Gå til innhold

Hurra for Stoltenberg & co

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv en innbarka finnmarking støtter dette! For galt at rikfolk skal kjøpe seg goder og stenge allmennheten ute.

"For galt at rikfolk skal kjøpe seg goder og stenge allmennheten ute."

Nå er det noen som har lurt deg, hvis du ikke har lurt deg selv da.

Området ble begynt solgt ut i 1775. Karl Johan kjøpte tilbake en del, og det er det som er friområder og kongsgården nå.

Befolkningsveksten i Oslo har nå gjort at folks gamle eiendommer ønskes gjort om til offentlige.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

9

• mil1365380270

9

• Prozak

6

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

ja- vi er liberale overfor alle mennesker som ikke plager andre ;) - men fordi vi er sosialliberalere så skal vi også bruke samfunnssamvittigheten vår til å hjelpe de som ikke kan hjelpe seg selv. De som klarer seg selv trenger ikke hjelp.

Jeg bruker å si det sånn:

Vi bryr oss OM og ikke så mye MED :)

Venstre er også et miljøparti - men vi er moderne og ikke bakstreverske -vi er for forskning og for nye metoder. Vi sier ja til utvikling så lenge miljøhensyn er ivaretatt .)

Vi er det "snilleste", klokeste partiet - for folk med sunn fornuft.

Vi er ingen "interesseorganisasjon" - vi "tilhører ingen" - vi er der for deg og meg :)

Dere er ikke til hjelp for meg så lenge dere samarbeider med Høyre! ;p

Skrevet

Tipper folk sørpå tror at folk nordpå bare ser sin egen navle!

Ja, jeg håper at det at du la dette svaret under mitt innlegg ikke er ensbetydende med at du ikke skjønte ironien i innlegget mitt! ;-)

For jeg er helt enig med deg i det du sier ovenfor med prinspipper og allmennhetens rettigheter! :-)

Skrevet

Dette er noe jeg kan være med på å bifalle.

En slik investering til allmenhetens beste burde vi så absolutt kunne ta oss råd til.

Gjest finnmarkingen
Skrevet

"For galt at rikfolk skal kjøpe seg goder og stenge allmennheten ute."

Nå er det noen som har lurt deg, hvis du ikke har lurt deg selv da.

Området ble begynt solgt ut i 1775. Karl Johan kjøpte tilbake en del, og det er det som er friområder og kongsgården nå.

Befolkningsveksten i Oslo har nå gjort at folks gamle eiendommer ønskes gjort om til offentlige.

Å helledussen så viktig vi er i dag da!! Eiendommen eies da vitterlig av en privatperson og skal kjøpes av det offentlige. Media har til tider overgått hverandre i å skrive om allmennheten som stenges ute fra f.eks. strandsonen. Er det staten som setter opp gjerder og bygger brygger som hindrer alminnelig ferdsel??

Skrevet

Dere er ikke til hjelp for meg så lenge dere samarbeider med Høyre! ;p

Vi gjør ikke det lenger - vi er FRI! :) det betyr at vi kjører REN Venstrepolitikk - slik Krf'erne nå kan ta ut alt det religiøse hos seg -og Høyre har sitt .)

Skrevet

Å helledussen så viktig vi er i dag da!! Eiendommen eies da vitterlig av en privatperson og skal kjøpes av det offentlige. Media har til tider overgått hverandre i å skrive om allmennheten som stenges ute fra f.eks. strandsonen. Er det staten som setter opp gjerder og bygger brygger som hindrer alminnelig ferdsel??

Nei, det er de som har eid eiendommen hele tiden som har satt opp gjerde rundt tomten sin. Ganske vanlig å "stenge allmenheten ute" på den måten.

De som har strandtomt har det imidlertid blitt annerledes for. De har ikke lov til å bestemme over sin egen tomt.

Hvis du gjerder inn hagen din er det innmark, og du er i din fulle rett. Men, hvis en del av tomten din grenser til sjøen, har du ikke lov til å sette opp gjerde, dette skal betraktes som utmark, og du har ingen råderett, selv om det er din hage.

Dette er etter min mening et sykt overgrep mot de som har investert i et hus med strand, jeg mener ikke jeg har noe i hagen deres å gjøre.

