Gå til innhold

råd mot kjærlighetssorg?

Anbefalte innlegg

Etter nesten 4 år og et barn sammen, er det over....Han vil ikke leve med meg mer....Han godtar meg ikke som den personen jeg er, på godt og på vondt....

Jeg har det helt jævlig! Føler meg som en taper...Tenker på han hele tida, og alt det vi hadde sammen! Plager vettet av han med å sende han meldinger o.l. Det gjør jeg fordi det plager meg at han har begynt å flørte med andre jenter igjen.....Det er så vondt, for han "er jo min!"

Kan jo nevne at han har sagt at hvis jeg skjerper meg, kan det kanskje bli oss to igjen, en gang i fremtiden....Jeg plages nemlig med sjalusi og "kontroll-mani", jeg stoler liksom ikke på menn.....I hans tilfelle var det nok veldig frustrerende, for han ga meg aldri noe grunn til å reagere! Han var bare snill, men enda så greide jeg ikke å stole på han.....og ødela alt!

Er det noen råd? Jeg vil så gjerne jobbe med dette, for det er ikke moro for meg selv en gang at jeg er sånn! Og om det ikke skulle bli meg og x'n min igjen, så kan jeg jo kanskje få det fint med en annen hvis jeg får bukt med mine plager....

Tusen takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19963-r%C3%A5d-mot-kj%C3%A6rlighetssorg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjalusi og kontroll-mani, spørs nå i hvilken grad du har det men om det er slik at dette blir et problem for evt. partnere så er det jo en viss mulighet for at kanskje konsultasjon med Psykolog, e.l vil hjelpe?

Ellers må du finne andre måter å løse problemene på, muligens f.eks hver gang du føler sjalusi være obs på dette og kanskje sette deg ned å meditere, lære deg Yoga e.l.

Ellers er det jo de som sier at "kjærlighetssorg" går over med tid, men tid er _veldig_ relativt og det som kanskje tar 2 uker for noen tar 2 år for andre.

"

For no greater sorrow,

Nor no greater pain,

Have I seen in the faces,

of those who love in vain.

"

--

Tror jeg leste et sted at det er for sine styrker man får oppmerksomhet-forelskelse, men det er for svakhetene at man blir elsket.

Hva det har med saken her å gjøre vet jeg ikke men jeg tenkte det passet med.

Jeg har vel egentlig ikke så mange råd for det du beskriver, særlig siden jeg ikke vet i hvilken grad du har problemer, og blir sjalu sykelig ville det beste være å snakke med fagpersoner.

Men jeg har selv vært svært sjalu tidligere (ikke sykelig altså), og har mistet 2 kjærester p.g.a. dette, så jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Du vet allerede løsningen, nemlig at du blir nødt til å jobbe med deg selv. Det finnes neppe noen mirakelkurer, men om du tenker på hva det har medført til nå, så skjønner du kanskje betydningen av at du gjør dette. Det er forferdelig vanskelig å holde følelsene igjen, men tenk deg hvordan det ville vært om det var HAN som oppførte seg som deg. Det er også viktig å huske at man må kunne stole på hverandre om man skal klare å få et velfungerende forhold, for det er rett og slett umulig å kontrollere ethvert lille aspekt ved en annen person. Du må jobbe med din egen selvtillit, for det er ofte problemer mennesker med sjalusi sliter med. Aller viktigst er det å vite at det er du som er viktigst i livet ditt, og at en mann aldri bør få en slik posisjon.

Generelt vil jeg også råde deg til å ikke gå rundt og håpe at du og ex'en blir sammen igjen... han har gjort et valg nå, og det bør du akseptere, hvor vanskelig det enn er. Fordi dere har et barn sammen vil dere fortsatt ha kontakt, og vil "skjebnen" ha det slik, så vil dere finne tilbake til hverandre. Men at et annet menneske setter krav til adferdsendring er aldri et godt tegn (hadde han villet, kunne han kanskje ha jobbet igjennom dette med deg sammen med f.eks. en psykolog), og lykken din skal heller ikke avhenge av ham, men av deg selv! Bevis at du kan forandre deg for deg selv, og andre vil oppdage det også... og selv om kjærlighetssorg aldri er lett, så kommer du til å komme deg igjennom det. Lykke til!

Mvh.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei anirac!

Det høres ut som om du er bra motivert for å jobbe med både din kjærlighetssorg og din hang til sjalusi og kontroll. Det er et godt utgangspunkt for å lykkes med egenutvikling og få bedre selvtillit.

Du kan gjøre flere ting.

1. Gå f.eks. på biblioteket og lån bøker om kjærlighetssorg, og om sjalusi. Det finnes mye litteratur om hvordan du går frem for å bli tryggere og sterkere på deg selv.

Flere kvinnelige forfattere har skrevet bra om kvinners atferd og følelsesmessige behov.

2. Ta kontakt med en rådgiver, fagperson, for individual-samtaler. På Familiekontorene er slik hjelp gratis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...