskriver tyder ikke på hormonforstyrrelser, tvert om at du har normal eggløsning. PMS har vi ikke noe effektivt behandlingsmiddel mot, mosjon og mindre kaffe/røyk og mer mosjon kan hjelpe, forsøk ev. calcium i dose på ca 1000 mg daglig i PMS-perioden. Noen kan ha hjelp av B-6 vitamin, lykkepiller hjelper mest effektivt. Hvis du er plaget gjennom hele syklus er det ikke PMS, da må søke etter annen årsak. Ved menstruasjon er østrogennivået meget lavt, det kan hos noen medføre hetetokter. Er det grunn til å fortsette med LH-sticks? Har dere sameleie 2-3 ganger per uke burde dere ramme den fruktbare periode som er seks dager hvor siste dag er eggløsningsdagen. Så ikke stress for mye med LH-en. Har det gått mer enn 12 måneder uten resultat, kan dere søke til spesialist for hjelp. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199561-galt-eller-normalt/#findComment-1412461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.