Gå til innhold

FU:Gir du penger til tiggere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Likefullt. Det er avhengighetsskapende, og det vil ikke jeg være med på. Men jeg kan kjøpe dem et måltid.

Det er ikke avhengighetsskapende for en som allerede er hekta. For disse er det livsnødvendig.

Jeg regner ikke med at folk som ikke har kjent heroinvrak (eller evt. har vært hekta på det selv) skal kunne forstille seg hvordan det er. Men man kan stole på de som forteller hvordan det er.

"............................................"

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

17

• ShitDiddelyDo

16

• Zombiebob

10

• laguna1365380434

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke avhengighetsskapende for en som allerede er hekta. For disse er det livsnødvendig.

Jeg regner ikke med at folk som ikke har kjent heroinvrak (eller evt. har vært hekta på det selv) skal kunne forstille seg hvordan det er. Men man kan stole på de som forteller hvordan det er.

"............................................"

Jeg forstår at de trenger det for at systemet skal fungere. Men det blir jo en dødsspiral som jeg ikke ønsker å bidra til.

Skrevet

Jepp. Jeg gir. en tier eller en tjuings. Jeg veit hva det går til, men jeg er grei mot de fleste andre, så hvorfor ikke dem? De lar ikke vær å sette skuddet likevel. De må kanskje vente ennå lenger før de får det ok inni seg. De slutter ikke å ruse seg før de kan få skikkelig hjelp, og det at jeg ikke gir, hjelper ingenting.

Vel, ikke alle som tigger er rusmisbrukere da. Noen er "bare" fattige, og de _vil_ jeg jo hjelpe....

"Vel, ikke alle som tigger er rusmisbrukere da. Noen er "bare" fattige, og de _vil_ jeg jo hjelpe...."

Vel, det er jo en sannhet med modifikasjoner. Det er ingen som sulter ihjel hvis de tar imot den hjelpen som finnes, men så lenge det er dop med i bildet så blir saken en helt annen.

"......................................."

Skrevet

Ja, og jeg ønsker ikke å bidra til å holde det ved like. Er det noe galt i det?

Nei, det er overhodet ikke noe galt i å ikke gi penger til tiggere.

Men jeg forstår ikke argumentet.

Det blir som å nekte en person lovlig medisin sånn at han må knærte ruter for å få råd til medisinen.

De narkomane har tre alternativer: Tigging, selge seg eller gjøre innbrudd.

Henriette1365380130
Skrevet

Vel - hvis du faktisk ønsker disse menneskene noe godt, så er det dummeste du kan gjøre å gi de penger direkte. Det hjelper ikke, men gjør det bare verre.

Gi penger til organisasjonene som hjelper dem istedet, og gi mye.

Pengene du gir direkte vet du at kommer frem. Pengene du gir til organisasjoner er det vanskelig å vite hva blir brukt til. Organisasjonene kan ikke hjelpe alle, det ser man jo i dag.

Skrevet

Nei, det er overhodet ikke noe galt i å ikke gi penger til tiggere.

Men jeg forstår ikke argumentet.

Det blir som å nekte en person lovlig medisin sånn at han må knærte ruter for å få råd til medisinen.

De narkomane har tre alternativer: Tigging, selge seg eller gjøre innbrudd.

Jeg er ikke helt enig i sammenlikningen med medisinen, det blir ikke helt det samme. Det må da være mye bedre å få dem ut av misbruket? Fins det ikke stoffer som reduserer abstinensene og minsker avhengigheten? Hvorfor satses det ikke mer på dette?

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i sammenlikningen med medisinen, det blir ikke helt det samme. Det må da være mye bedre å få dem ut av misbruket? Fins det ikke stoffer som reduserer abstinensene og minsker avhengigheten? Hvorfor satses det ikke mer på dette?

Fordi vi lever i et potittland hvor en lege som skriver ut den nødvendige medisinen gjør noe ulovlig, og risikerer å miste sin rett til å praktisere som lege.

Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det beste hadde vært å få dem ut av helvete, men av en eller annen grunn er verdens rikeste land flaut dårlig til å ta seg av de aller svakeste.

Og siden ikke noe blir gjort må de klare seg selv, og så lenge alternativene er som de er og tigging er det desidert snilleste av disse ondene, gir folk penger.

Skrevet

Fordi vi lever i et potittland hvor en lege som skriver ut den nødvendige medisinen gjør noe ulovlig, og risikerer å miste sin rett til å praktisere som lege.

Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det beste hadde vært å få dem ut av helvete, men av en eller annen grunn er verdens rikeste land flaut dårlig til å ta seg av de aller svakeste.