Jeg mener også det er i strid med friluftsloven, som regulerer allmenn ferdsel. Der står det at det gjelder utmark. Det som nå har skjedd, er at det som før helt klart var innmark (hagen din), har blitt definert som utmark, men det gjelder bare de hagene som grenser til sjø!!!!

Det neste er vel at alle med epletrær i hagen også burde omdefineres som utmark. I alle fall de som har så mange epler at de ikke kan bruke de selv, da burde det komme alle barna og allmennheten til gode.

Skrevet

Nei, det er de som har eid eiendommen hele tiden som har satt opp gjerde rundt tomten sin. Ganske vanlig å "stenge allmenheten ute" på den måten.

De som har strandtomt har det imidlertid blitt annerledes for. De har ikke lov til å bestemme over sin egen tomt.

Hvis du gjerder inn hagen din er det innmark, og du er i din fulle rett. Men, hvis en del av tomten din grenser til sjøen, har du ikke lov til å sette opp gjerde, dette skal betraktes som utmark, og du har ingen råderett, selv om det er din hage.

Dette er etter min mening et sykt overgrep mot de som har investert i et hus med strand, jeg mener ikke jeg har noe i hagen deres å gjøre.

Jeg mener også det er i strid med friluftsloven, som regulerer allmenn ferdsel. Der står det at det gjelder utmark. Det som nå har skjedd, er at det som før helt klart var innmark (hagen din), har blitt definert som utmark, men det gjelder bare de hagene som grenser til sjø!!!!

Det neste er vel at alle med epletrær i hagen også burde omdefineres som utmark. I alle fall de som har så mange epler at de ikke kan bruke de selv, da burde det komme alle barna og allmennheten til gode.

Nå er jeg i tvil om jeg er enig eller uenig med deg :)

Denne strandsonen som skal være for alle er jo egentlig ikke noe problem - ingen legger seg vel ned på en strand med et hus rett overfor? :)

Vi er mye i Son og bader om sommeren - og der er det jo offentlige strender -og så ligger jo villaene (hyttene) der på rekke og rad med brygger og båter og høy sigarføring - jeg ville jo aldri finni på å lagt meg ned der - men jeg liker å drømme meg vekk og se på dem. Jeg klarer ikke å bli misunnelig heller :)

Skrevet

Denne strandsonen som skal være for alle er jo egentlig ikke noe problem - ingen legger seg vel ned på en strand med et hus rett overfor? :)

Vi er mye i Son og bader om sommeren - og der er det jo offentlige strender -og så ligger jo villaene (hyttene) der på rekke og rad med brygger og båter og høy sigarføring - jeg ville jo aldri finni på å lagt meg ned der - men jeg liker å drømme meg vekk og se på dem. Jeg klarer ikke å bli misunnelig heller :)

Jo, noen gjør faktisk det, utrolig nok. I sommer var det en sak der familiens stoler og bord var opptatt, og gjestene nektet å flytte seg! De hadde jo krav på å være der, vet du ;-)

Skrevet

"Denne strandsonen som skal være for alle er jo egentlig ikke noe problem - ingen legger seg vel ned på en strand med et hus rett overfor? :)"

Problemet er vel egentlig hovedsaklig hvis det er et sted hvor det "tidligere" har vært mulig å gå fra den ene enden av en øy (f.eks) til den andre langs vannet, og hvor noen gjerder inn en bit slik at dette ikke lenger er mulig. Eller at rikfolk kjøper opp så store areal at det nesten ikke er noe igjen til "allmenheten".

"........................................."

Skrevet

Ingen knallblåe flekker å skimte hist og pist?

forhåpentligvis ikke :)

Sosilliberal*smatter på ordet*

Betyr det liberal til oss sosialister?hehe.

Jeg kunne forresten kansje stemt Venstre, så lenge de ikke samarbeidet med Høyre og Frp. Men så lenge de gjør det,never!

"de ikke samarbeidet med Høyre og Frp"

Det gjør de ikke heller. Høyre, ja. FrP, nei.

"..........................................."

Skrevet

"Denne strandsonen som skal være for alle er jo egentlig ikke noe problem - ingen legger seg vel ned på en strand med et hus rett overfor? :)"

Problemet er vel egentlig hovedsaklig hvis det er et sted hvor det "tidligere" har vært mulig å gå fra den ene enden av en øy (f.eks) til den andre langs vannet, og hvor noen gjerder inn en bit slik at dette ikke lenger er mulig. Eller at rikfolk kjøper opp så store areal at det nesten ikke er noe igjen til "allmenheten".

"Eller at rikfolk kjøper opp så store areal at det nesten ikke er noe igjen til "allmenheten"

Rikfolk får bare kjøpt det noen andre har eid før.

"Problemet er vel egentlig hovedsaklig hvis det er et sted hvor det "tidligere" har vært mulig å gå fra den ene enden av en øy (f.eks) til den andre langs vannet, og hvor noen gjerder inn en bit slik at dette ikke lenger er mulig. "

Nei, så greit er det ikke. Nå lages det turkart langs sjøkanten, for å oppfordre folk til å gå der. Da må gamle gjerder bort.

Skrevet

Bare noe jeg kom på :-)

Var på ferie i sommer og skulle bade. Kjørte inn i et område med masse fine leilighetskomplekser, store terrasser og greier. Fant en liten sti til stranden, og det var kjempefint der. Lite folk, satt bare noen få bortover på noen betongbrygger.

Hilser på noen bortover, til jeg finner et fint sted å gå ut. Kjapp dukkert og opp til bilen igjen. Da er det jeg ser at alle disse betonggreiene er nummererte. Og at jeg får litt mer oppmerksomhet enn bikinien skulle tilsi.

DET VAR PRIVAT! De som var der bodde i leilighetene, og hadde hver sin brygge. De hadde sikkert betalt grisemye for å være der, ikke rart de lurte på hvem i helsike jeg var. Smilte og hilste på alle, og tok meg til rette!

Så der sto jeg på parkeringsplassen deres og skiftet da, nøye passet på av de på balkongene, og de som gikk opp fra stranden ;-)

Skrevet

Gjerde er fyfy

Skrevet

Jo, noen gjør faktisk det, utrolig nok. I sommer var det en sak der familiens stoler og bord var opptatt, og gjestene nektet å flytte seg! De hadde jo krav på å være der, vet du ;-)

*s* - de har vel ikke krav på å sitte i andres stoler? - -utrolig.

Skrevet

Gjerde er fyfy

Det er jo noe som heter sedvane også. Det har vært tilfeller hvor folk har hatt tomt der hvor det i lang tid har vært vanlig å gå, og hvor retten har bestemt at de ikke kan nekte folk å fortsette å gå.

".........................................."

Skrevet

Da hadde jeg, om de ikke flyttet seg etter et par oppfordringer, dratt vekk både stoler og bord under dem :-)

Skrevet

Jeg ser at jubelen står i taket, og det er jo hyggelig.

Dette er selvsagt mer enn noe annet symbolpolitikk, og som sådan viktig nok. Og når markedspris betales, er det ikke så mye å støye om.

Som skattebetaler håper jeg inderlig ikke de rødgrønne gir seg til å kjøpe opp strandeiendommer utover i Oslofjorden. Da kan milliardene raskt rulle.

Likevel er det mulig at det er så trangt for badende oslofolk at dette enkelttilfellet kan forsvares.

Det er vanskelig å mobilisere de sterke følelser for slikt. Fjære har vi endelig nok av i dette landet.

Skrevet

Jeg ser at jubelen står i taket, og det er jo hyggelig.

Dette er selvsagt mer enn noe annet symbolpolitikk, og som sådan viktig nok. Og når markedspris betales, er det ikke så mye å støye om.

Som skattebetaler håper jeg inderlig ikke de rødgrønne gir seg til å kjøpe opp strandeiendommer utover i Oslofjorden. Da kan milliardene raskt rulle.

Likevel er det mulig at det er så trangt for badende oslofolk at dette enkelttilfellet kan forsvares.

Det er vanskelig å mobilisere de sterke følelser for slikt. Fjære har vi endelig nok av i dette landet.

"Fjære har vi endelig nok av i dette landet."

Totalt sett, ja. Men det er ikke nødvendigvis fordelt etter folketetthet.

Skrevet

Da hadde jeg, om de ikke flyttet seg etter et par oppfordringer, dratt vekk både stoler og bord under dem :-)

Da blir jo situasjonen voldelig. Jeg hadde ringt politiet, men det er jo ikke en sak de kan prioritere akkurat. Og skrevet til avisene, noe de gjorde.

Men hadde de bare satt seg ved siden av, kunne jeg ikke gjort noen ting. Jeg mener det er horribelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...