Og siden ikke noe blir gjort må de klare seg selv, og så lenge alternativene er som de er og tigging er det desidert snilleste av disse ondene, gir folk penger.

Sukk.

Skrevet

For noe piss. Jeg gir til de jeg vil gi til, og selvfølgelig hjelper jeg dem når jeg gir! Pengene jeg evt ikke hadde gitt hadde de fått tak i på en eller annen måte likevel, enten ved å bruke en time på å samle tomflasker, lete etter småpenger på gata eller stjele fra noen. Og hvis jeg heller har lyst til å gi en tier for at stakkaren skal slippe å bruke en time på å plukke tomflasker så gjør jeg det.

Greit nok det. Men hvis du vet konsekvensene og gjør det likevel, er det ondskapsfullt, dersom du tror du gjør en god gjerning, er det bare dumt.

Skrevet

Pengene du gir direkte vet du at kommer frem. Pengene du gir til organisasjoner er det vanskelig å vite hva blir brukt til. Organisasjonene kan ikke hjelpe alle, det ser man jo i dag.

Organisasjonene hjelper! Og om så var at 5 kroner ut av din 50-lapp gikk til administrative kostnader, ja så er også 5 brukt til noe fornuftig.

De pengene du gir direkte, hjelper ikke i det hele tatt, de gjør bare vondt verre! Du kunne like satt fyr på 50-lappen din.

Det er kanskje trist å tenke på, men det er sant.

Skrevet

Ja, det gjør jeg, når jeg har gode småpenger i lomma.

Og ja, klart jeg vet det går til dop.

Vel, så gir jeg h*n et bittelite bidrag til det jævla slitet det må være for å samle nok penger til å få medisin så kroppen kan oppføre seg "normalt" noen stakkede timer.

Skrevet

Heroin er disse guttas medisin.

De bruker det ikke for å ruse seg. De bruker det for å unngå at alt vrenger seg.

Nettopp. May-Irene Aasen (41) var trommeslager i Jokke & Valentinerne og kjæreste med Joachim Nielsen. Hun sier det så riktig i Dagladets Magasinet i dag:

"Når man blir narkoman, har man pådratt seg en sykdom. Narkomane blir ikke nødvendigvis beruset, de holder seg bare friske."

Skrevet

Jeg gir sjelden penger men alltid røyk. Liker ikke å vise hvor jeg har lommeboka mi men røyken har jeg som regel i lomma.

Skrevet

Likefullt. Det er avhengighetsskapende, og det vil ikke jeg være med på. Men jeg kan kjøpe dem et måltid.

Hva mener du om alle som får antidepressiva på blå resept da? Det er også avhengighetskapende og du er med å betaler det gjennom skatten din.

For ikke å snakke om de som får morfin på blå resept. Det er antagelig helt utenkelig for deg :o)

Skrevet

Aldri.

Fordi alle i Norge har nok penger om de forvalter dem korrekt.

Fordi pengene oftest går til narkotika og dermed vedlikeholder denne virksomheten.

Fordi at dersom ingen ga, ville tiggingen opphøre.

Den var virkelig kjekk? Hvor i verden har du havnet da hihi.

Skrevet

Jeg vil tro mange av de som farter rundt på strøket er rimelig desperate, i hvert fall de av dem som kjøper narkisene.

Det er nok flest kvinner som selger seg, men det skal visst være narkomane menn også.

Gutta er på andre steder enn jentene

Skrevet

Hva mener du om alle som får antidepressiva på blå resept da? Det er også avhengighetskapende og du er med å betaler det gjennom skatten din.

For ikke å snakke om de som får morfin på blå resept. Det er antagelig helt utenkelig for deg :o)

Jeg er faktisk ikke så interessert i å debattere nå at jeg tar det agnet. Natta.

Skrevet

Hvis jeg har penger på meg, så gir jeg. Joda, er klar over at det stort sett går til dop, dop de skaffer seg på den ene eller andre måten uansett.

Jeg syns det er bedre at de får penger via tigging, enn ved ran eller annen kriminalitet.

Skrevet

Den var virkelig kjekk? Hvor i verden har du havnet da hihi.

hehe

Skrevet

Nettopp. May-Irene Aasen (41) var trommeslager i Jokke & Valentinerne og kjæreste med Joachim Nielsen. Hun sier det så riktig i Dagladets Magasinet i dag:

"Når man blir narkoman, har man pådratt seg en sykdom. Narkomane blir ikke nødvendigvis beruset, de holder seg bare friske."

Jeg nevnte faktisk Jokke under her et sted! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...